سایت کدال چیست؟
سایت کدال چیست؟ 
سایت کدال چیست؟ این سایت چه کاربردی دارد؟ آیا از این سایت برای اطلاع از آخرین خبر‌های سرمایه گذاری در بورس استفاده می‌شود؟ در این مقاله تمام این سوالات بررسی می‌شوند و جواب آن‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد

سایت کدال و کاربرد آن

یکی از سایت‌های مهم برای سرمایه گذاری در بورس و برای اطلاع رسانی ناشران بورس و فرابورس در ایران، سایت کدال است. دسترسی به این سایت برای تمام مردم امکان پذیر است. آدرس سایت کدال: codal.ir می‌باشد.

ناشران کدال چه کسانی هستند؟ تمام شرکت‌هایی که نماد آن‌ها در بازار بورس تهران و فرابورس ایران به عنوان یک شخصیت حقوقی هست را ناشر کدال می‌گویند. کدال یک سایت برای منتشر کردن تمام اطلاعات مربوط به شرکت‌های بورس و فرابورس می‌باشد.

اطلاعات کدال

کدال اطلاعات زیر را به ما می‌دهد:

    آگهی افزایش سرمایه شرکت‌ها
    نشان دادن و افشای اطلاعات مهم
    تصمیم گیری مربوط به تقسیم سود سالانه شرکت ‌ها
    گزارش عملکرد ماهانه تمام شرکت‌های بورسی و فرابورسی
    صورت حساب‌های مالی حسابرسی شده و حسابرسی نشده میان دوره‌ای تلفیقی و سالانه شرکت‌های بورسی و فرابورسی
    آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عمومی فوق العاده و کلیه مجمع‌های شرکت‌های بورسی و فرابورسی
    اعلام تغییرات مربوط به ترکیب اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها
    زمان بندی تقسیم سود نقدی سهام

چه افرادی به کدال نیاز دارند؟

کدال برای دو گروه از افراد نیاز است. گروه تحلیل گران بورسی و گروه سرمایه گذاران بورسی و فرابورسی.
سرمایه گذاران بورس و فرابورس

بیشتر سرمایه گذاران بورسی درمورد سهام‌های شرکتی که آن را در پرتفوی خود دارند، سوالات مختلفی مطرح می‌کنند. مانند:

    برای دریافت سود سهام به کجا باید رفت؟
    چه زمانی برای دریافت سود سالانه سهام مناسب است؟
    زمان مجمع شرکت‌ها چه موقع است؟
    زمان مناسب برای فروش حق تقدم چه زمانی است؟
    در سال گذشته به ازای هر سهم، شرکت چقدر سود به دست آورده است؟

و سوالاتی مانند این‌ها را مطرح می‌کند. تمام افراد سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در بورس و فرابورس به کدال مراجعه می‌کنند.
کدال برای تحلیل گران بورسی

تمام سرمایه گذاران حرفه‌ای و تحلیل گران بورس، برای دریافت اطلاعات و بررسی آن‌ها از کدال استفاده می‌کنند. تحلیل گران بورس از این دسته از اطلاعات استفاده می‌کنند:

    طرح های توسعه‌ای
    گزارش فعالیت های ماهانه شرکت‌ها
    اطلاعات مهم شرکت‌ها
    صورت‌های مالی تلفیقی
    صورت‌های مالی میان دوره‌ای

نحوه استفاده از کدال و آموزش آن

برای استفاده از کدال باید به سایت کدال مراجعه کرد. تمام اطلاعیه‌های کلیه شرکت‌ها در این صفحه موجود است. با کلیک بر روی جستجوی اطلاعات، اطلاعیه یک شرکت خاص را جستجو کنید. با کلیک بر روی این بخش شما دو قسمت می‌بینید. قسمت اول فیلتر‌های زیر را دارد:

    نام نماد یا نام شرکت: با تایپ نام شرکت، یک فهرست از تمام شرکت‌هایی که به آن نام مربوط می‌شوند نشان داده می‌شود.
    وضعیت ناشر: تکمیل این بخش اجباری نیست.
    گروه اطلاعیه: ارتباط بین اطلاعیه مد نظر با گروه‌های دیگر.
    نوع شرکت: این بخش صرفا برای ناشران قابل رویت است.
    نوع اطلاعیه: نوع اطلاعیه بر اساس نیاز شما و سایر انواع اطلاعیه‌ها.

در قسمت دوم، در صورتی که شما اطلاعات و جزییات آن را داشته باشید می‌توانید اطلاعیه خاصی را جستجو کنید.
نحوه اطلاع یافتن از انتشار اطلاعیه‌های کدال

شما با عضویت در کدال ۳۶۰ می توانید به راحتی از انتشار اطلاعیه‌های جدید مطلع شوید. برای عضویت در کدال ۳۶۰ کافی است بر روی دگمه‌ای که در گوشه بالا و سمت چپ صفحه است و همین نام را دارد، کلیک کنید. می‌توانید با ثبت نام و نام خانوادگی، شماره موبایل یا ایمیل خود، در کدال ۳۶۰ ثبت نام کنید. سپس از طریق گزینه سرویس گوش به زنگ، در قسمت پروفایل من، اعلام کنید که انتشار اطلاعیه‌های جدید از طریق پیامک به شما اطلاع داده شود.
زیر مجموعه‌های سایت کدال

ناشران: شما می‌توانید برای مشاهده اطلاعات شرکت‌ها از بخش ناشران استفاده کنید.

نهاد‌های مالی: منظور از این قسمت، نهاد‌های مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است و شامل بازار گردانان، کارگزاران، صندوق‌های سرمایه گذاری، مشاوران سرمایه گذاری، شرکت‌های تامین سرمایه، شرکت‌های سبد گردان، صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی، شرکت‌های سرمایه گذاری و موسسات رتبه بندی می‌باشد. تمام اطلاعات این شرکت‌ها در سایت کدال قابل دسترسی است.

سنم: سامانه نظارت مکانیزه صندوق‌ها، سنم است.

تدان: سامانه تحلیل داده‌های ناشران، تدان است.

کدال سایت یا سامانه‌ای است که در آن اطلاعات شرکت‌های پذیرفته در بورس در آن قرار دارد.
راه اندازی این سامانه از سوی سازمان بورس و اوراق بهادر برای حفظ و انتشار الکترونیکی وضعیت مالی و سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس صورت گرفته است.


سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بورس با مراجعه به این سامانه می‌توانند از جزئیات همه شرکت‌های بورسی مطلع شوند و بر اساس آن اقدام به سرمایه گذاری کنند.


از جمله اطلاعاتی که در این سامانه شرکت‌ها موظف به درج آن هستند عبارتند از صورت‌های مالی میان‌دوره و پایان دوره که در بازه‌های زمانی سه، ۶، ۹ و ۱۲ ماهه ارائه می‌شود.

گزارش ماهانه از حجم و نرخ فروش از دیگر اطلاعاتی است که شرکت‌ها موظف به درج در این سامانه هستند.

گزارش اطلاعات با اهمیت گروه «الف» شرکت‌ها باید اطلاعات مهم و اثرگذار بر سود هر سهم خود و تغییرات سود هر سهم را گزارش کنند.

گزارش اطلاعات بااهمیت گروه «ب» اطلاعاتی که به طور مستقیم موجب تغییر سود هر سهم نمی‌شوند، اما سهامداران باید درباره آن مطلع باشند.

گزارش تفسیری مدیریت، انتظاری که مدیریت از فروش دارد در این گزارش ذکر می‌شود.

یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی، شرکت‌ها موظف هستند به همراه گزارش‌های ۶ ماهه و ۱۲ ماهه‌ای که ارائه می‌کنند گزارش حسابرسی آن را نیز منتشر کنند.

فرایند انجام افزایش سرمایه، شرکت‌ها برای افزایش سرمایه باید چندین گزارش ارائه کنند که همه در قالب اطلاعیه در سامانه کدال قرار می‌گیرد.



سامانه صورتحساب: نهاد‌های مالی این بخش را در اختیار دارند تا تمام صورتحساب‌های خود را بتوانند مشاهده یا دریافت کنند.

پس از تصویب قانون راه‌اندازی قانون بورس اوراق بهادار در سال ۱۳۴۶ به تدریج و طی چند سال پیش از انقلاب اسلامی حدود ۱۰ شرکت در بورس درج نماد و مورد معامله قرار گرفتند. با وقوع انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی در حدود ۱۲ سال بورس تهران تعطیل شد. با پایان یافتن جنگ و آغاز دوران آبادانی در سال ۱۳۶۹ بورس تهران مجدداً آغاز به کار کرد و تا به امروز به حیات خود ادامه می‌دهد. در سال ۱۳۸۴ و پس از تصویب قانون جدید بازار بورس اوراق بهادار در مجلس زمینه برای ورود اینترنت و خدمات اینترنتی در بورس فراهم شد. در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ پس از راه‌اندازی سامانه معاملات آنلاین توسط تمامی کارگزاری‌ها سازمان بورس در اقدامی مؤثر پایگاهی را تعریف کرد که در آن تمامی شرکت‌ها ملزم شدند تا کل گزارش‌ها خود را در آن منتشر نمایند. سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران که از آن تحت عنوان کدال یاد می‌کنند سامانه‌ای است که به همین منظور تعریف شده است و تمامی سرمایه‌گذاران پس از سایت بورس اوراق بهادار به دفعات بسیار به آن مراجعه می‌نمایند. در ادامه در رابطه با این سامانه مهم توضیحاتی را به شکل تفصیلی ارائه می‌کنیم:
آدرس سامانه کدال چیست؟

آدرس سایت سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران www.codal.ir است که مرجع کامل اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس هست. لازم به ذکر است که کدال مخفف Comprehensive Database Of All Listed Companies است.
مزیت‌های سایت کدال چیست؟

هدف اصلی از راه‌اندازی سامانه جامع ناشران فراهم آوردن پایگاه داده اطلاعات مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس بوده است تا سرمایه‌گذاران بتوانند به راحتی به اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت‌ها دسترسی پیدا کنند و مجبور نباشند تا برای به دست آوردن اطلاعات هر شرکتی به یک سایت مجزا مراجعه نمایند.
منظور از ناشران بورسی چیست؟

تمامی شرکت‌هایی که نماد آن‌ها در سازمان بورس درج شده است جزو ناشران بورسی می‌باشند که ملزم به انتشار گزارش‌های مصوب سازمان بورس هستند تا از این دریچه بتوانند به حیات خود در بورس ادامه دهند.
کدال برای سهامداران و سرمایه‌گذاران چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که می‌دانید کسب سود در بازار بورس از دو طریق به دست می‌آید، اول از طریق افزایش قیمت سهام و دوم از طریق تقسیم سود نقدی مصوب مجامع عمومی عادی سهام.  لازم به ذکر است که در بیش از ۹۰ درصد اوقات رشد قیمت سهام ناشی از یک خبر یا اتفاق در درون شرکت ایجاد می‌شود که این علت را سرمایه‌گذاران از طریق گزارش‌های منتشر شده شرکت‌ها در سامانه کدال به دست می‌آورند. هم‌چنین طبق قانون حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی، شرکت‌ها ملزم به برگزاری مجمع عمومی عادی هستند و در صورتی که عملیات سال پیش آن سودآور بوده باشد در مجمع ملزم هستند تا حداقل ده درصد از آن را بین سرمایه‌گذاران تقسیم نمایند. طبق قانون بورس شرکت‌ها موظف هستند تا ده روز پیش از برگزاری مجمع عمومی عادی آگهی دعوت به مجمع را در سامانه کدال درج نمایند تا سرمایه‌گذاران بتوانند تصمیم دقیقی را اتخاذ نمایند. هم‌چنین هم‌زمان با انتشار آگهی، بایستی زمان پرداخت سود نقدی مصوب مجمع را اعلام نمایند تا از این دریچه سرمایه‌گذاران با آگاهی کامل نسبت به تمامی جزییات، تصمیم‌گیری نمایند.

رایج‌ترین گزارش‌ها در سامانه کدال:

در تاریخ تهیه این مقاله گزارش‌های متنوعی در سامانه کدال منتشر می‌گردد که هر کدام کاربردهای ویژه و خاصی دارد که در این متن به معرفی اولیه آن‌ها بسنده می‌کنیم:
الف) صورت‌های مالی میان‌دوره و پایان دوره:

بر طبق الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف کسب اطلاعات به موقع و شفاف از فعالیت‌ها، شرکت‌های بورسی ملزم هستند تا صورت‌های مالی خود را به همراه جزییات اطلاعات در بازه‌های زمانی ۳ ماهه منتشر نمایند. بنابراین گزارشی تحت عنوان اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۳، ۶ و ۹ ماهه را از شرکت‌ها مشاهده خواهیم کرد. هم‌چنین اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ ماهه نیز گزارش سال مالی شرکت را در اختیار عموم قرار می‌دهد.
ب) گزارش‌های ماهیانه:

از دیگر اطلاعات مهم و حیاتی که از سال ۱۳۹۵ توسط سازمان بورس برای تمامی شرکت‌ها الزامی گردید گزارش یک‌ماهه از فروش شرکت‌ها بوده است. در این گزارش شرکت‌ها آمار فروش خود و یا ارائه خدمات انجام شده طی یک ماه گذشته را همراه با حجم و نرخ فروش و در نهایت ارزش ریالی فروش کل، ارائه می‌کنند تا شفافیت اطلاعاتی از شرکت‌های بورسی افزایش پیدا نماید.
پ) گزارش فعالیت هیئت مدیره:

هنگامی که شرکت‌ها گزارش اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ ماهه خود را منتشر می‌کنند جهت برگزاری مجمع عمومی عادی ملزم هستند تا گزارش حسابرسی شده آن را در سامانه کدال منتشر نمایند. پس از انتشار این گزارش، اعضای هیئت‌مدیره شرکت با توجه به اتفاقات سال گذشته و وضعیت آتی، گزارش‌های مهم و حیاتی از وضعیت و جایگاه شرکت در زمان فعلی و آتی شرکت منتشر می‌کنند و تمامی این اطلاعات را در قالب گزارش فعالیت هیئت‌مدیره در سامانه کدال منتشر می‌کند و سهامداران از این طریق اطلاعات مهم و حیاتی را به دست می‌آورند.
ت) گزارش اطلاعات بااهمیت گروه الف:

تا قبل از بهمن ۱۳۹۶ شرکت‌های بورسی در صورت بروز اتفاقات مهم که بر روی سود هر سهم آن اثرگذار بود و اثر آن موجب تغییر بیش از ۲۰ درصدی در EPS شرکت می‌شد گزارشی تحت عنوان پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۱۳xx/xx/xx منتشر می‌کردند و در آن اطلاعاتی را منتشر می‌کردند. ولی از بهمن سال ۱۳۹۶ سازمان بورس این گزارش‌ها را حذف و به جای آن مصوب کرد تا شرکت‌ها اطلاعات مهم و اثرگذار بر سود هر سهم خود را در گزارشی تحت عنوان افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف منتشر نمایند و در آن تغییرات سود هر سهم را گزارش کنند.

ث) گزارش اطلاعات بااهمیت گروه ب:

هم‌چنین اطلاعات بااهمیت دیگر را که مستقیماً موجب تغییر سود هر سهم نمی‌شوند ولی جزو اطلاعاتی است که سهامداران باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند در گزارشی تحت عنوان افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب منتشر می‌گردد(برای مثال برنده شدن یک شرکت تولیدی در یک مناقصه و …).
ج) گزارش تفسیری مدیریت:

در گذشته تمامی انتظارات مدیریت در قالب گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم منتشر می‌شد ولی در حال حاضر در گزارشی تحت عنوان گزارش تفسیری مدیریت  که در دو قالب تحت وب و فایل متنی PDF منتشر می‌گردد و انتظارات مدیریت از فروش(به طور خاص فروش مقداری محصولات) منتشر می‌گردد. عموماً این گزارش همراه با صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای منتشر می‌گردد.
چ) یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی:

بر طبق قانون سازمان، تمامی شرکت‌های بورسی ملزم هستند تا برای گزارش‌های ۶ ماهه و ۱۲ ماهه خود گزارش حسابرسی شده شرکت را منتشر کنند. لازم به ذکر است که تمامی شرکت‌های بورسی دارای حسابرس داخلی هستند و گزارش مزبور توسط حسابرس مستقل خارج از شرکت که مورد تائید سازمان بورس هست تهیه می‌گردد. گزارش حسابرس مستقل در گزارشی تحت عنوان اطلاعات و صورت‌های مالی ۶(۱۲) ماهه منتهی به ۱۳XX/XX/XX منتشر می‌گردد. لازم به ذکر است که عنوان اصلی این گزارش عموماً یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی است.
ح) فرایند انجام افزایش سرمایه:

در نهایت یکی از مهم‌ترین گزارش‌ها که سرمایه‌گذاران به آن توجه ویژه دارند گزارش افزایش سرمایه شرکت‌ها هست. لازم به ذکر است که برای برگزاری مجمع فوق‌العاده جهت انجام افزایش سرمایه شرکت‌ها بایستی چندین گزارش ارائه بدهند که تمامی آن‌ها در قالب اطلاعیه‌های کدال در اختیار عموم قرار بگیرد. ابتدا گزارش طرح توجیهی افزایش سرمایه در گزارشی تحت عنوان پیشنهاد هیئت‌مدیره به مجمع فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه منتشر می‌گردد. پس از آن این گزارش برای حسابرس و بازرس قانونی ارسال می‌گردد و پس از تائید توسط این دو، گزارشی تحت عنوان اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی در خصوص افزایش سرمایه در کدال درج می‌گردد و گزارش مزبور برای سازمان بورس ارسال می‌گردد. نظر سازمان بورس در گزارشی با عنوان مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه در سامانه درج می‌گردد. پس از طی تمامی مراحل شرکت موظف است طی ۶۰ روز مجمع فوق‌العاده را برگزار نماید.

مؤلف: احمد لحیم گرزاده
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید