چین با جاده ابریشم دیجیتال، سیلیکون ولی را نشانه گرفته است
چین با جاده ابریشم دیجیتال، سیلیکون ولی را نشانه گرفته است
فعالان بازار فناوری چین، پس از موفقیت‌های پی‌در‌پی در بازارهای مخصوص مصرف‌کنندگان، به‌صورت جدی به‌دنبال سلطه بر بازارهای جهانی هستند.
در ۲۰ سال گذشته، چین به بزرگترین بازار محصولات فناوری مخصوص مصرف‌کننده‌ها تبدیل شده است. در این میان، استارتاپ‌ها و شرکت‌های متعددی نیز در این کشور شروع به‌ کار کرده‌اند که به مرور، در پی شکست دادن سیلیکون‌ولی هستند.
کارآفرینان چینی در سال ۲۰۱۸ بیش از پیش در پی گسترش فعالیت خود در آن‌‌سوی مرزهای بوده‌اند. بنیاد مراکز عملیاتی بین‌المللی و همچنین عرضه‌ی عمومی سهام در بازارهای بزرگی همچون نزدک و بازار بورس نیویورک، از فعالیت‌های چینی‌ها در این زمینه بوده است.
درواقع کارآفرینان چینی بیش از هر زمانی، اعتماد به نفس لازم را برای بنیاد استارتاپ و تبدیل کردن آن به یونیکورن (استارتاپ با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) به‌دست آورده‌اند. این اعتماد به‌ نفس در پی تحولات داخلی چین و قرار گرفتن در مسیر دیجیتالی شدن و همچنین نوآوری‌های پیشگام این کشور در بازارهای بین‌المللی ایجاد شده است.
چین و آمریکا همیشه جنگی بر سر جذب استعدادهای خلاق داشته‌اند. به‌علاوه، چینی‌ها در این نبردها پیشرفت خوبی داشته‌اند و در کنار آن، در بازارهای داخلی نیز رشد مناسبی را تجربه کرده‌اند. به‌هرحال آنها اکنون به اعتماد به نفس لازم برای ورود موفقیت‌آمیز به بازار آمریکا نیز دست یافته‌اند.
وضعیت کنونی کسب‌وکار به‌گونه‌ای است که رقابت جهانی برای جذب استارتاپ‌های چینی به بازارهای بورس و اوراق بهادار، به‌شدت وجود دارد. با افزایش تعداد یونیکورن‌ها در چین، بنیان‌گذاران آنها این شانس را دارند تا با ورود به بازارهای بورس بین‌المللی، وارد بازار جهانی شوند.
امروز چشم‌انداز چین پر از ایده‌های جدید، الهام از ایده‌های دیگران و تمایل برای موفقیت به هر قیمتی است. همین موارد باعث شده که شرکت‌ها (هرچقدر هم با سرعت پایین)، به‌دنبال گسترش فعالیت وفرصت‌های جهانی باشند.

هنوز بسیاری از کارآفرینان چینی فریب بازار کوچک و پررقابت آمریکا را می‌خورند
باوجود تمامی این موارد، اغلب کارآفرینان چینی در یک مورد نه‌چندان خوب، اتفاق‌نظر دارند؛ آنها فریب بازار آمریکا را می‌خورند و آن را فرصتی بسیار بزرگ می‌دانند. در حالی‌که این بازار نسبت به بازار داخلی آنها بسیار کوچکتر و با رقابت بسیار بیشتر است. به‌همین دلیل برخی چینی‌ها بیش از تلاش برای ورود به بازارهای سهام داخلی، به‌دنبال ورود به بازارهای بین‌المللی هستند.
در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی، شرکت‌های چینی ۴۷ درصد از سرمایه‌گذاری جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. برای پیروزی بیشتر در این رقابت جهانی، کارآفرینان چینی نیاز به شبکه‌هایی از استعدادهای خلاق داخلی، تمایل برای سرمایه‌گذاری و توسعه و اشتیاق برای یادگیری دارند.
بسیاری از کارآفرینان چینی، پس از سفر به آمریکا و بازدید از سیلیکون‌ولی، به فکر برگزاری ipo یا افزایش سرمایه در این کشور می‌افتند. آنها عموما شرکت‌هایی هستند که در مورد موفقیت‌های خود فروتنی به‌خرج می‌دهند. با این وجود اکثر این شرکت‌ها محصولاتی دارند که به مقیاس جهانی و صدها میلیون کاربر رسیده‌اند.
آرزوهای جهانی
رویای حضور در سیلیکون‌ولی در ذهن تمام کارآفرینان جهان وجود دارد. در ۲۰ سال گذشته، این منطقه مکانی مخصوص برای تولد استارتاپ‌ها بوده است. نکته‌ی حائز اهمیت این است که اگر سفری کوتاه به چین داشته باشید (حتی در سال‌های گذشته)، توانایی‌های فنی کارآفرینان این منطقه، توانایی تشکیل تیم و تمرکز آنها برای حل مشکلات روزمره‌ی مردم، مثال زدنی و قابل رقابت با سیلیکون‌ولی است.
اما رویای کارآفرینی، این استعدادها را به سمت آمریکا و سیلیکون‌ولی جذب می‌کند؛ آرزوها و اشتیاق آن‌ها و همچنین تمایل برای داشتن نقشی در اقتصاد جهانی و حضور در گفتمان‌های بین‌المللی با این مهاجرت از بین می‌رود. به‌هرحال بسیاری از کارآفرینان از برتری‌های خود در بازار کنونی آگاه نیستند. برتری‌هایی که می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:
۱- آمار استفاده از اینترنت موبایل
دسترسی به اینترنت موبایل در چین به ۴۸ درصد رسیده و آمار ۷۵۰ میلیونی کاربران فعال این سرویس، در جهان مثال‌زدنی است. به‌علاوه زمان استفاده از موبایل نیز به‌سرعت در این کشور رو به افزایش است. درواقع موبایل در این کشور به سبک زندگی تبدیل شده و داشتن آن مانند داشتن حساب بانکی است.
با توجه به این انقلاب دیجیتال در حال رشد، استفاده از کیف‌پول‌های دیجیتال روز به روز در چین افزایش می‌یابد. در شهرهای بزرگ چین، تمامی کارگران از پرداخت‌های موبایلی و کیف‌پول‌های دیجیتال برای پرداخت‌های متنوع از کرایه‌ی تاکسی، اجاره‌ی دوچرخه تا غذا استفاده می‌کنند.
۲- بازار بزرگ داخلی
سرمایه‌گذاران چینی، بازار اینترنت داخلی را هدف قرار داده‌اند و به رشد و مقیاس‌پذیری شرکت‌ها در این بازار کمک می‌کنند. استارتاپ‌های چینی در این حوزه در سال گذشته ۲۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند. بسیاری از این استارتاپ‌ها سرمایه‌ی خود را از منابع داخلی تامین می‌کنند؛ چرا که بخش عمده‌ای از فرآیندها و درآمد آن‌ها از بازار داخلی تامین می‌شود.
موفقیت در بازار داخلی چین، سکوی پرشی مطمئن برای ورود به بازار جهانی است
البته قوانین جدید جذب سرمایه و دشوارتر شدن این فرآیند برای شرکت‌ها، بسیاری از کارآفرینان چینی را به جذب سرمایه‌ی بین‌المللی علاقه‌مند کرده است. آن‌ها علاوه‌بر جذب سرمایه، به جذب کاربران دنیای اینترنت در سرتاسر جهان نیز فکر می‌کنند.
۳- اقتصاد دیجیتال
اقتصاد دیجیتال در چین بسیار پیچیده‌تر و بالغ‌تر از کشورهای دیگر است. بیش از ۷۵ درصد از کاربران موبایل در این کشور، از پرداخت‌های موبایلی برای تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند. در تعریف ساده باید بگوییم که موبایل به مرکز توجه کاربران اینترنت چین تبدیل شده است.
عادت‌های کاربران پرشمار چینی، در حال تغییر روش‌های جستجو، انتخاب، خرید و تحویل محصول و خدمات است. درواقع چین در حال تشکیل دادن زیرساخت برای فعالیت‌های اینترنتی در همه‌ی حوزه‌ها از آموزش تا خرید و تجارت الکترونیک است. همین کاربران بی‌شمار اینترنت، پایه‌ی این توسعه‌ی زیرساختی را تشکیل می‌دهند. درحال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیارد تراکنش مالی موبایلی در چین رخ می‌دهد.
آینده‌ی رقابت
باتوجه به موارد گفته‌شده، چین در حال پیشروی بسیار سریع در این رقابت است. گوشی‌های موبایل چینی‌ها امروز میزبان بیش از ۱۰۰ اپلیکیشن مختلف در زمینه‌هایی همچون ارتباطات، غذا، اشتراک‌گذاری و بسیاری موارد دیگر هستند که سودآوری را برای توسعه‌دهندگان آن‌ها به همراه دارد. درنتیجه، شرکت‌ها بیش از پیش به‌دنبال کشف بازارهای بین‌المللی و ورود به آن‌ها هستند.
چینی‌ها بزرگترین خریداران شرکت‌های فناوری در دهه‌ی گذشته بوده‌اند
درواقع کارآفرینان چینی هنوز در پی کشف و بررسی بازارهای بین‌المللی هستند. در گذشته، این کارآفرینان به آمریکا می‌رفتند تا تیم‌های کوچکی را برای همکاری و بنیاد استارتاپ تشکیل دهند. البته روند بازی تغییر کرده و چینی‌ها در دهه‌ی گذشته در بین برترین خریداران شرکت‌های فناوری بوده‌اند. به‌عنوان مثال علی‌بابا تا پیش از مراسم IPO، بیش از ۹۵ استارتاپ را در سیلیکون‌ولی و مناطق دیگر جهان خریداری کرده بود.

استارتاپ‌های چینی در حوزه‌ی فناوری، در حال تغییر نگرش خود به سمت جهانی‌شدن هستند. آن‌ها تحقیقاتی در سطح جهانی انجام می‌دهند و به‌دنبال ارتباطاتی با بازارهای جهانی هستند. به‌علاوه خدمت‌رسانی به جمعیت چینی‌های خارج از کشور مثلا آمریکا، اروپا یا آمریکای لاتین، از برنامه‌های جدی این استارتاپ‌ها است. بنیان‌گذاران در کنار این خدمت‌رسانی، به دنبال شرکایی نیز هستند تا آنها را در مسیر IPOهای جهانی همراهی کنند.
در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که بازار بزرگ مصرف‌کننده در چین، انقلاب سریع دیجیتال و خلاقیت نهفته در آن، به این کارآفرینان کمک می‌کند که به نمادهای نسلی جدید در چین و آمریکا تبدیل شوند. در این میان، سرمایه‌گذاران باید شغل و وظیفه‌ی خود را ساختن ارتباطات بدانند. آنها باید برای این کارآفرینان، سرمایه، ارتباطات و تجربه‌ی لازم را برای پیشرفت ادامه‌دار و توسعه به خارج از چین، فراهم کنند.
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید