هالووین چیست؟؛ نگاهی به ریشه ها و تاریخچه این مراسم
هالووین چیست؟؛ نگاهی به ریشه ها و تاریخچه این مراسم
اگر بپرسید تاریخ هالووین ۲۰۱۸ چه روزی است باید به صورت فنی بگویم آخرین روز ماه اکتبر جشن هالووین برگزار می شود و آخرین روز ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ به تاریخ شمسی ما در ایران می شود ۹ آبان ۱۳۹۷ یعنی یک روز پس از کنفرانس ۸ آبان اپل و دقیقا روز معرفی آنر (Honor) برای آنر مجیک ۲ و آنر واچ!

هالووین (Halloween) یک جشن مسیحیت غربی و بیشتر سنتی می‌باشد که مراسم آن سه شبانه‌روز ادامه دارد و در شب ۳۱ اکتبر (نهم آبان ۱۳۹۷) برگزار می‌شود. بسیاری از افراد در این شب با چهره‌های نقاشی شده، لباس‌های عجیب یا لباس‌های شخصیت‌های معروف، چهره و ظاهری که به‌نظرشان ترسناک باشد خود را آماده جشن می‌کنند؛ همچنین کودکان برای قاشق‌زنی برای جمع‌آوری نبات و آجیل به در خانه دیگران می‌روند. این جشن را مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی در سده نوزدهم با خود به قاره آمریکا آوردند.

هالووین را مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی در سده نوزدهم با خود به قاره آمریکا بردند

یکی از نمادهای هالووین یک کدوتنبل است که درون آن را خالی کرده و برای آن چشم و ابرو و دهان به صورتی ترسناک درمی‌آورند و با روشن کردن شمع در درون کدوتنبل به آن جلوه‌ای ترسناک می‌دهند.

در بسیاری از نقاط جهان، مراسم دینی-مسیحی اجرا می‌شود، از جمله حضور در مراسم کلیسا و دعاخوانی با روشن کردن شمع بر سر قبر مردگان، گر چه در جای دیگر به صورت یک جشن سکولار است و جنبه تجاری دارد. برخی از مسیحیان در طول تاریخ در این روزها از خوردن گوشت در شب امتناع می‌ورزند، یک سنت در خوردن غذاهای خاص در این روز که به شب زنده داری می‌پردازند، خوردن سیب و سیب زمینی و پن کیک یا کیک روح می‌باشد.

به هر حال شاید هالووین با فرهنگ ایرانی کاملا غریبه باشد اما عموما جشن ها و مناسبت ها بهانه ای برای دورهمی هستند!

فارغ از مرز میان پاییز و زمستان، کم و زیاد و مرگ و زندگی، هالووین فرصتی برای شادی کردن و پرداختن به خرافات است. شنیده ها حاکی از آن هستند که ریشه این مراسم به آیین باستانی «سامهِین» (Samhain) سلتیک باز می گردد. مردم در این رویداد، با آتش بازی و پوشیدن لباس های عجیب، ارواح سرگردان را از خود دور می کردند. در قرن هشتم میلادی، «پاپ گرِگوری سوم» اول نوامبر را زمانی برای گرامی داشتن تمام مقدسات و کشته شدگان در راه خدا نامید.

این روز مقدس، برخی سنت های مراسم «سامهِین» را نیز در بر داشت. این رویداد بعدها با نام «تمام یادگاران» (All Hallows) و بعد از آن نیز به اسم «هالووین» شناخته شدند. در طول زمان، هالووین به جشنی سکولار و مبتنی بر جامعه تبدیل گشت و فعالیت های مورد علاقه کودکان در آن انجام گرفت. مردم برخی کشور های دنیا، کوتاه تر شدن روزها و افزایش سرما در شب در زمستان را با برگزاری مراسم جشن، پوشیدن لباس های جالب و صرف شیرینی جشن می گیرند.

تاریخچه باستانی هالووین

همانطور که گفتیم، ریشه این مراسم به جشن شامهِین باز می گردد. قوم «سِلت» (Celts) که دو هزار سال پیش در منطقه ایرلند، بریتانیا و فرانسه کنونی زندگی می کرده اند، سال جدید را در روز اول نوامبر جشن می گرفتند. این روز شاخصی برای پایان تابستان و آغاز فصل تاریکی و سرما به شمار می رفت. به علاوه، در این فصل، مرگ و میر انسان ها نیز بیشتر می شد.

آن ها اعتقاد داشتند که شب قبل از سال نو، مرزهای میان جهان مادی و مرگ (دنیای پس از مرگ) کمرنگ می شود. به همین دلیل، سِلت ها شب ۳۱ اکتبر، مراسم مذکور را برگزار می کردند. اعتقاد بر این بود که در چنین زمانی ارواح مردگان به زمین باز می گردند. به علاوه، آسیب دیدن محصولات زراعی نیز باعث می شد که سِلت ها گمان کنند کشیش ها به خاطر حضور ارواح در این ایام، می توانند پیش بینی بهتری نسبت به آینده داشته باشند.

جشن هالووین بیشتر در کشورهای آمریکا، ایرلند، اسکاتلند و کانادا مرسوم است. این جشن را مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی در سده نوزدهم با خود به قاره آمریکا آوردند. یکی از نمادهای آن‌هم کدوتنبل توخالی است که برای آن دهان و چشم به‌صورت ترسناک درآورده می‌شود و با روشن کردن شمع درون کدوتنبل جلوه‌ای ترسناک به آن می‌دهد
هالووین چیست؟؛ نگاهی به ریشه ها و تاریخچه این مراسم
هالووین و اعتقاد به حضور ارواح

بنیان‌گذاران جشن هالووین قومی بودند که سال‌ها پیش از میلاد مسیح در ایرلند و شمال فرانسه زندگی می‌کردند. به روایت این قوم آغاز سال میلادی اول نوامبر است و با این اعتقاد آخرین شب سال یعنی سی و یکم اکتبر را زمان یادآوری از ارواح درگذشتگان قراردادند. و از همین رو در این روز جشنی برپا می‌کردند و همه دور همدیگر جمع می‌شدند، آتش درست می‌کردند، قربانی می‌کردند و هرکس هر غذایی داشت با دیگران آن را تقسیم می‌کرد. آن‌ها بر این باور بودند که در این شب راه میان دوجهان باز می‌شود و ارواح درگذشتگانشان نیز در این جمع حاضر می‌شوند؛و همچنین بر این باور بودند که کسانی که باسخاوت بیشتری در این جشن شرکت می‌کردند مورد شفاعت درگذشتگان نزد خداوند قرارگرفته و تا پایان آن سال از گزند بدی‌ها و بلاها در امان می‌ماندند.
لباس مخصوص جشن هالووین

در روزگاران قدیم در مراسم هالووین کشیش‌ها آتش‌های بزرگی ایجاد کرده و بسیاری از مردم محصولات کشاورزی و حیوانات را برای قربانی کردن درراه خدای سلتیک ها می‌سوزاندند. در طی این مراسم سلتیک ها لباس‌هایی شامل سر و پوست حیوانات می‌پوشیدند و پیش‌گوها سعی می‌کردند که آینده افراد را پیش‌گویی کنند. و برخی روایت‌ها حاکی از آن است که درگذشته لباس‌هایی از پوست حیوانات می‌پوشیدند تا ارواح خبیث را از خودشان دور کنند
به‌طور سنتی لباس‌هایی که مردمان در جشن هالووین می‌پوشیدند از لباس‌های شخصیت‌های ماورا الطبیعیه مانند خون‌آشام، دیو، ارواح، اسکلت و شیاطین بوده است. اما امروزه لباس‌هایی که مردمان در این شب می‌پوشند مردمی‌تر است مانند شخصیت‌های افسانه‌ای و تخیلی، افراد مشهور و سلبریتی ها است.
آرایش و گریم مخصوص هالووین

امروزه بسیاری از مردمان در جشن هالووین آرایش‌های عجیب و ترسناک می‌کنند. همچنین اکثر بچه‌ها با گریم شخصیت‌های کارتونی و افسانه‌ای خودشان را عروسکی ترسناک و یا خنده‌دار می‌کنند. همچنین زنان و مردان در این مراسم از کلاه‌گیس‌های فانتزی و رنگی ، لنزهای ترسناک و عجیب استفاده می‌کنند. در ادامه تصاویر بیشتری از آرایش و گریم هالووین را ببینید.
نمادها و سنبل‌ها

سنبل و نمادهای مراسم هالووین در طول زمان به شکل‌های مختلفی بوده است. یکی از این سنبل‌ها جک فانوسی است که با استفاده از کدوهای نارنجی و کدوتنبل که مردم به شکل‌های مختلف آن را بریده و توخالی می‌کنند انجام می‌شود.در آخر درون آن را شمع می‌گذارند تا شبیه به فانوس بشود.

خوراکی‌های عجیب هالووین

در مراسم هالیوون امروزه خوراکی‌های این شب را بسیار خاص و ترسناک استفاده می‌کنند. اغلب خوراکی‌ها در این روزبه شکل اسکلت، مومیایی و… است. در ادامه خوراکی‌های عجیب و خوشمزه هالووین را ببینید.

0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید