فعالیت بلندمدت باج‌افزار Shade
از ابتدای سال، شرکت‌های امنیتی عملیات باج‌افزاری گسترده‌ای را مشاهده کرده‌اند که در حال پخش باج‌افزار Shade  است.
به گزارش دیپروتد، به نقل از وب‌سایت securityaffairs، بین ماه‌های ژانویه و فوریه، بسیاری از شرکت‌های امنیتی، عملیات جدید، گسترده و غیرقانونی را شناسایی کرده‌اند که در حال پخش گونه‌ی Shade/Treshold، یکی از خطرناک‌ترین تهدیدات سناریوهای جرایم اینترنتی و شناخته‌شده از آلودگی بزرگ در روسیه در سال ۲۰۱۵، است که فعالیت آن توسط چندین CSIRT و CERT در سراسر جهان تحت‌نظر است. همان طور که در گزارش اخیر Eset آمده، میزان آلودگی Shade در اکتبر ۲۰۱۸ افزایش یافته‌است، سپس در نیمه دوم دسامبر ۲۰۱۸، روندی ثابت داشته، هنگام کریسمس با کاهش روبرو بوده و پس از آن در اواسط ماه ژانویه ۲۰۱۹ دوبرابر شده است.
در آخرین امواج حمله، مهاجمان سعی‌ داشتند خود را به جای شرکت‌های نفت و گاز روسیه، به خصوص "PAO NGK Slavneft" جا بزنند، تا به بخش‌هایی از این صنعت ضربه بزنند.
روش توزیع آلودگی در نمونه مورد بررسی، ارسال ایمیل، یک روش معمول و موثر، بوده‌ است. ایمیل فیشینگ حاوی یک فایل zip با نام “slavneft.zakaz.zip” است. این فایل، شامل یک فایل جاوااسکریپت روسی است. این فایل به عنوان دانلودکننده در زنجیره آلودگی عمل می‌کند، با استفاده از یک سری آدرس‌های سخت‌افزاری سرور، برای جلوگیری از شناسایی توسط ضدویروس‌ها به شدت به مبهم‌سازی و رمزگذاری متکی است. در این کد جاوااسکریپت، اگر اولین درخواست HTTP انجام نشود، دومی نیز ارسال نمی‌شود، اما متغیر "qF" با سایرURL های مخرب مقداردهی می‌شود. احتمالا کد جاوا اسکریپت هنوز در حال توسعه و بهبود است، بنابراین مهاجم برای بازیابی نمونه از دیگر منابع، می‌تواند خطوط کد جدیدی وارد مجموعه قبلی کند.
تمام منابع بارگذاری‌شده توسط دانلودکننده جاوااسکریپت به وب‌سایت‌های آسیب‌دیده اشاره می‌کند که بیشتر آن‌ها در حال اجرای سیستم‌های مدیریت محتوای وردپرس و جوملا هستند. در عین‌حال، Treshold قادر به استفاده از یک ماژول کرم برای جستجو و یافتن همگانی صفحات ورود به سیستم چندین برنامه کاربردی شناخته شده مانند وردپرس و جوملا است.
بدافزار هنگامی که در وب‌سایت‌ها قرار می‌گیرد، یک نسخه از کد اجرایی را بارگذاری می‌کند. با استفاده از این روش، بدافزار نسخه‌های متعدد پشتیبان ایجاد می‌کند تا انعطاف‌پذیری خود در نقاط تحت کنترل را افزایش دهد.
بدافزار Shade در زمان تجزیه و تحلیل، میزان تشخیص بالایی را از خود نشان نداده است و تنها یک سوم ضدبدافزارها آن را شناسایی کردند. Shade تمامی فایل‌های کاربر را با استفاده از طرح رمزنگاری AES رمزگذاری می‌کند. سپس پسوند ".crypted۰۰۰۰۰۷" را به آن‌ها اضافه‌کرده وپیغام باج‌خواهی را در هر پوشه سیستم، به دو زبان انگلیسی و روسی ایجاد می‌کند. Shade با استفاده از کتابخانه‌های TOR تعبیه‌شده به سرور C۲ خود متصل‌شده و ماژول‌های اضافی مانند CMSBrute یا استخراج‌گر ZCash را دریافت می‌کند.
اطلاعات در دسترس، منشاء تهدید Treshold را نیمه سال ۲۰۱۷ می‌داند و نشان می‌دهد که مهاجمان روش عملیات و زیرساخت‌های خود را تغییر نداده‌اند. همچنین شناسه کیف‌پول رمزارز در طول سال حفظ شده و تکنیک‌های انتشار و الگوها نیز تقریبا ثابت هستند.
نشانه‌های آلودگی (IoC)

منابع :

نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید