هک رشد چیست
دیپروتد what is a growthshack 

اولین بار شان الیس در سال ۲۰۱۰ این اصطلاح را به کار برد. وقتی از او پرسیدند که چه نیازی وجود داشت که یک واژه جدید به وجود بیاورد،‌ جواب داد از روی سرخوردگی برای پیدا کردن جایگزینی برای خودم. شان به تعداد زیادی از شرکت‌های اینترنتی کمک کرده بود تا به رشدی باورنکردنی دست پیدا کنند و حتی برخی از آنها توانسته بودند به IPO (عرضه‌ی سهام اولیه در بورس به صورت عمومی) دست پیدا کنند. او به تنهایی یک ماشینِ‌ رشد بود و وقتی که می‌خواست جایگزینی برای خود در این زمینه پیدا کند مشکل، خودش را نشان داد.

وقتی برای جایگزین رزومه‌های مختلف را بررسی می‌کرد،‌ متوجه شد که بیشتر آنها در حد مجاز و قابل قبول بودند اما برای کاری که می‌خواست مناسب نبودند. آنها مدرک بازاریابی و تجربه‌ داشتند، اما چیزی را که شان می‌خواست نداشتند. شان می‌دانست که نوع راهبرد که برای استخدام این کار نیاز دارد با روش‌های معمول در بازاریابی سنتی به دست نمی‌اید.

بازاریاب‌های سنتی بر روی چیزهای وسیعی متمرکز هستند، این تمرکز وسیع بسیار ارزشمند است اما برای زندگیِ کسب‌و‌کار‌های نوپا (استارت‌آپ‌ها) لازم نیست. در مرحله‌ی اول کسب‌و‌کار نوپای شما نیاز به «ساختن و مدیریت تیم بازاریابی» یا «مدیریت فروشنده‌های بیرونی» ندارد یا حتی «ایجاد یک طرح بازاریابی استرتژیک برای رسیدن به اهداف شرکت‌های بزرگ» یا بسیاری از کارهای دیگری که بازاریاب‌ها وظیفه دارند انجام دهند. در مراحل ابتداییِ یک کسب‌وکار‌ نوپا، شما فقط به یک چیز نیاز دارید؛ «رشد»

او از بازاریاب‌ها درخواست کرده بود و بازاریاب‌ها برایش رزومه فرستاده بودند. به همین دلیل عنوان پست وبلاگش را تغییر داد و نوشت: ” یک هکر رشد برای کسب‌و‌کار نوپای خود پیدا کن “ و ایده‌ی «هک رشد» از اینجا متولد شد.

یک هکر رشد جایگزین بازاریاب نیست و بهتر از یک بازاریاب هم نیست. یک هکر رشد فقط متفاوت است با یک بازاریاب. موجزترین تعریف از پستِ شان چیزی شبیه این است «هکر رشد مانند قطب‌نمایی است که شمالِ حقیقی‌اش رشد است.»

رشد در کسب‌وکا‌رهای نوپا به معنی انتخاب یک متریک اولیه برای رشد یک محصول است. یک هکر رشد با بررسی کاملِ کسب‌وکار ابتدا متریک‌های رشد محصول را با توجه به داشته‌ها و شبکه‌های بازاریابی انتخاب می‌کند. سپس با تمرکز روی هدف و استفاده از شبکه‌ها و روش‌های بازاریابی تلاش می‌کند به هدفی که از پیش تعیین کرده برسد و بعد سراغ متریک رشد بعدی می‌رود.

هر تصمیمی که هکر رشد می‌گیرد براساس اطلاعاتی است که در مورد رشد دارد. هکر رشد هر راهبرد، هر تاکتیک و هر نوآوریی را به کار می‌گیرد به این امید که به رشد دست پیدا کند. «رشد» مانند خورشیدی است که هکر رشد به دور آن می‌چرخد. البته بازاریاب‌های سنتی هم به رشد اهمیت می‌دهند اما نه به اندازه‌ی یک هکر رشد. به یاد داشته باشید قدرتِ هکر رشد به خاطر تمرکزِ وسواس‌گونه‌اش تنها بر روی یک هدف است. آنها با نادیده‌گرفتنِ تقریبا همه چیز می‌توانند فقط یک کار انجام دهند که در مراحل اولیه مهم‌ترین موضوع است.

این تمرکز مطلق روی رشد تعداد روش‌ها و ابزارها را افزایش داده است که در کارنامه‌ی بازاریابی سنتی وجود ندارد. با گذشتِ‌ زمان شکافِ بین این دو روش عمیق و عمیق‌‌تر می‌شود.


0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید