گلاب‌گیری کاشان
گلاب‌گیری کاشان گلی روییده در دل خشکی کاشان بهانه‌ای برای پیوند با طبیعت و بوییدن عطر خوش گل محمدی است. هر سال با شروع فصل بهار و اردیبهشت ماه جشنواره بسیار باشکوه و آیینی در شهرهای مختلف کاشان برگزار می شود که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود علاقه مند کرده است. جشن گلاب گیری کاشان یکی از پر مخاطب ترین جشنواره های بهاره در ایران است که برای مدتی توجه همه ایران را به کاشان جلب می کند.

 چرا مراسم گلاب‌گیری در کاشان برگزار می‌شود ؟
شاید بیشتر ما نام شهر کاشان را به واسطه تپه سیلک، باغ فین کاشان و خانه‌های قدیمی آن به یاد بیاوریم، اما کاشان بعد از شهر شیراز به دلیل دو سوغاتی خاص در بین گردشگران معروف می‌باشد، یکی ادویه‌های سنتی و دیگری انواع عرقیات گیاهی که مهم‌ترین آن گلاب می‌باشد.
در پی هجوم مغولان به ایران و ویرانه‌های آن‌ها بسیاری از مردم از شهر و دیار خود کوچ کردند و به مکان‌های امن پناه بردند. از جمله بسیاری از کشاورزان ایرانی که کاری جز کاشت، داشت و برداشت نمی‌دانستند به سمت خراسان، کاشان و سایر شهرهای ایران مهاجرت کردند. به‌تدریج با رشد کشاورزی در منطقه کاشان که در دل کویر قرار داشت خوشبوترین گل ایران یعنی" گل محمدی" در این منطقه پرورش یافت. گلی که به برند ایران تبدیل شد. کاشت گل‎ محمدی در ایران قدمتی حدود هفت‌هزارسال دارد و یک مراسم آیینی محسوب می شود که البته در طول زمان دستخوش تغییراتی شده است؛ اما همین مراسم به دلیل جذابیت‌های مذهبی و آیینی خود هرسال حدود دو میلیون علاقه‌مندان را از سراسر ایران و دنیا به خود جلب می‌کنند. به دلیل مرغوبیت گلاب قمصر کاشان و تقدس آیینی- مذهبی از آن برای معطر کردن فضاهای مقدس مسلمانان از جمله حرم امام رضا (ع) و کعبه در نهم ماه ذی‌الحجه استفاده می‌شود.

اردیبهشت | فصل گلاب گیری کاشان
پس از عبور از جاده‌ای کویری به کاشان می‌رسید. شهری پر از باغ‌های گل و جویبارهای آب زلال شهری تاریخ و خاطره ساز برای هر ایرانی دو شهر قمصر و نیاسر از اواسط اردیبهشت به مدت دو تا سه هفته میزبان گردشگرانی هستند که برای حضور در مراسم گلاب‌گیری به این شهرها سفر می کنند. توجه داشته باشید کاشان به دلیل اقلیم کویری آن به‌خصوص در فصل بهار دارای روزهایی گرم و آفتابی و شب‌هایی خنک است. پس لباس و کفش مناسب را در طول مراسم گلاب‌گیری فراموش نکنید.
اگرچه همه افراد چه ایرانی و چه غیر ایرانی گلاب را به نام "گلاب قمصر کاشان" می‌شناسند اما گلاب ناب در روستاهای ون، سار، سده و وادقان که کمتر مورد توجه گردشگران است با کیفیت چه بسا بالاتر تهیه می‌شود و به شهرهای قمصر و نیاسر ارسال می‌گردد. همچنین از این سه روستا کتیرای مرغوب و عرقیات باکیفیت به‌عنوان سوغاتی های معروف کاشان تولید می‌گردد تا راهی بازارهای کاشان شوند.
عموماً مراسم گلاب گیری در ساعات اولیه روز و قبل از گرم شدن هوا انجام می‌شود. گل‌های محمدی را در ساعات اولیه روز که طراوت دارند توسط کشاورزان و باغ داران چیده شده و به محل مراسم منتقل می‌شود. برای گلاب‌گیری، ابتدا گل‌ها را در دیگ‌های بسیار بزرگی به همراه آب ریخته و توسط حرارت هیزم آن را تقطیر می‌کنند. عموماً این مراسم در کنار آب‌های روان و رودخانه‌ها انجام می‌شود و در حین مراسم دعاهای مذهبی خوانده می‌شود.

گلاب گیری در قمصر کاشان
اگر تور گلاب‌گیری کاشان را انتخاب کرده‌اید از جاذبه‌های گردشگری قمصر و نیاسر کاشان غافل نشوید. در شهر قمصر کاشان علاوه بر مراسم گلاب‌گیری می‌توانید از بنای امامزاده پیر داوود که از آثار به‌جامانده از آل‌بویه می‌باشد و گنبد مخروطی و فیروزه‌ای آن دیدن کنید. البته آنچه بیشتر در قمصر به یاد شما خواهد ماند، مردم خونگرم و میهمان‌دوست قمصر می‌باشد. آن‌ها باحوصله و عشق هرچه‌تمام‌تر فرآیند گلاب‌گیری را برای گردشگران توضیح می‌دهند.
مراسم گلاب گیری در نیاسر کاشان
 اگر برای مراسم گلاب گیری به شهر نیاسر سفر کردید، علاوه بر شرکت در مراسم حتما ساعتی را در طبیعت بکر نیاسر بگذارید. مطمئناً نام آبشار نیاسر کاشان برای هر گردشگری آشنا می‌باشد. آبشاری در دل کوه و کوهی در دل کویر. از دیگر جاذبه‌های نیاسر می‌توان به چهارطاقی و غار نیاسر اشاره کرد. چهارطاقی نیاسر یادگار بر جامانده از دوره ساسانیان می‌باشد که یک نوع عبادتگاه محسوب می‌گردد شاید بتوان این چهارطاقی را یکی از معدودترین آثار سال بر جامانده از ساسانیان و حکومت‌های قبل آن دانست.
غار رئیس نیاسر، هوای خنک در دل کویر. غار نیاسر یک جاذبه انسان‌ساخت می‌باشد که بیشتر کاربردی مسکونی و حفاظتی داشته است. طول غار حدود صد کیلومتر می‌باشد و هرچه به انتهای غار نزدیک می‌شویم ارتفاع آن کمتر می‌شود. جویباری که از کنار چهارطاقی سرچشمه می‎گیرد در امتداد خود از کنار غار می‎گذرد و منظره‎ای زیبا ایجاد می‎کند.


نکات ضروروری پیش از گلاب گیری
 برای هر سفر آگاهی از نکات کلی و جزئی می تواند به هر چه لذت‌بخش شدن سفرتان کمک کند. در فصل بهار و سفر به کاشان به دلیل ازدحام جمعیت، بهتر است به دو نکته کلی در تور کاشان توجه داشته باشید:
اولین نکته: احساس مسئولیت نسبت به محیط‌ زیست و زندگی محلی است. مراسم گلاب‌گیری یک رویداد آیینی- مذهبی برای مردم کاشان است که برای گرمیداشت آنچه ثمره طبیعت یعنی گل محمدی برگزار می شود. بنابراین حفاظت از محیط زیست کاشان و تداوم این جشن زیبا به میزان مراقبت ما بازدیدکنندگان از محیط زیست وابسته است.
دومین نکته: مسئله اقامت در کاشان در زمان برگزای جشن گلاب گیری است. اگر قصد دارید بیش از یک روز در کاشان بمانید، بهتر است از قبل در یکی از مراکز اقامتی کاشان و یا سایر شهرهای آن مکان موردتان را رزرو کنید تا دچار مشکل نبود ظرفیت اقامتی نشوید.
نکته سوم: عموما مراسم گلاب گیری از شهرهای نیاسر و قمصر شروع می شود و در سایر روستاها و شهرستان های کاشان تا آخر اردیبهشت ادامه می یابد. جالب است بدانید گلاب روستای وادقان به نسبت سایر شهرهای کاشان دیرتر آماده می شود و غلیط تر است بنابراین اگر تصمیم دارید در روزهای آخر فصل گلاب گیری در این جشن شرکت کنید می توانید به روستای زیبای وادقان بروید.

اریخ دقیق برگزاری مراسم گلاب گیری کاشان
مراسم گلاب گیری کاشان در شهرهای مختلف آن از جمله نیاسر، قمصر، بزرک و سایر شهرهای کاشان از تاریخ 5 اردیبهشت شروع می شود.
عموما این جشنواره در شهرهای مختلف در روزهای متفاوتی برگزار می شود تا گردشگران بتوانند در تاریخ های مختلف در شهر مورد نظرشان حضور داشته باشد:
- شروع جشن گلاب گیری در نیاسر کاشان: 8 اردبیشهت 98
- شروع جشن گلاب گیری در قمصر کاشان: 10 اردیبهشت 98
- شروع جشن گلاب گیری در برزک کاشان: 20 اردیبهشت 98
- شروع جشن گلاب گیری در روستای وادقان و ون کاشان: اواخر اردیبهشت 98



نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید