اسنپ و تب‌سی از روی پلی‌استور گوگل پاک شدند
دیپروتد اسنپ و تب‌سی از روی پلی‌استور گوگل پاک شدند
 آیا با یک دومینوی حذف اپلیکیشن‌های ایرانی روبرو هستیم؟

از دیروز؛ دسترسی به دو اپلیکیشن محبوب و پرکاربرد «اسنپ» و «تب‌سی» روی پلی‌استور گوگل امکا‌پذیر نیست و ظاهرا از روی این فروشگاه اپلیکیشن‌های اندرویدی پاک شدند. دو هفته پیش هم اپل چندین اپلیکیشن معروف با نرخ دانلود بالا از جمله این دو اپلیکیشن را از روی اپ‌استور خود حذف کرد. به نظر می‌رسد با یک موج جدید تحریم‌های شرکت‌های امریکایی برعلیه اپلیکیشن‌های ایرانی روبرو هستیم و تازه آغاز ماجرا است.

اگر هم‌اکنون روی لینک دانلود اپ‌های «اسنپ» و «تب‌سی» در گوگل پلی‌استور کلیک کنید؛ با خطای «متأسفیم، آدرس اینترنتی مد نظر شما در این سرور یافت نشد» مواجه خواهید شد. این خطا به معنی حذف این اپلیکیشن‌ها از روی سرورهای گوگل است. پیش‌بینی می‌شود این سیاست جدید گوگل محدود به این دو اپ نشود و در روزهای آینده شاهد حذف اپلیکیشن‌های بیشتری از روی پلی‌استور گوگل باشیم

گوگل در اقدام مشابه دیگری از چند روز پیش دسترسی برخی از سرویس‌ها و سایت‌های ایرانی به سرویس گوگل آنالیتیکس را محدود و مسدود کرده است و این سایت‌ها دیگر نمی‌توانند وضعیت ترافیک کاربران خود را مشاهده کنند و اجازه ثبت‌نام مجدد ندارند. تا کنون چندین هزار سایت ایرانی با مشکل عدم دسترسی به این سرویس تحلیل‌گر ترافیک سایت روبرو شندند.

اپل هم دو هفته پیش در اقدامی مشابه؛ بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی مانند دیجی‌کالا، الوپیک، تخفیفان، دلیون و تپ‌سی را از روی اپ‌استور حذف کرده بود که با واکنش و اعتراض کاربران ایرانی مواجه شد و جو منفی پیرامون این شرکت در وب به راه انداخت. آن روزها؛ تصور می‌شد گوگل از این فضای جدید نهایت استفاده را خواهد برد تا کاربران آی‌او‌اس را به سوی اندروید بکشاند اما سیاست جدید گوگل نشان‌دهنده چیزی ورای تصور کاربران از رویدادها اخیر است.

با نگاهی به اپلیکیشن‌هایی که از روی اپ استور و پلی‌استور حذف شدند: به راحتی می‌توان فهمید این اتفاق رنگ و بوی سیاسی دارد و در پی تحریم‌های اخیر کنگره امریکا بر علیه ایران است. چون عموما اپلیکیشن‌های خدمات تاکسی آنلاین، خرید آنلاین و مشابه حذف شدند. در گوگل آنالیتیکس نیز دسترسی برخی از استارتاپ‌ها به این سرویس قطع شده است. گفته می‌شود این اپلیکیشن‌ها با دستور مستقیم دولت امریکا از روی این فروشگاه‌ها حذف شدند.

هنوز اپل و گوگل دراین‌باره بیانیه رسمی ندادند تا علت این رفتار را بیان کنند. مقامات مسئول در ایران مانند وزارت ارتباطات و وزارت امور خارجه نیز واکنش رسمی به‌خصوص در پی اقدام گوگل از خود نشان ندادند. در ماجرای اپل؛ این دو وزارت‌خانه قول دادند موضوع را پیگیری کنند.

جالب است که گوگل چند روز پیش؛ نام ایران را در فهرست کشورهای پلی‌استور قرار داد و کاربران ایرانی می‌توانستند بدون مانعی به تمامی اپلیکیشن‌های رایگان روی این فروشگاه دسترسی داشته و آن‌ها را دانلود کنند. این سیاست یک بام و دو هوای گوگل تعجب همکان را در پی داشته است و نشان می‌دهد این شرکت تحت فشارهای بیرونی ناچار به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از روی پلی‌استور شده است.

احتمالا حذف اپلیکیشن‌های اسنپ و تب‌سی از روی پلی‌استور؛ دردسر زیادی برای کاربران ایرانی درست نکند چون خوش‌بختانه فروشگاه‌های زیادی روی وب از جمله کافه‌بازار هستند که امکان دسترسی و دانلود این اپلیکیشن‌ها و دیگر برنامه‌های اندرویدی را می‌دهند اما سوال اساسی و مهم این است که این دومینو تا کجا ادامه خواهد یافت و کدام شرکت‌های امریکایی به دنبال اپل و گوگل حرکت می‌کنند؟

در حالی که پس از برجام؛ کاربران ایرانی برای دسترسی آزاد به سرویس‌های گوگل و اپل و دیگر شرکت‌های فناوری لحظه‌شماری می‌کردند و حتا صحبت از افتتاح فروشگاه‌های رسمی مایکروسافت و اپل در ایران بود؛ اقدام اخیر این شرکت‌ها که مطمئنا در روزهای آینده ادامه داشته و تشدید خواهد شد و قربانیان دیگری دارد؛ وضعیت ارتباط کاربران ایرانی با این شرکت‌ها و سرویس‌ها را تا زمان نامعلومی تیره و تار می‌کند. در نتیجه؛ شاهد از بین رفتن فضای آرامش از کسب‌وکارهای فناوری ایرانی خواهیم بود و چشم انتظار تصمیم‌گیرندگان ارشد مرتبط تا آیا از طریق مذاکره می‌توانند تحریم‌های جدید بر علیه استارتاپ‌های ایرانی را لغو کنند یا اتفاق‌های دیگری خواهد افتاد.


0
جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید