چالش‌ جدید فیس‌بوک
چالش‌های پایان‌ناپذیر فیس‌بوک
وضعیت فیس‌بوک به جایی رسیده‌است که روز سه‌شنبه مجری بخش کسب‌وکار سی‌ان‌ان از مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل فیس‌بوک، پرسید که آیا قصد ندارد از سمت خود استعفا کند؟ و او در جواب گفت که «چنین برنامه‌ای ندارم».

چند روز پیش از آن سرمایه‌گذاران در این شرکت عظیم شبکه‌های اجتماعی از زاکربرگ خواسته بودند تا از ریاست این شرکت کناره‌گیری کند.

فیس‌بوک سالی بسیار پرتلاطم را پشت سر گذاشته و مارک زاکربرگ که در اواخر ژوئیه امسال در اوج بود از آن ماه تاکنون ۳۴ میلیارد دلار از دارایی خود را از دست داده و هم‌اینک ۵۲ میلیارد دلار دارد. او با این حال همچنان هفتمین شخص ثروتمند در جهان است.

شرکت فیس‌بوک نیز از ماه ژوئیه ۴۰ درصد از ارزش سهام خود را از دست داده و هر سهام این شرکت در حال حاضر در حدود ۱۳۰ دلار معامله می‌شود.

از سوی دیگر مدیران مختلف این شرکت نیز در حال ترک آن بوده‌اند و اختلافات بین مدیر ارشد عملیاتی فیس‌بوک یعنی شریل سندبرگ با زاکربرگ نیز تا جایی بالا گرفته که خبرهایی از استعفای احتمالی او نیز مطرح شده‌است. زاکربرگ روز سه‌شنبه البته به حمایت از عملکرد سندبرگ پرداخت و با این کار از شدت این گمانه‌ها کاست.

اما چه شد که این‌طور شد و چرا این شرکت عریض و طویل به چنین وضعی دچار شده‌است؟

اتهام اجازه دادن به پخش اخبار جعلی، نقض حریم خصوصی کاربران، دخالت در انتخابات‌ها و اجازه درج پیام‌های نفرت‌بار در ایالات متحده، هند، میانمار و دیگر کشورها از امواج سهمگینی هستند که کشتی فیس‌بوک ظرف یک سال گذشته به آنها گرفتار آمده‌است
چندی پیش، به دنبال افشای این موضوع که مأموران روسیه آگهی‌هایی را در شبکه فیس‌بوک خریداری کرده و با خلق حساب‌های کاربری جعلی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ فضای سیاسی را متشنج کرده بودند مارک زاکربرگ در مقام دفاع از شرکتش برآمد.

سپتامبر سال پیش فیس‌بوک قضیه این آگهی‌ها را افشا کرد، در دوم اکتبر همان سال اعلام کرد که ۱۰ میلیون نفر ممکن است این آگهی‌های روسی را دیده باشند و در ۳۱ اکتبر همان سال گفت که ۱۲۶ میلیون آمریکایی در معرض تبلیغاتی این آگهی‌ها بوده‌اند. فیس‌بوک در اول نوامبر نیز افزود که اگر اینستاگرام را هم به این معجون اضافه کنیم در واقع این آگهی‌ها از نظر ۱۴۶ میلیون آمریکایی گذشته است، رقمی که با نصف جمعیت ایالات متحده فاصله زیادی ندارد.

این موج منفی مدتی فروکش کرده بود تا این‌که روزنامه نیویورک‌تایمز هفته پیش نوشت که فیس‌بوک سعی کرده‌است برای منحرف کردن افکار عمومی از اتهام ارتباطش با دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، یک شرکت روابط عمومی به نام «دیفاینرز» را اجیر کرده تا گزارش‌های منفی در مورد شرکت‌های رقیب، نظیر اپل و گوگل، منتشر کند و به دنبال آبروریزی برای منتقدان فیس‌بوک باشد.

پس از آن مارک زاکربرگ در تماسی تلفنی با خبرنگاران گفت که از طریق خواندن گزارش نیویورک‌تایمز از ارتباط فیس‌بوک با دیفاینرز باخبر شده و شرکتش هم‌اینک روابطش را با دیفاینرز قطع کرده‌است.

هفدهم مارس امسال بود که گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه فیس‌بوک اطلاعات شخصی ۵۰ میلیون کاربر و علائق آنها را به شرکتی در لندن داده‌است تا در جریان کارزار انتخاباتی از آن استفاده کند.

مارک زاکربرگ چندی روزی در این باره سکوت اختیار کرد اما بعدتر اذعان کرد که شمار کاربرانی که اطلاعات‌شان به شرکت «کمبریج آنالیتیکا» انتقال پیدا کرده به مراتب بیشتر، و دست‌کم ۸۷ میلیون نفر است.

در پی انتشار این گزارش‌های جنجالی بود که مارک زاکربرگ برای ادای توضیحات به سنای آمریکا رفت و در آنجا اذعان کرد که با رشد فعلی اینترنت در جهان، دنبال کردن برخی ضوابط «اجتناب‌ناپذیر» است. او بدون این‌که لطمه زیادی بخورد از جلسه بازخواست‌های سنا عبور کرد.

دو ماه از این قضیه نگذشته بود که نیویورک‌تایمز نوشت که فیس‌بوک اطلاعات کاربران را به برخی از سازنده‌های دستگاه‌های مختلف داده است. دو روز بعد، فیس‌بوک تأیید کرد که یکی از این سازنده‌ها، شرکت چینی واوِی (Huawei) است که بسیاری از قانون‌گذاران در واشینگتن معتقدند پیوندهای نزدیکی با دولت چین دارد.

فهرست و پیشینه این رسوایی‌ها و اتهام‌ها برای فیس‌بوک به این قضایا ختم نمی‌شود اما قدم به قدم، مدیران این شرکت با پوزش‌خواهی، ارائه توضیحات، یا تغییر برخی سیاست‌ها برای عبور از این بحران‌ها کوشیده‌اند. برای نمونه فیس‌بوک پذیرفته تا در زمینه رعایت حریم خصوصی افراد، به مدت ۲۰ سال، یک سال درمیان در معرض ارزشیابی یک نهاد مستقل قرار بگیرد.

مارک زاکربرگ، جوان ۳۴ ساله اهل نیویورک، که ۱۴ سال پیش پروژه فیس‌بوک را از خوابگاه دانشجویی خود راه‌اندازی کرد روز سه‌شنبه به مجری بخش کسب‌وکار سی‌ان‌ان گفت: «بسیاری از انتقادهایی که در مورد موضوعات بزرگ مطرح شده منصفانه است، اما به نظرم من، اگر بخواهیم واقع‌گرا باشیم یک تصویر بزرگ‌تر هم وجود دارد. تصویر بزرگ‌تری که در آن جهان‌بینی ما با بعضی از افرادی که در مورد ما گزارش می‌نویسند متفاوت است.»

او ادامه داد: «مسائل بزرگی وجود دارد که سعی ندارم منکر وجودشان بشوم ... و گاهی پوشش‌های خبری این‌طور القا می‌کنند که کل ماجرا همین‌هاست، و این درست نیست.»
/
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید