استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان
استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان شبنم کهن‌چی : ماه‌ها پیش از آنکه به وجود بیایند نگران سلامتی‌شان هستیم. هنگامی که آرام‌آرام در بطن‌مان رشد می‌کنند و شکل می‌گیرند به تغییرات خلق و خو و جسم‌مان به مثابه خلق یک زندگی جدید نگاه می‌کنیم.
استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

 و هنگامی که به دنیا می‌آیند این تغییر زندگی‌مان را طوری زیر و رو می‌کند که دیگر هیچ‌گاه به روزهای پیش از مادر بودن برنمی‌گردیم. تنها چیزی که ذهن‌مان را تسخیر می‌کند، موجود کوچکی است که از وقتی یک نقطه کوچک بوده با جان‌مان نگهداری و تغذیه کرده‌ایم و سلامتی‌اش اولین دغدغه‌مان است. ما می‌خواهیم به بهترین شکل زندگی کنیم تا بچه‌هایمان زندگی بهتری داشته باشند و خانواده‌مان سلامت باشد. این فقط حرف من نیست، شاهین طبری بنیان‌گذار استارت‌آپ «مادرشو» نیز می‌گوید: زنان متولی سلامت در خانواده هستند.

او که آ‌ن‌قدر از شروع کردن و ساختن لذت می‌برد که با وجود سختی‌های راه نمی‌تواند از این لذت چشم پوشی کند. طبری بنیان‌گذار شرکت نرم‌افزاری «چارگون» است اما طی سال‌های اخیر تمرکز خود را روی فضای استارت‌آپی و به خصوص « مادرشو » گذاشته است. طبری می‌گوید: سال‌ها پیش با این تفکر که می‌توان در حوزه سلامت تغییرات بزرگی رقم زد وارد این حوزه شدم و با آرزوهای بزرگی که داشتم از نسخه الکترونیک شروع کردم.
  آغاز داستان مادرشو از مداریو

منظور طبری از نسخه الکترونیک، استارت‌آپ مداریو است که در حال حاضر پزشک‌ها می‌توانند در این بستر نسخه الکترونیک صادر کنند و بیمار این نسخه‌ها را به ۹۵ درصد داروخانه‌ها ارسال کنند. او می‌گوید: این داستان رسیدن ما به مادرشو است. ابتدا سیستم مطب را به‌صورت رایگان در اختیار پزشک‌ها قرار دادیم که خوشبختانه مورد استقبال آنها نیز قرار گرفت. بیشتر کسانی که از این سیستم استفاده می‌کردند دیابت و بیماری‌های مزمن را درمان می‌کردند. این نوع از بیماری‌ها معمولا ناشی از سبک زندگی اشتباه است. فکر کردیم اطلاعات بیماران را جمع‌آوری کنیم و به آنها پیشنهادهایی برای اصلاح سبک زندگی‌شان دهیم؛ مثلا تحرک بیشتر، رژیم غذایی مناسب و...وی گفت: با وجود اینکه بر اساس آمار غیر رسمی ما حدود ۷ میلیون بیمار دیابتی در کشور داریم، هنگام تحقیق متوجه شدیم بیشترین قشری که به دنبال مقوله سلامت هستند زنان باردار هستند که آمار آنها در واحد زمان حدود یک میلیون نفر است. اما همین یک میلیون نفر چندین برابر آن ۷ میلیون نفر به دنبال محتوا و اطلاعات مربوط به سلامتی هستند. محتوایی که اتفاقا کم هم نیست و اغلب دارای مدل درآمدی تبلیغاتی بودند. طبری در مورد محتوای غالب در اینترنت می‌گوید: حجم زیادی از اطلاعات، ترجمه و منتشر می‌شود که حتی گاهی غلط‌های ترجمه‌ای هم دارد. از سوی دیگر این محتوای ترجمه شده مناسب ایران و سبک زندگی ایرانی نیست. برای مثال غذاهایی را به زنان باردار توصیه می‌کنند که اصلا در ایران وجود ندارد. یا مثلا سیستم بیمه و درمان در مورد فشار خون و مسمومیت بارداری در ایران و آمریکا کاملا متفاوت است بنابراین تشخیص و توصیه در این زمینه نیز کاملا با هم فرق دارد.
  مادرشو یا مامای فردی

با همین فکرها بود که شاهین طبری سه سال و نیم پیش استارت‌آپ مادرشو را راه انداخت. او می‌گوید: ارزش اصلی مادرشو این است که مادرها می‌توانند هفته به هفته درباره وضعیت خود و کودک‌شان، عوارض، نشانه‌ها و پیشنهاد‌های مربوط به آن مقطع آگاه شوند. زنان علاقه‌مند به بارداری نیز می‌توانند پیشنهاد‌ها و اطلاعاتی در مورد بارداری به دست بیاورند. زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند اطلاعات مناسب خود را به‌صورت جداگانه دریافت می‌کنند.

طبری می‌گوید: مادرشو با کنترل اطلاعات مادر و کودک در دوره بارداری، مانند مامای فردی اطلاعات شخصی‌سازی شده به مادران باردار ارائه می‌دهد.

وی می‌گوید: مادرشو سیستم ارسال ایمیل نیز دارد و در حال حاضرهزاران مادر ایمیل‌های هفتگی ما را دریافت می‌کنند. در حقیقت از یک سال پیش از بارداری، سپس در دوره بارداری و بعد از آن در دوره شیردهی به‌صورت منظم ایمیل‌های ما را دریافت می‌کنند و بعد از مدتی این ایمیل‌ها ماهانه می‌شود.
  تیمی که بزرگ شد

تیم مادرشو که در آغاز راه ۶ نفر بود حالا تبدیل به تیم بزرگی شده که ۱۶ نفر به‌صورت ثابت و تعدادی نیز به‌صورت قراردادی در آن مشغول کار هستند. طبری می‌گوید: در آغاز راه کسانی بودند که همراه ما شدند و بدون چشمداشت مادی به ما کمک کردند تا مادرشو را پیش ببریم.
  همکاری ۴۰ پزشک فعال

او می‌گوید: در حال حاضر در مادرشو بیش از ۴۰ پزشک فعال با ما همکاری می‌کنند. آنها محتوای تولید شده را پیش از انتشار مطالعه و تایید می‌کنند. به خصوص در مورد محتوای ترجمه شده پزشک‌ها علاوه بر تایید، محتوا را با زندگی در ایران متناسب می‌کنند. طبری در مورد پزشکان همکار با مادرشو می‌گوید: چون دوست داشتم نظر وزارت بهداشت را به‌عنوان مرجع رسمی بهداشت در ایران در مورد کارمان داشته باشم، اول سراغ پزشکانی رفتم که با وزارت بهداشت همکاری می‌کردند. در حال حاضر نیز با پزشکانی که بیشتر علمی هستند و بر مبنای دانش روز صحبت می‌کنند و دارای مطالعه به روز هستند همکاری داریم.
  حضور ۱۵ درصد زنان باردار در مادرشو

او می‌گوید: اپلیکیشن مادرشو تا به حال نزدیک به ۲۰۰ هزار نصب داشته است که طبیعتا تعداد کاربران فعالش کمتر از این تعداد است. اما می‌توانم بگویم بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از زنان باردار (منظور همان یک میلیون زن در واحد زمان است) از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند. سایت مادرشو نیز روزانه بیش از ۹۰ هزار بازدید یونیک دارد.

مادرشو به درآمدزایی نیز رسیده است. طبری در این باره می‌گوید: ما با برندهای معتبر در قالب مسوولیت‌های اجتماعی همکاری می‌کنیم. برای مثال تولیدکننده پوشاک حامی لایو مادرشو می‌شود. یا وقتی درباره ترک شکم بعد از زایمان لایو داریم محصولی که در بازار وجود دارد را نیز به مخاطبان معرفی می‌کنیم. علاوه بر این اپلیکیشن مادرشو نیز درآمدزا است. به‌طور کلی مادرشو از طریق همکاری‌های تجاری، مسوولیت‌های اجتماعی، همکاری در فروش و تبلیغات امکان کسب درآمد دارد.
  مادرشو، مرجع اول زنان افغان

صفحه فیس‌بوک و یوتیوب مادرشو اکنون مرجع اول مادران افغان است. طبری می‌گوید: صفحه فیس‌بوک مادرشو در حال حاضر حدود ۶۰ هزار دنبال‌کننده دارد و بیش از ۹۰ درصد از خانم‌هایی که این صفحه را دنبال می‌کنند خانم‌های افغان هستند. دلیل محبوب و مرجع شدن مادرشو میان زنان افغان، خلائی بود که در افغانستان وجود داشت، همچنین فعالیت منظم در این شبکه. طبری گفت: هنگامی که علاقه و پیگیری زنان افغان را در این صفحات دیدیم شروع به اختصاصی کردن محتوا برای آنها کردیم. برای مثال سعی کردیم از گویش آنها استفاده کنیم و روی مطالبی کار کنیم که از نظر آنها جذاب است.

وی دلیل محبوب شدن فیس‌بوک مادرشو در افغانستان را فیلتر نبودن این شبکه اجتماعی می‌داند. او می‌گوید: فیس‌بوک در این کشور فیلتر نیست و اشتراک‌گذاری در فیس‌بوک بسیار قوی است و مطالب به سرعت پخش می‌شود. همان‌طور که اینستاگرام در ایران بیشتر مورد استفاده است فیس‌بوک نیز در افغانستان بیشتر مورد توجه است و دنبال می‌شود.
  مادرشو و کودک ما

طبری به فعالیت مادرشو در اینستاگرام اشاره کرد که دارای هزاران دنبال‌کننده است. او می‌گوید: ما دو صفحه در اینستاگرام داریم یکی مربوط به پیش و پس از بارداری است. دومی که حدود ۵ ماه است راه افتاده نامش کودک ما است که مورد استقبال قرار گرفته و سریع‌تر از مادرشو رشد می‌کند.صفحه کودک ما در اینستاگرام (kodakeemaa@) در حال حاضر بیش از ۲۶ هزار دنبال‌کننده دارد و طی مدت کوتاهی که شروع به کار کرده بیش از ۵۰۰ پست منتشر و اطلاعاتی در مورد نوزادان و کودکان نوپا جمع‌آوری کرده است.
  دسته‌بندی کاربران

طبری دنبال‌کنندگان مادرشو را دسته‌بندی می‌کند و می‌گوید: ۲۷ درصد از کاربران ما زنانی هستند که می‌خواهند باردار شوند، ۲۸ درصد باردار هستند، ۲۷ درصد فرزندشان را به دنیا آورده‌اند، ۱۷ درصد پدرها هستند و بقیه اطرافیان زنان باردار.
  فرزندی نو در راه

فعالیت طبری در حوزه سلامت مختص به مادران و مادرشو نیست. او و تیمش در حال حاضر روی محصول جدیدی مستقل از مادرشو کار می‌کنند. طبری می‌گوید: ما نیمه راه هستیم و تا زمانی که به نتیجه مشخصی نرسیم ترجیح می‌دهم درباره‌اش صحبتی نکنم.
  برنامه آینده با هوش مصنوعی بدون بورس

گفته می‌شود بهترین روش جذب سرمایه، ورود به بورس است اما طبری اعتقادی به ورود به بورس ندارد. او می‌گوید: این یک تصمیم مدیریتی است و من با اینکه منبع مالی بزرگی به نام بورس را وارد کسب و کار کنم موافق نیستم.

طبری توسعه هوش مصنوعی مادرشو را برنامه آینده تیم خود اعلام می‌کند و می‌گوید: ما به ابزارهای بیشتری نیازداریم تا یادگیرنده‌تر باشند و بتوانند اطلاعات را بیش از اکنون شخصی‌سازی کنند. قصد داریم روی هوش مصنوعی کار کنیم تا بتوانیم اطلاعات کاربرانمان را جمع‌آوری کنیم و بر اساس آن طی سال‌های آینده پیشنهادهای مناسبی با توجه به عادت‌ها و سابقه بیماری‌هایشان بدهیم. در حال حاضر ما به زنان ۲۴ تا ۳۵ ساله که باردار هستند یا قصد بارداری دارند اطلاعات می‌دهیم. می‌خواهیم در آینده به زنان ۴۰ تا ۴۵ ساله نیز با توجه به سوابقی که از آنها جمع‌آوری می‌کنیم، اطلاعاتی پیشنهاد دهیم.
   توسعه بدون انتها

طبری می‌گوید: علت هدف قرار دادن زنان این است که در کشوری که ما زندگی می‌کنیم، زنان متولی سلامتی در خانواده هستند. آنها هم نگران بچه‌هایشان هستند و هم نگران همسرشان. بنابراین ما فکر کردیم با هدف قرار دادن زنان، راه توسعه انتها نخواهد داشت. چون دغدغه زنان از زمانی که قصد می‌کنند خانواده سه نفره شود شروع می‌شود و این دغدغه بی‌انتهاست.


نکات مهم:

  در حال حاضر در مادرشو بیش از ۴۰ پزشک فعال با ما همکاری می‌کنند

  اپلیکیشن مادرشو تا به حال نزدیک به ۲۰۰ هزار نصب داشته است

 بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از زنان باردار از اپلیکیشن مادرشو استفاده می‌کنند

 سایت مادرشو نیز روزانه بیش از ۹۰ هزار بازدید یونیک دارد

 صفحه فیس‌بوک مادرشو در حال حاضر حدود ۶۰ هزار دنبال‌کننده دارد و بیش از ۹۰ درصد از خانم‌هایی که این صفحه را دنبال می‌کنند،خانم‌های افغان هستند
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید