تاکسی‌های اینترنتی از امروز چه تغییری کردند؟
تاکسی‌های اینترنتی از امروز چه تغییری کردند؟
تاکسی‌های اینترنتی از امروز چه تغییری کردند؟ / نوع نظارت شهرداری مشخص شد
پس از انتقادات و مخالفت‌های استارتاپی‌های فعال در حوزه جابه‌جایی مسافران شهری در خصوص خبر نظارت شهرداری بر این صنف، به گفته معاون شهردار تهران این نهاد به دنبال این نبود که خودروهای اینترنتی زیر مجموعه شهرداری تهران قرار گیرند اما باید مقررات خودروهای حمل‌ونقل عمومی و نظارت بر عملکردشان اعمال شود و هر شش ماه یک بار معاینه فنی بگیرند.

بنا به گفته محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران در روز ۲۵ شهریور ماه از امروز (اول مهر ماه) تاکسی‌های اینترنتی شامل اسنپ، تپسی، ماکسیم و… تحت نظارت شهرداری قرار می‌گیرند، اما در این خبر که هفته گذشته منتشر شد ذکر نشده که حد و حدود این نظارت چقدر است.

اما مصاحبه تجارت‌نیوز با عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، وکیل این اتحادیه و دو شرکت تاکسی‌رانی یعنی اسنپ و ماکسیم حاکی از مخالفت جدی این صنف است.

مخالفت با پرداخت عوارض به شهرداری اصلی‌ترین موضوع بحث فعالان این صنف است. ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ در خصوص مطالبه مالی شهرداری گفت: ما مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنیم و طبق ماده ۵۰ این مالیات گرفتن هر گونه عوارض دیگری از جمله عوارض شهرداری از شرکت‌هایی که مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند غیرقانونی است.

مساله مطالبه مالی شهرداری از سوی سروش فلاحتی، مدیر حقوقی ماکسیم نیز مورد نقد قرار گرفت. وی در این خصوص گفت: طبق صحبت‌های انجام شده، نظر شهرداری این است که اگر عوارض پرداخت شود، این مشکل حل می‌شود که با توجه به مواد ۱۲ و ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده این کار غیرقانونی است.

محمد رحمانی، وکیل اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی نیز در این خصوص عنوان کرد: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و معافیت از پرداخت هرگونه وجه به هر سازمان دیگر از سوی رضا الفت‌نسب و وکیل اتحادیه نیز مورد تاکید قرار گرفت. موضوع طرح شده از سوی شهرداری مبنی بر وصول عوارض یا به تعبیر دیگری هزینه خدمات شهری است. بنا به ادعای شهرداری این اشخاص باید بین دو تا هشت درصد از درآمد کل راننده و خودشان را در هر سفر به شهرداری پرداخت کنند در حالی که این ادعا نه مستند به قانون است و نه هیچ تکلیفی بر شرکت‌ها وجود دارد.

اخذ مجوز از شهرداری یکی دیگر از احتمالاتی است که به نظر می‌رسد شهرداری تهران به دنبال آن است که محمد رحمانی در خصوص گفت: شهرداری مدعی است چون این پلت‌فرم‌های در حوزه جابه‌جایی مسافر فعالیت می‌کنند پس فعالیت آنها حمل‌ونقلی است و باید زیر نظر شهرداری باشند و از این نهاد مجوز بگیرند، اما برابر قانون نظام صنفی و نظریات قانونی صادره مجوز اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی برای فعالیت این صنف کافی است.

علاقبند نیز در این خصوص تاکید کرد: به هیچ عنوان توافقی مبنی بر اخذ مجوز از شهرداری انجام نشده و نخواهد شد؛ ما اصلا این موضوع را قبول نداریم، یعنی ما برای فعالیت خود از شهرداری مجوز نمی‌گیریم.

در همین حال پورسیدآقایی در بخش دیگری از اظهارات خود به تهیه دستورالعلمی در این زمینه با هماهنگی وزارت کشور خبر داد.

اما وکیل اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در خصوص این دستورالعمل گفته بود: با پیگیری‌هایی که انجام شد متوجه شدیم که دستورالعمل نهایی و ابلاغ نشده است و در تغییرات اخیر، بخش خصوصی هیچ گونه نظری نداده است.

مدیرحقوقی ماکسیم هم در این خصوص خاطرنشان کرد: به موجب دستورالعمل هیات وزیران، دو وزارت‌خانه صمت و کشور باید توامان دستورالعملی را تهیه و ابلاغ کنند. این کار شهرداری مثل این است که وزارت صنعت معدن و تجارت به تنهایی دستورالعملی را ابلاغ کند که وجهه قانونی ندارد و قطعا از طریق دیوان عدالت اداری قابل ابطال است.

در نهایت موضوعی که هم اعضای اتحادیه و هم شرکت‌های تاکسی آنلاین به آن معتقد هستند این است که اگر شهردای تهران قصد گرفتن عوارض از این صنف را داشته باشد، این کار منجر به نابودی این استارتاپ‌ها می‌شود.

فلاحتی در این خصوص گفت: اگر عوارض گرفته شود قطعا منجر به نابودی تاکسی‌های اینترنتی می‌شود و در نهایت به ضرر مصرف‌کننده و مردم خواهد بود؛ چرا که در بهترین حالت اگر موجب نابودی نشود، منجر به افزایش شدید قیمت‌ تاکسی‌های اینترنتی می‌شود.

طبق اظهارات پورسیدآقایی در هفته گذشته قرار بود تا پایان هفته گذشته دستورالعمل نظارت برتاکسی‌های اینترنتی ابلاغ شود، اما در پایان هفته گذشته هیچ خبری از این دستورالعمل نشد.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از شهرداری تهران حاکی از این است که شهرداری تهران به دنبال این است که تاکسی‌های اینترنتی مشمول قانون خودروهای حمل‌ونقل عمومی شوند.

روز گذشته محسن پورسیدآقایی در گفتگو با تجارت‌نیوز تهران اعلام کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته مقررات خودروهای حمل‌ونقل عمومی بر تاکسی‌های اینترنتی اعمال خواهد شد.

وی در این خصوص گفت: هرگز به دنبال این نبودیم که خودروهای اینترنتی زیر مجموعه شهرداری تهران قرار گیرند. معتقدم، خودروهای اینترنتی به مانند یک تاکسی در سطح شهر تردد می‌کنند، از این رو باید مقررات خودروهای حمل‌ونقل عمومی و نظارت بر عملکردشان اعمال شود.

وی با بیان اینکه برابر توافقات صورت گرفته از این پس، خودروهای اینترنتی نیز مشمول مقررات خودروهای حمل‌ونقل عمومی می‌شوند، گفت: توافقی صورت گرفته که بر اساس آن، خودروهایی که به صورت تمام‌وقت در این سرویس، و در سطح شهر مسافر جابه‌جا می‌کنند، به عنوان خودروی عمومی تلقی شده و موظفند هر شش ماه یک بار معاینه فنی بگیرند.

معاون شهردار تهران تصریح کرده است: توافقات صورت گرفته و منتظر ابلاغ هستیم.
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید