۸۰ طرح ملی دولت کلید خورد
۸۰ طرح ملی دولت کلید خورد
گزارشی از روند پروژه‌های افتتاحی در دولت دوازدهم
۸۰ طرح ملی دولت کلید خورد

با‌وجود تحریم و فشارهای داخلی و خارجی که روی دوش دولت دوازدهم وجود دارد، در یکسال پایانی دولت در بخش‌های صنعت، راه و شهرسازی، نیرو و کشاورزی اتفاق‌های مثبتی رخ داده است؛ به‌گونه‌ای که حتی طرح‌های مسکوت مانده سال‌های گذشته هم به مرحله بهره‌برداری رسید و طبق آخرین ارزیابی‌ها برای ۴۰ هزار نفر شغل جدید ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از روزنامه ایران، دولت روحانی با‌وجود اینکه کشور سخت‌ترین روزهای اقتصادی خود را سپری می‌کند، توانست در ۱۵ هفته اخیر بیش از صدها طرح ملی را فعال کند. این دستاورد در وضعیتی محقق شده است که اکثر کشورهای درگیر با شیوع ویروس کرونا هیچ طرح جدیدی را وارد چرخه اقتصاد خود نکردند.


پویش پنجشنبه‌های افتتاح طرح‌های ملی از ۲۸ فروردین با افتتاح ۴ طرح بزرگ در حوزه آب و برق در استان تهران کلید خورد و پنجشنبه دوم مردادماه با افتتاح ۸۰۹ طرح و شهرک گلخانه‌ای، بهره‌برداری از بیش از ۱۶ هزار هکتار باغ و ۵ طرح آب و خاک به ۱۵ هفتگی خود رسید؛ البته در هفته‌های دیگر هم این پویش ادامه خواهد داشت و آنگونه که رئیس جمهوری وعده داده است تا سال ۱۴۰۰ و تا آخرین هفته کاری دولت، پروژه‌های جدید ملی به گردونه اقتصاد کشور اضافه می‌شوند.
بررسی کارنامه ۱۵ هفته‌ای دولت روحانی نشان می‌دهد که در حوزه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی، ارتباطات و ورزش افتتاح یا عملیات احداث پروژه‌ها شروع شده است. همچنین دولت صدها پروژه و چندین هزار هکتار اراضی کشاورزی، گلخانه‌ای و باغی بخصوص در مناطق محروم افتتاح کرده است. باوجود تحریم‌های شدید و مشکلات اقتصادی دولت دوازدهم در سه سال گذشته چندین هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه کشور و افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های ملی سرمایه‌گذاری شده است، چرا که دولت اعتقاد دارد توسعه و اجرای عملیات عمرانی به‌صورت متوازن باید در اولویت فعالیت‌های دولت باشد؛ بدین جهت نیمی از استان‌های کشور شاهد افتتاح طرح‌های ملی دولت بودند.


طی ۱۵ هفته اخیر استان‌های تهران، هرمزگان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، ایلام، قزوین، مازندران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کرمان تجربه افتتاح پروژه‌های ملی را در شرایط شیوع ویروس کرونا  داشتند.


در استان هرمزگان بیش از ۴ طرح ملی افتتاح شده است که مهم‌ترین آنها آغاز عملیات اجرایی طرح عظیم ملی احداث خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک، واحد شماره یک نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با ظرفیت ۱۷۵ مگاوات، سامانه نمک‌زدایی (آب شیرین‌کن) بندرعباس و طرح آبرسانی به شهرستان بشاگرد و روستاهای اطراف بوده است.


اصفهان هم با افتتاح طرح بومی‌سازی اجزا و قطعات لوازم خانگی و واحد تولید گلوکز و نشاسته شهدینه آران هشت بهشت، توانست جایگاهی در طرح‌های ملی داشته باشد.


سیستان‌وبلوچستان هم که جزو مناطق کم برخوردار کشور است با ۵ طرح توانست به سمت توسعه حرکت کند. یکی از پروژه ‌های مهم این استان که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بود، احیای کارخانه بافت بلوچ و افتتاح خط تولید نخ پنبه‌ای بود که این طرح با موفقیت عملیاتی شد. احیای اراضی دشت سیستان به مساحت ۴۶ هزار هکتار و بهره‌برداری از ۳۲ هزار هکتار، بهره‌برداری از ۸۰۲ پروژه از طرح سیستم‌های نوین آبیاری و عملیات آب و خاک، عملیات مالچ پاشی در ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار و عملیات پخش آب در ۱۴ هزار هکتار و پخش سیلاب گوهر کوه در ۱۰۰هزار مترمکعب از دیگر پروژه‌های افتتاحی بود. افتتاح مجتمع ورزشی سردار دلاور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، بیمارستان و ترمینال جدید فرودگاه لامرد، مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) وطرح توسعه تولید آهن اسفنجی و گندله پاسارگاد و فاز اول طرح آبرسانی به کلانشهر شیراز و تصفیه‌خانه شیراز هم از پروژه‌های ملی هستند که طی ۱۵ هفته اخیر به بهره‌برداری رسیدند.


بوشهر هم طی هفته‌های اخیر با سه پروژه در افتتاح طرح‌های ملی سهیم بود. آغاز عملیات اجرایی احداث خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک، آغاز عملیات نصب پایه سکو و اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ منطقه پارس جنوبی و افتتاح واحد شماره یک بخش بخار سیکل ترکیبی نیروگاه عسلویه بخشی از پروژه‌ها بوده است.


ایلام توانست در ۴ پروژه نقش آفرین در اقتصاد ملی باشد. در این میان می‌توان به ۸۵ کیلومتر پروژه بزرگراهی ۲۰ کیلومتر راه اصلی ایلام، آغاز عملیات اجرایی طرح اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور، آغاز پروژه آزادراه نجف اشرف و افتتاح سد مخزنی شهدای ایلام (گلال) و بهره‌برداری از ده‌ها پروژه حوزه کشاورزی و آب اشاره کرد.


بهره‌برداری رسمی ازخط دوم راه‌آهن کرج- قزوین به طول ۱۰۴ کیلومتر هم از پروژه‌هایی بود که در استان قزوین به مرحله بهره‌برداری رسید.


مازندران هم در پروژه‌های راه و شهرسازی سهم زیادی داشته است به‌گونه‌ای که طی ۱۵ هفته اخیر احداث ۳۵۴ واحد مسکن مهر مازندران، ۱۶ کیلومتر بزرگراه، آغاز عملیات اجرایی آزادراه قائمشهر‌- ساری و آغاز عملیات باند دوم محور دزدبن به مرزن‌آباد دردستور کار قرار گرفت. فاز اول واحد تولید کنسانتره سنگ آهن صنایع معدنی فولاد سنگان، واحد تولید گندله آهن شرکت توسعه فراگیر سناباد و پروژه‌ زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات از پروژه‌های هستند که در خراسان رضوی و در طرح‌های ملی سهیم بودند.
آذربایجان شرقی هم با یک سهم توانست پروژه‌ زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات را به سرانجام برساند.


آذربایجان غربی با افتتاح مجتمع پتروشیمی میاندوآب و سد اشنویه توانست خودش را در لیست طرح‌های ملی قرار دهد.
در استان کرمان طرح‌های مهمی مطرح شد که از جمله آن طرح توسعه ذوب مس آندی خاتون آباد، طرح احداث انبار کنسانتره مس، طرح احداث کارخانه اسید خاتون آباد و طرح احداث کارخانه تولید اکسیژن مس خاتون آباد بود. تهران هم از افتتاح طرح‌های ملی بی‌نصیب نبود؛ در تهران بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند، فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب اسلامشهر و فاز اول تصفیه خانه فاضلاب ملارد، تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر صفادشت و پروژه‌ زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات تهران اجرایی شد.

0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید