تقویم تاریخ -21 اردیبهشت
مجموعه: تقویم تاریخ



665م:درماه مه سال665 ميلادي مردم مازندران با هدف ايستادگي بهتر در برابر حملات نظامي اعراب به اين استان ايران، شاپور باونديان(بانديان شاپور) از وابستگان خاندان اسپهبدان را به رياست خود (حكومت مازندران) برگزيدند. اين خانواده تا 65 سال بعد بر مازندران حكومت كرد.




1333ش:محكمه تجديدنظر نظامي تهران ۲۱ ارديبهشت سال ۱۳۳۳ دكتر مصدق كه همچنان خود را نخست وزير قانوني ايران و دولت وقت را رژيم كودتا و دست نشانده خارجي معرفي مي كرد به سه سال زندان محكوم ساخت. دكتر مصدق كه از آغاز هم اين محاكمه را خلاف قانون و نا صالح اعلام داشته بود و گفته بود كه جاي محاكمه اعضاي كابينه ديوان عالي كشور است؛ نه محكمه نظامي به اين حكم هم اعتراض كرد. دستگاه دادستاني نظامي براي دكتر مصدق تقاضاي مجازات اعدام كرده بود.



مصدق در جلسه محكمه از فرط خستگي سر بر شانه وكيل نظامي خود گذارده



1337ش:21 ارديبهشت سال ۱۳۳۷ به حكم محكمه نظامي و تأييد شاه، «خسرو روزبه» سرگرد كمونيست و از اعجوبه هاي تاريخ معاصر ايران اعدام شد.

وي در تيرماه ۱۳۳۶ سالها پس از فرار و ادامه فعاليت به صورت زير زميني، در خانه اي در خيابان سيروس جنوبي (محله بازارچه اسماعيل بزاز) به دام مأموران افتاده بود. با وجود اين، دست به فرار زد ولي در جريان فرار، هنگام بالا رفتن از تير برق هدف گلوله قرار گرفت، مجروح و دستگير شد و مدتها در زندان تحت درمان بود. سرگرد روزبه قبلا هم بارها دستگير و از دست مأموران فرار كرده بود.



خسرو روزبه



1387م:گاهنامه (تقويم تاريخ) رافائل (تنها شامل رويدادهاي قرون ۱۴ و 15 ميلادي كه مولف ايتاليايي اش آن را در سال ۱۵۲۰ به پايان رسانده است) در مقدمه حوادث ماه مه ۱۳۸۷ چنين آورده است:

ايرانيان از يك فاتح تازه (امير تيمور) كه از همان نژاد چنگيزاست و از بريدن سرها بسان هندوانه لذت مي برد خواب و خوراك ندارند. او كه از يك پا لنگ است و سري بزرگ دارد با سپاهيان خود به اصفهان و شيراز نزديك مي شود، و شيراز شهر شمس الدين محمد (حافظ) است كه غزلسرا، حكيم، فرهيخته و انساندوستي چون او به دنيا نيامده است و ....».



1867م:يازدهم مه 1867 قدرت هاي اروپايي در اجلاس خود بارديگر و براي سومين بار در طول قرن نوزدهم مهر تاييد بر استقلال دوك نشين «لوكزامبورگ» گذاردند. اين كشور دو هزار و پانصد كيلومتر مربعي با پانصد هزار جمعيت ميان فرانسه، آلمان و بلژيك قرار گرفته و با اين كوچكي، از موسسان همبستگیيه اروپا و پيشگامان عضويت در «ناتو» بوده است.

1949م:كشور قديمي و هميشه مستقل «سيام» واقع در منطقه جغرافيايي «هندوچين» 11 مه سال 1949 به «تايلند» تجديد نام داد زيرا كه بيشتر جمعيت آن (امروزه 65 ميليون نفر) از تبار «تاي» هستند، به علاوه واژه تايلند در زبان اين كشور به معناي «آزادي» است و اين سرزمين از سال 1238ميلادي كه به وجود آمده است، مستعمره و تحت الحمايه دولت ديگري نبوده است.

1967م:يازدهم ماه مه ۱۹۶۷ يك دادگاه جهاني كه به ابتكار و رياست برتراند راسل فيلسوف و رياضيدان بلندآوازه انگليسي در شهر استكهلم تشكيل شده بود پس از ۹ روز رسيدگي، چند تن از مقامات دولت وقت آمريكا را كه بدون ضرورت منطقي به جنگ ويتنام ادامه مي دادند مجرم جنگي شناخت. اين دادگاه در صدور حكم خود به قانون اساسي آمريكا كه هرگونه جنگ غيرلازم را رد و منع كرده است نيز استناد كرده بود. از آن پس بارها از اين ابتكار «برتراند راسل» استفاده شده است.



برتراند راسل

2004م:نهم ماه مه 2004 شبكه تلويزيوني سي بي اس آمريكا مصاحبه با تني چند از متهمان خارجي حادثه انفجار سال 2000 رياض را كه سالها در كشور سعودي زنداني بودند در مجله تلويزيوني خود، « 60 دقيقه» پخش كرد. از اين خارجيان پنج تن انگليسي، دو نفرشان كانادايي و فرد ديگر بلژيكي است.

2004م:پراودا روزنامه قديمي چاپ مسکو كه دهها سال ارگان حزب حاكم شوروي بود و اينك با مالکيت تازه، به صورت حرفه اي (مستقل و ناوابسته) انتشار مي يابد در مقاله اي در ماه مه 2004 نوشت كه در پي افشاگري مربوط به زندان «ابو غريب» بغداد، به نظر مي رسد كه جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا اينك روي طناب راه مي رود(که هر لحظه احتمال سقوط او مي رود).

2004م:بهاي متوسط بنزين معمولي در آمريكا از ماه مه 2004 از هر گالن (اندكي كمتر از 4 ليتر) از دو دلار بالاتر رفت و با توجه به رسيدن بهاي نفت خام به هر بشكه 40 دلار ، «چارلي رز» روزنامه نگار آمريكايي در اين زمينه با مدير كمپاني نفتي « اكزان ـ موبيل» كه بزرگترين شركت نفتي جهان بشمار مي رود مصاحبه كرد.

2004م:بانو «يسي اكهارت» در مقاله اي در شماره 11 مه 2004 روزنامه ويرجينيان پايلوت چاپ شهر نورفك آمريكا كه بزرگترين پايگاه دريائي جهان را در خود جاي داده نوشته بود: مدارس آمريكا تلاش مي كنند تا دانش آموزان آنها از موزه هاي شهر واشنگتن به ويژه موزه تاريخ ديدن كنند
0
جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید