گوگل
در ماه مارس سال 1999 کمپانی که دفترش در گاراژ یکی از دوستان در "منلو پارک" بود، به دفتری در خیابان 165 دانشگاه در "پالو آلتو" منتقل شد. در همان سال 1999 با بالا گرفتن کار کمپانی، شرکت به ساختمان کنونی گوگل منتقل شد.
 
این ساختمان مجموعه‌ای از چند ساختمان است که امروزه با نام Googleplex شناخته میشود. این نام خود بازی با کلمات است. Googolplex نامیاست که به عدد 10 به توان 10 به توان 100 داده‌اند. در عین حال به دو کلمه google و complex هم می تواند اشاره کند.
 
افزایش تعدا کاربران اینترنتی سود زیادی را عاید گوگل کرد. کاربران جذب طراحی ساده، بدون پیچیدگی و تمیز آن شدند. البته طراحی سایت، کپی از یک موتور جستجوگر دیگر با نام Altavista بود اما به همراه روش منحصربفرد گوگل در جست‌و‌جو.
 
در سال 2000 میلادی گوگل فروش تبلیغات همراه کلمات کلیدی را آغاز کرد. در این روش، گوگل به ازای هر کلیکی که روی سایت میشود، 0.05 دلار میگیرد. البته این میزان بسته به کلمه کلیدی افزایش مییابد.
 
نکته مهم در این تبلیغات این است که به صورت متن هستند زیرا گوگل نمیخواست به طراحی ساده و بیشیله پیله سایت آسیبی وارد شود. همچنین این کار سرعت بارگذاری سایت را هم کم نمیکند.
 
با گسترش تعداد کاربرانی که از گوگل به عنوان موتور جستجو استفاده میکردند، رقابت گوگل هم با کمپانیهای جریان اصلی رایانه آغاز شد. نمونه این رقابت‌ها رقابت گوگل با شرکت مایکروسافت است.
 
کم‌کم گوگل گستره فعالیت‌هایش را به دنیای خارج از اینترنت و به دنیای رادیو و مطبوعات کاغذی هم کشاند. در 17 ژانویه سال 2006، کمپانی گوگل اعلام کرد که یک شرکت تبلیغات رادیویی را با نام dMarc خریداری کرده‌است. شرکتی که سیستم خودکاری برای آگهی دادن در رادیو طراحی کرده است.
 
گوگل همچنین فروش تبلیغات به روزنامه‌ها و مجلات را هم تجربه کرد. نخستین تجربه این چنینی گوگل در روزنامه شیکاگو سان تریبیون بود که فضاهایی را که برای تبلیغات در نظر گرفته شده بود اما تبلیغی برای آن نیامده بود؛ پر میکرد.
 
 
 
اگر برایتان جالب است که مطالب بیشتری از گوگل و داستان شروع این غول اینترنتی  بخوانید ادامه این مقاله را در هاست فایندر پی بگیرید
 
 
تولد گوگل و تا مدتها بیشتر تحولات بنیادی در  جستجوگر گوگل از دانشگاه Stanford شروع می‌شود.
 
در ابتدا همه چیزاز  Lary Page, Brin Sergey که دو تن از  بنیانگذاران گوگل می باشند شروع شد. آنها  مقاله  پر ارزشی درباره رتبه‌گذاری صفحه‌های اینترنتی یا پیج.رنک.گوگل  را در کتاب‌خانه دانشگاه Stanford تحت عنوان
 
The PageRank Citation Ranking: Bringing Order to the Web در ۱۱ نوامبر ۹۹19 منتشر نمودند. با فناوری ارایه شده  PageRank  توسط این دو تن پیج.رنک.گوگل  صفحه‌های اینترنتی را  بر اساس تعداد پیوندهای صفحه‌های دیگر به آن رتبه بندی می نمود.
 
بعدها آقایان سپندار کامور و طاهر حاولی‌والا،از  بنیان‌گذاران شرکت Kaltix بودند (که هردو ایرانی بودند   البته  سپندار را ایرانی-آمریکایی  باید محسوب نمود )که بعدا گوگل شرکت آنها را خرید. و با نظریه رتبه‌بندی بر اساس موضوع با طاهر حاولی‌والا شرکت Kaltix را بنیاد کرد و شرکت آنها یکی از رقیب‌های سرسخت گوگل شد. مقاله آنها سالها بعد یعنی در تاریخ ۱۷ ماه می ۲۰۰۳ در دانشگاه Stanford تحت عنوان

Topic-Sensitive PageRank: A Context-Sensitive Ranking Algorithm for Web Search
 منتشر شد.
 سپندار در سال ۲۰۰۳ مدیر ارشد پروژه های iGoogle شد.(تصور اینکه در بنیان گذاری گوگل یک ایرانی موثر بوده است از اینجا منشا گرفته است)
 
و سرانجام این  آقای Tom Costello استاد دانشگاه Stanford بود که همراه خانمش Anna Patterson سایت Cuil را راه‌اندازی کرده‌اند تا به نبرد گوگل  بروند. تفاوت بسیار مهم بین این دوموتور جستجوگر این است که گوگل  صفحه‌ها را براساس تعداد پیوند‌ها از صفحه‌های دیگر رتبه‌بندی می‌کند٬ در صورتی که Cuil موضوع جستجو را تشخیص می‌دهد و موتور کاوشگر صفحه‌های اینترنتی (Web Crawler) آنها سه برابر سریعتر از کاوشگر گوگل  است.
 
برای مثال در جستجوی واژه Harry این جستجوگر بین هاری پاتر و هاری ولیعهد انگلستان تفاوت قائل شده و نتایج جستجو را دسته‌بندی می‌کند و در صورت امکان تصویری از صفحه‌های پیداشده نمایش می‌دهد.
 
امروزه ما در عصر ازدحام اطلاعات هستیم. تعداد صفحه‌های ذخیره شده با جستجوگر گوگل   که در ابتدا به زور به 25 ملیون صفحه می رسید امروزه از مرز یک تریلیون گذشتو روزانه به تعداد آنها به سرعت اضافه می‌شود. براساس پژوهش‌های انجام‌شده در سال ۲۰۰۲ میزان دانش ذخیره شده در جهان در هر ۵ تا ۱۲ سال دوبرابر شده و این درحالیست که این سرعت نیز در حال افزایش یافتن است. براساس این محاسبات میزان دانش جهان در سال ۲۰۰۲ حدود ۱۷۰ ترابایت یا ۱۷۰ هزار گیگابایت تخمین زده شده‌است که به این ترتیب امروز پس از ۶ سال این مقدار دوبرابر یا بیشتر شده‌است.
 
با این حساب کیفیت اطلاعات و بررسی صحت آنها روز به روز مهمتر می‌شود و جستجوگرها سعی میکنند که اطلاعات مهمتر و صحیحتر را نمایش بدهند. البته لازم به تذکر است که سایت Cuil فقط دارای ۲۰۰۰ رایانه است در صورتی که گوگل در سراسر جهان مرکزرایانههای خود را برپا کرده‌است , از قدرت عمل بسیار عظیمی برخوردار است.
 
 
 
 
 
رفاه در شرکت گوگل
 
این روزها کار کردن در کمپانی گوگل به شغلی رویایی تبدیل شده است. داستان‌هایی که از کیفیت خدمات ارائه شده به کارمندان در این شرکت گفته میشود، سبب شده سالانه تعداد زیادی از افراد در سراسر دنیا رویای کار کردن برای این شرکت را در سر بپرورانند.
 
حقوق کارکنان گوگل پایین است. حقوق متوسط یک مدیر شبکه در این شرکت 33 تا 40 هزار دلار در سال است که نسبت به حقوق‌های مشابه پایین محسوب میشود. اما آنچه منبع درآمد اصلی کارکنان گوگل محسوب میشود، سهام گوگل است.
 
 
 
 


یادآور می‌شوم روزی که آقای Lary Page به جستجوگرهای غول‌پیکر آن زمان مانند Yahoo, Infoseek, Alta Vista مراجعه کرد و نظریه خود را ارائه کرد، آنها نیز همین فکر را کردند و گفتند با یک نظریه مگر امکان دارد که شرکتی به این بزرگی مانند ما در خطر بیافتد! نتیجه این بود که آقای Page تصمیم گرفت که خودش یک شرکت با نام گوگل بنیاد کند و پس از چندی امروزه می‌بینیم که از همه آنها فقط یاهو مانده است که در حال کشیدن نفس‌های آخر خود است و به زودی به گوگل یا مایکروسافت فروخته خواهد شد!
 
0
جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید