زمین لرزه
ریز پهنه بندی لرزه ای جنوب شرقی تهران
 استاد راهنما: محمدکاظم جعفری | دانشجو: خشایار پورآذین

ریز پهنه بندی لرزه ای منطقه جنوب شرقی تهران در سال 1373 به عنوان یکی از طرحهای تحقیقاتی موسسیه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله آغاز گردید.منطقه مورد مطالعه که قسمتی از مخروط افکنه ارتفاعات شمال تهران می باشد143 کیلومتر مربع وسعت دارد . ابتدا منطقه مطالعاتی به واحدهای مربع شکل به ابعاد یک کیلومتر در یک کیلومتر تقسیم گردید. برای تحلیل تاثیر شرایط ژئوتکنیکی آبرفت برای هر واحد بر اساس اطلاعات زمین شناسی ، گمانه ای و ژئوسیسمیک مقطع ژئوتکنیک لرزه ای تعیین شد.بعد از دسته بندی مقاطع مذکور ، 45 مقطع نماینده انتخاب و با نرم افزار ‏‎SHAKE‎‏ براساس چهار حرکت ورودی مناسب (شتابنگاشت) بر روی مقاطع تحلیل صورت پذیرفت و نتایج این تحلیلها به صورت نقشه های ریز پهنه بندی ارائه گردید.در این گزارش به بررسی و تچزیه و تحلیل نتایج حاصل از این مطالعات پرداخته می شود.




برآورد خطر زمینلرزه در جنوب تهران و پیشنهاد طیف طرح
پایان‌نامه . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه تهران . 1377 . کارشناسی ارشد
استاد راهنما: بهروز گتمیری | دانشجو: علیرضا ذوالفقاری
هدف از این مطالعه پیشنهاد طیف طرح برای گستره جنوب تهران می‌باشد. ابتدا با شناخت سرچشمه‌های لرزه‌ای اطراف منطقه و با استفاده از رهیافت تعیینی و احتمالی، حداکثر شتاب برای چند ساختگاه قرار گرفته روی آبرفتهای منطقه تخمین زده شد. پس از آن با انتخاب شتاب‌نگاشتهای مناسب برای بستر لرزه‌ای ساختگاهها و تحلیل حرکت دینامیکی آبرفت ، طیفهای پاسخ و نهایتا طیف طرح پیشنهاد گردید. نظر به اهمیت برآورد خطر لرزه‌ای و فقدان نگاشتهای حرگت قوی زمین در گستره مطالعه، ابتدا سرچشمه‌های لرزه‌ای (به شعاع حدود 200 کیلومتری تهران) بررسی شد و با استفاده از رابطه بین بزرگی گسل مسبب زمینلرزه و طول گسیختگی گسل، بزرگی باورکردنی هر یک از سرچشمه‌ها تخمین زده شد. با توجه به فقدان رابطه کاهیدگی برای منطقه، پس از جمع‌آوری اطلاعات لرزه‌ای حرکت قوی زمین از میان نگاشتهای زمینلرزه‌ای ثبت شده در منطقه ایران مرکزی و ناحیه البرز (مطابق تقسیم‌بندی زمینساختی بربریان)، رابطه کاهیدگی برای این منطقه پیشنهاد گردید. در ادامه با استفاده از رهیافت تعیینی و احتمالی، حداکثر شتاب افقی زمین برای بستر لرزه‌ای ساختگاههای قرار گرفته روی آبرفتهای بحرانی تخمین زده شد. پس از انجام مراحل فوق با انتخاب نگاشتهای ثبت شده حرکت قوی زمین، تحلیل دینامیکی آبرفت هر ساختگاه (در حدود 615 بار اجرای برنامه Shake) طیفهای پاسخ بدست آمد. در انتها با محاسبه طیفهای پاسخ و برآوردهای آماری، طیف طرح پیشنهاد گردید.



ریز پهنه‌بندی لرزه‌ای شهر قزوین با استفاده از روش انتشار موج
پایان‌نامه . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس . 1376 . کارشناسی ارشد
استاد راهنما: محسن حایری | دانشجو: جواد پورشریفی
به طور کلی براساس تجربیات بدست آمده از زلزله‌های گذشته و بررسی میزان و نحوه توزیع آسیبهای ناشی از آنها برای ایمنی در مقابل مخاطرات ناشی از زلزله، دو عامل اساسی ایمنی سازه و ایمنی ساختگاه یا محل احداث سازه در نظر گرفته می‌شود. ایمنی ساختگاه در هنگام زلزله بستگی به مخاطرات ژئوتکنیکی و زمین‌شناسی نظیر زمین لغزش ، روانگرایی و تشدید حرکات زمین به علت اثر شرایط ساختگاهی دارد. شرایط ساختگاهی نقش مهمی را در میزان تخریب سازه‌ها ایفا می‌کند. یکی از روشهای بررسی و پیش‌بینی به منظور اجتناب یا مقابله با پدیده‌های فوق تهیه نقشه‌های خاص پهنه‌بندی حاوی اطلاعاتی در مورد پتانسیلهای بروز خطرات می‌باشد. هدف این رساله بررسی تاثیر شرایط ساختگاهی و تشدید حرکات زمین در نقاط مختلف شهر قزوین به هنگام رویداد زلزله و ریز پهنه‌بندی آن می‌باشد. اثر شرایط ساختگاهی در دو محور تاثیر توپوگرافی و شرایط خاک هر محل قابل بررسی است . در منطقه مورد مطالعه به دلیل مسطح بودن زمین، توپوگرافی اهمیت چندانی نداشته و بررسیها منحصر به تاثیر شرایط خاک محل می‌باشد. بررسیهای زمین‌شناسی نشان می‌دهد که منطقه مورد مطالعه قسمتی از مخروط افکنه عظیم ارتفاعات شمال قزوین می‌باشد که به وسیله آبرفتهای دوران چهارم پوشیده شده است . به طور کلی نحوه توزیع رسوبات آبرفتی براساس بررسیهای به عمل آمده موید این نکته است که از شمال به جنوب اندازه ذرات ریزدانه‌تر شده است . برای بررسی و تحلیل تاثیر شرایط خاک در نقاط مختلف شهر و ریزپهنه‌بندی آن سعی شده برای نقاط مختلف شهر پروفیلهای ژئوتکنیکی و دینامیکی تهیه گردد. در تعیین پروفیلها، علاوه بر اطلاعات زمین‌شناسی و هیدروژئولوژی از اطلاعات حفاریهای موجود (گمانه، چاه عمیق و گودبرداری) و از آزمایشات لرزه‌نگاری به روش شکست مرزی استفاده شده است . بعد از مقایسه و دسته‌بندی پروفیلهای مذکور، 22 پروفیل نماینده برای کل شهر قزوین انتخاب و هر کدام براساس چهار حرکت ورودی (شتابنگاشت) مناسب و مقیاس شده برای منطقه و برای سه سطح شتاب 0/23g، 0/28g، 0/35g تحلیل شده است . تحلیلها به وسیله نرم‌افزار SHAKE و براساس تئوری انتشار قایم امواج برشی صورت گرفته و اهم نتایج حاصل عبارتند از: پریود الاستیک آبرفت ، پریود دینامیکی آبرفت ، حداکثر شتاب سطح زمین (P.G.A)، ضریب تشدید شتاب ماکزیمم، طیفهای‌تشدید و طیفهای پاسخ شتاب در سطح زمین. نتایج بدست آمده از تحلیلها نشان می‌دهد که با افزایش ضخامت و درجه سستی آبرفت ، پریود الاستیک و دینامیکی پروفیل افزایش یافته و بزرگنمایی در پریودهای بزرگتری رخ می‌دهد. در تمامی مناطق مختلف شهر قزوین تشدید شتاب دیده می‌شود، به طوری که در بعضی مناطق ضریب تشدید شتاب بیش از دو نیز مشاهده گردیده است . با استفاده از نتایج بدست آمده نقشه‌های ریزپهنه‌بندی براساس پریود الاستیک ، پریود دینامیکی، شتاب ماکزیمم سطح زمین و ضرایب تشدید شتاب ماکزیمم زمین تهیه شده است . عموما از شمال به جنوب با افزایش ضخامت و ریزدانه شدن رسوبات آبرفتی در شهر قزوین، علاوه بر افزایش مقدار پریود الاستیک و پریود دینامیکی، شتاب ماکزیمم سطح زمین و ضرایب تشدید شتاب ماکزیمم زمین نیز افزایش می‌یابد. به طور خلاصه از نقشه‌های ریز پهنه‌بندی فوق می‌توان در برنامه‌ریزی شهری، جایابی سازه‌های مهم و تاسیسات و شریانهای حیاتی شهری، و یا اتخاذ تدابیر طراحی برای ساخت سازه‌ها و همچنین در برنامه‌ریزی مدیریت بحران در حین وقوع زلزله استفاده کرد.
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید