هدف از ادغام بانک ها تحول نظام بانکی است
هدف از ادغام بانک ها تحول نظام بانکی است
 همتی: هدف از ادغام بانک ها تحول نظام بانکی است

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هدف از ادغام بانک های انصار، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد، قوامین و مؤسسه اعتباری کوثر در قالب بانک سپه تحول در نظام بانکی است، گفت: تا 5 ماه آینده دیگر عملا اسمی از این 5 موسسه و بانکی که در بانک سپه ادغام شده اند، باقی نخواهد ماند.

     همتی با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی درخصوص سود سپرده گذاران در این بانک ها و موسسات افزود: این 5 موسسه بانکی نزدیک به 24 میلیون سپرده گذار با ارزش 215 هزار میلیارد تومان دارند و برنامه ریزی به گونه ای است که هیچ تغییری در نحوه پرداخت سودهای سپرده گذاران صورت نگیرد.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین رقم تسهیلات این بانک ها را ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این تسهیلات بر اساس قرارداد ادامه دارد و نیز کارکنان هم بر اساس قراردادها ادامه کار می‌دهند.
وی درباره سهامداران این بانک ها نیز افزود: تکلیف سهامداران وابسته به نیروی های مسلح مشخص است و یک میلیون و 130 هزار سهامدار کوچک نیز مشکلی نخواهند داشت و از حالا تا چهار ماه بانک ها می‌توانند مجامع را برگزار کنند و پس از آن در بانک سپه ادغام می‌شوند.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه درباره مشکلات بانک های ادغامی تصریح کرد: باید گفت بانک های بهتر و ضعیف تر در میان بانک های ادغامی داریم ولی برای مشکلات موجود پیش بینی شده که دارایی ها باید از سوی نیروی انتظامی و ... منتقل که ناترازی ها پوشش داده شود، همچنین مشکل نقدینگی این بانک ها در حال حاضر با بانک مرکزی حل شده و از این به بعد هم مشکلی نیست، ولی در طول ۴ ماه آینده تمام دارایی های این بانک ها کارشناسی و بعد از آن ارزش ویژه بانک ها مشخص می‌شود.
همتی با تاکید براینکه مردم مطمئن باشند که مشکلی در این باره وجود ندارد، افزود: تا یک ماه آینده با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار نماد بانک ها باز می شود و بر اساس ارزش اسمی سهام و یا ارزش زمان بسته شدن، هر کدام بیشتر باشد مجموعه ادغامی می‌تواند سهام سهامداران را خریداری کند و اگر سهامداری نیز احساس می‌کند قیمت بالاتر است می‌تواند ۴ ماه صبر کند اما در حال حاضر سهامداران می‌توانند بر اساس ارزش اسمی سهام خود را بفروشند.
رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت خدمات رسانی بانک جدید پس از تکمیل پروسه ادغام افزود: بانک سپه تصمیم خواهد گرفت که خدمات بانک جدید به نیروهای مسلح از بعد از ادغام چگونه باشد و خانواده نیروهای مسلح با اولویت امکان دریافت سرویس از بانک را خواهند داشت.
همتی ادامه داد: به صورت کلی حدود ۲۵۰۰ شعبه در این بانک های ادغامی است و با 1200 شعبه بانک سپه، هزار شعبه از بانک ملی نیز بیشتر خواهند شد که هدف ما مراعات و حفظ پرسنل بانک ها و همچنین تداوم فعالیت سپرده گذاران است.
وی در ادامه با بیان اینکه نحوه محاسبات نرخ سود و معوقات از کارهای مهمی است که در درون سیستم بانکی در حال انجام است، گفت: بانک مرکزی اختیارات تام دارد که با کسانی که بازار پول را برهم می زنند برخورد کند و ما به تدریج کارها را انجام خواهیم داد و در حال حاضر به وظایف بانک مرکزی عمل می‌کنیم و مردم معتقد هستند که ما باید کار کنیم.
همتی اظهار داشت: هدف اصلی دشمن تضعیف بازار پول و ارز بود و سیاست آمریکا این بخش‌ها را به عنوان مرکز اصلی شیطنت ها قرار داده بود اما در حال حاضر بازار پول از ثبات مناسبی برخوردار است. با این حال، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع مردم در حال حاضر در سیستم بانکی ماندگار شد و مردم به نظام بانکی اعتماد دارند.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه بالاترین مقام کشور از موضوع ادغام حمایت کردند، خاطرنشان کرد: ما علاوه بر این، اقدام های دیگری را نیز انجام خواهیم داد.
وی در ادامه همچنین درباره بسته شدن فعالیت کانال اینستاگرام خود در روز گذشته نیز گفت: اینستاگرام بنده روز گذشته با مشکل مواجه شد و فعلا فعالیت را متوقف کردم اما برخی به دنبال بهانه های اینچنینی به دنبال افزایش قیمت ارز و نوسان گیری هستند.
همتی همچنین به تقویت نظارت این بانک بر فعالیت‌های نظام بانکی اشاره کرد و ادامه داد: نظارت باید آی تی محور باشد اما هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم و فاصله زمانی بین آنچه در بانک اتفاق می افتد تا زمانی که بانک مرکزی متوجه شود، قابل قبول نیست.
وی افزود: بحث دوم در مورد نظارت مربوط به مدیریت بانک‌ها است که ضعف‌هایی در این بخش وجود دارد.
رئیس کل بانک مرکزی مورد سوم در تقویت نظارت بانک مرکزی را قاطعیت در برخورد با انحرافات عنوان کرد و گفت: درخصوص رعایت معیارهای نظارتی همچون کفایت سرمایه، ناترازی‌ها و ... جدی هستیم و تلاش می‌کنیم ناترازی‌ها را حذف کنیم تا بتوانیم به صورت جدی سیاست‌های پولی بازار باز را به اجرا بگذاریم.
همتی ادامه داد: از طریق سیاست‌های پولی بازار باز بانک مرکزی می‌تواند اوراق دولتی را خرید و فروش کند تا از طریق آن بتواند نرخ بهره را تنظیم و تورم را از طریق سیاست‌های پولی کنترل کند.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه باید اصلاحات ساختاری انجام شود، گفت: تا وقتی بودجه وابسته به صادرات نفت است این مشکلات قابل حل نیست، بنابراین باید به سمت اصلاح بودجه برویم.
وی با بیان اینکه دولت کنترل هزینه‌ها را در دستور کار قرار داده است، ادامه داد: با این حال مشکلاتی وجود دارد، برای مثال ۴۴۰ تا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته شده که فراتر از درآمدها است و به طور قطع منجر به کسری بودجه می‌شود و این فشار از طریق اوراق دولتی یا استقراض از بانک مرکزی باید جبران شود.
همتی تصریح کرد: تا جای ممکن سعی کرده‌ایم که استقراض از بانک مرکزی صورت نگیرد و از رئیس جمهوری تشکر می‌کنیم که تاکید جدی بر استقلال مالی بانک مرکزی داشته‌اند.
رئیس کل بانک مرکزی در مورد بازار ارز نیز گفت: قیمت دلار به پایین بازمی‌گردد چرا که عوامل اقتصادی این قیمت‌ها را برنمی‌تابد، نرخ میانگین یورو بابت عرضه ۱۱.۵ میلیارد یورو در سامانه نیما ۱۰ هزار و ۱۲۸ تومان است اما یورو در بازار آزاد ۱۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این قیمت‌ها برای واردکننده به صرفه نیست و ماندگار نخواهد بود.
وی با اشاره به علل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر نیز اظهار داشت: قرار گرفتن در روزهای آخر سال٬ انتشار چند خبر منفی مانند بحث FATF و یکسری جوسازی‌ها، منجر به افزایش قیمت ارز شد، همچنین گاهی برخی از نمایندگان مجلس، همکاران ما در دولت و کارشناسان بحث‌هایی را مطرح می‌کنند که جو منفی روانی به وجود آورده و بی‌ثباتی را در پی خواهد داشت.
همتی در ادامه با تشریح جزئیات عرضه ۱۱.۵ میلیارد یورو ارز در سامانه نیما گفت: ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو از طریق بانک مرکزی عرضه شده و ۸ میلیارد یورو نیز عرضه صادر کنندگان بوده که ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو از فروش و ۶۰۰ میلیون یورو از واردات در مقابل صادرات بوده است.
همتی با بیان اینکه این ۸ میلیارد یورو معادل ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود، افزود: این در حالی است که صادرات غیر نفتی ۴۰ میلیارد دلار بوده که اگر سهم شرکت گاز هم که بخشی از آن بوده را کم کنیم، ۳۰ تا ۳۵ درصد ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته و حدود ۶۵ درصد هنوز بازنگشته است.
وی با تائید براینکه صادر کنندگان باید به کشور کمک کنند، گفت: بر اساس آخرین آمارها ما ۴۰ میلیارد دلار صادرات و 38.5 میلیارد دلار واردات داشتیم که اگر صادرکنندگان به موقع این ارز را تامین کنند اصلا نیازی به ارز بانک مرکزی نیست و در حالی که اکنون تراز تجاری مثبت است، باید به سمتی برویم که تراز ارزی نیز مثبت شود.
همتی ادامه داد: بر اساس آمارها روند کلی بازار نشان می‌دهد که تا آذر ماه سیاست‌ها به درستی عمل شد و واکنش بازار نیز نسبت به آن قابل قبول بود و قیمت کالاهای اساسی از تورم کمتر بود اما بعد از آبان ماه به خاطر ضعف شبکه توزیع کالاهای اساسی این روند دچار اختلال شد به طوری که کالاهای غیر مشمول با کاهش تقاضا و کالاهای مشمول با افزایش تقاضا مواجه شدند که برای اصلاح این وضعیت باید شبکه توزیع که مسئولیت آن با وزارت بازرگانی و وزارت صمت است به صورت بهینه تر و سازماندهی شده معایب را برطرف کنند.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ضرورت استفاده از نقدینگی در زمینه تولید گفت: ورود نقدینگی زیاد به بازار باعث افزایش پایه پولی می‌شود اما بانک مرکزی به تولید با توجه به مزایا منابع می‌دهد و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
وی تاکید کرد: هدایت نقدینگی معنی خاصی ندارد و نقدینگی به جایی می‌رود که بازدهی داشته باشد؛ باید جذابیت بازارهای مولد افزایش پیدا کند تا نقدینگی در بازارهای جذاب و در راه سالم سرمایه گذاری شود.
همتی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات بازارها و عدم جذابیت برای سرمایه گذاران گفت: در برخی بازارها سرکوب شدن نرخ باعث از دست رفتن جذابیت می‌شود و از سویی دیگر در بخش‌هایی مشکلات کسب و کار، مالیاتی و بیمه‌ای باعث می‌شود جذابیت برای سرمایه گذاری از بین برود.
وی خاطر نشان کرد: همه مسائل را بانک مرکزی نمی‌تواند حل کند و باید این مسئله را پذیرفت که بخش‌های دیگر مسئولیت‌هایی دارند؛ همچنین باید مراقب ترامپ نیز باشیم.
همتی ادامه داد: همین امروز در بانک مرکزی سیستمی را نهایی کردیم که بر اساس آن هر سرپرست خانوار می تواند با کارت بانکی و کد ملی خود هر سهیمه ای که تخصیص داده شده را با نرخ تعیین شده دریافت کند و در گام نخست برای کالای گوشت این سیستم آماده شده و این نشان می دهد که دولت کارهای مربوط به خودش را انجام داده و خواهد داد و البته باید اذعان کرد که به هرحال هر کاری ابعاد منفی و مثبت خود را دارد اما دولت با کمک مجلس در حال حل مشکلات است و سعی داریم تا این مسائل در سال آینده وجود نداشته باشد.
وی تصریح کرد: فشار سنگین در اقتصاد کشور وجود دارد و ما برای مدیریت آنها برخی مسائل را پذیرفتیم و تحمل کردیم اما باید اقتصاد آزاد باشد و تامین کالاهای اساسی با سهولت انجام شود.
همتی در ادامه درخصوص بازار متشکل ارزی نیز گفت: در حال حاضر تقریبا زیر ساخت های این بازار آماده شده است که شاید در دو هفته آینده آن را اجرایی کنیم اما ترجیح می دهیم این اتفاق در نیمه فروردین ماه سال آینده عملیاتی شود هرچند همه زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری آن آماده شده است.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره ورود ارز ناشی از صادرات نفت و غیر نفتی نیز افزود: در این زمینه نیز تلاش های زیادی صورت گرفته است به طوری که برخلاف پیش بینی ها میزان حجم و ارز صادرات نفتی امیدوار کننده بوده است به طوری که در حال حاضر صادارت نفت به ژاپن، چین، ترکیه، عراق و ... به صورت مستمر با تلاش های وزارت نفت ادامه دارد.
همتی ادامه داد: در حال حاضر از نظر درآمدی و ذخایر ارزی با مشکل جدی مواجه نیستیم و از شهریور ماه تاکنون ۱.۷ درصد خالص ذخایر ارزی افزایش یافته و به ذخایر کل بانک مرکزی افزوده شده و برای شرایط خاص ذخایر و اسکناس کافی داریم.
وی تاکید کرد: ما هیچگاه بر اساس تصمیم دیگران تصمیم نمی گیریم و در صورت لزوم به بازار ورود خواهیم کرد و در حال حاضر کشور در شرایط جنگی است و از طریق بسیاری از کشورها جنگ اقتصادی علیه ایران آغاز شده که ما راه های حاشیه ای نیز برای واردات و صادرات پیدا کرده ایم.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه درباره عملکرد بانک مرکزی در بازار پول نیز گفت: تا پایان سال گذشته تورم یک رقمی بود و علت افزایش این نرخ در سال جاری، شوک ارزی در کشور است که واکنشی کاملا طبیعی است.
وی تصریح کرد: تورم در شهریور ماه ۷ درصد و در دی ماه به ۱.۸ رسید ولی در بهمن ماه به دلیل افزایش بهای برخی اقلام کنترل از دست رفت اما دوباره کنترل این بازار را به دست خواهیم گرفت.
همتی با تاکید براینکه در سال آینده تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا از رشد نقدینگی در کشور جلوگیری شود، گفت: هنگامی که رشد نقدینگی ۲۳ درصدی در سال داریم و تولید ناخالص و واقعی در درصدی بسیار پایین تر است، با افزایش تورم مواجه خواهیم بود.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: در سال های اخیر به دلیل پرداخت سودهایی با نرخ بالا از سوی بانک ها با افزایش نقدینگی مواجه بودیم که باید ابتدا ناترازی بانک ها اصلاح شود و به تدریج به سمت کنترل سود آنها حرکت کنیم که این مساله در کوتاه مدت انجام نخواهد شد.
وی همچنین درباره بدهی بانک ها و دولت به بانک مرکزی گفت: اکنون با کاهش بدهی بانک ها به بانک مرکزی مواجه هستیم به طوریکه از شهریور ماه تاکنون این بدهی ۱.۶ درصد کاهش پیدا کرده است همچنین بدهی دولت نیز به بانک مرکزی کاهش یافته است.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: همچنین اضافه برداشت بانک ها نیز کنترل و در ۴ ماهه گذشته کاهش یافته و نسبت به شهریور ماه اضافه برداشت بانک ها ۲۵ هزار میلیارد ریال کاهش یافته که اگر این روند ادامه یابد بر رشد نقدینگی تاثیر خواهد داشت.
همتی همچنین درباره افزایش مبلغ وام ازدواج گفت: افزایش مبلغ وام ازدواج خبر خوبی است، اما باید محدودیت منابع بانک ها نیز در نظر گرفته شود و به محض ابلاغ با جدیت اجرایی خواهیم کرد.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه درباره جلوگیری از رکود و حفظ رشد بخش صنعت اظهار داشت: سرمایه در گردش باید بازگردانده شود و حداکثر بازپرداخت یکساله است و تسهیلات بلند مدت استمهال می شود.
وی افزود: نرخ ارز افزایش یافته و نیاز تولیدکنندگان هم افزایش یافته است و اگر آنها به هر بانکی مراجعه کردند و بانک ها با کمبود منابع مواجه باشند، بانک مرکزی تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری اختصاص می دهد.
همتی تصریح کرد: اگر تولیدکنندگان به منابع مالی نیاز دارند و بانک ها همکاری نمی کنند، به ما اطلاع دهند چرا که تولید در اولویت است.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ضرورت استفاده از نقدینگی در زمینه تولید افزود: ورود نقدینگی زیاد به بازار باعث افزایش پایه پولی می‌شود، اما بانک مرکزی به تولید با توجه به مزایا منابع می‌دهد و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
وی تاکید کرد: هدایت نقدینگی معنی خاصی ندارد و نقدینگی به جایی می‌رود که بازدهی داشته باشد، باید جذابیت بازارهای مولد افزایش پیدا کند تا نقدینگی در بازارهای جذاب و در راه سالم سرمایه گذاری شود.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به برخی مشکلات بازارها و عدم جذابیت برای سرمایه گذاران گفت: در برخی بازارها سرکوب شدن نرخ باعث از دست رفتن جذابیت می‌شود و از سویی دیگر در بخش‌هایی مشکلات کسب و کار، مالیاتی و بیمه‌ای باعث می‌شود جذابیت برای سرمایه گذاری از بین برود.
همتی تاکید کرد: بانک مرکزی نمی تواند همه مسائل را حل کند و باید این مسئله را پذیرفت که بخش‌های دیگر هم مسئولیت‌هایی دارند.
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید