برخورد قضایی با منتشرکنندگان موزیک ویدئو هنجارشکنانه ساسی مانکن
برخورد قضایی با منتشرکنندگان موزیک ویدئو هنجارشکنانه ساسی مانکن 
برخورد قضایی با منتشرکنندگان موزیک ویدئو هنجارشکنانه ساسی مانکن
 
 هشدار؛ مراقب هیولا‌هایی از جنس اینفلوئنسر‌های ابتذال و فحشا باشید!
 
 برای رویارویی با هر پدیده شوم یا حتی هیولا‌هایی از جنس اینفلوئنسر‌های ابتذال و فحشا، راهی نیست جز شناختن آنها.
 یکی دو تا نیستند؛ بد جور اسباب زحمت و حیرت و نگرانی را فراهم کرده‌اند به‌خصوص برای آن‌ها که فرزند دارند و نگران چشم و گوش فرزندانشان در گردش‌های مجازی هستند.

دست کمی از هیولا ندارند بابت بلایی که می‌توانند بر سر بچه‌ها بیاورند و دنیای تاریکی که پیش از عاقل و بالغ‌شدن برایشان به نمایش بگذارند.

دسترسی‌ها آسان شده و این ساکنان غریب و غیرمتعارف این سو و آن‌سوی جهان هر چه می‌خواهند، بی‌مرز و حریم و حیا، بی‌پروا می‌گویند و به نمایش‌می‌گذارند.

برای رویارویی با هر پدیده شوم یا حتی هیولا‌هایی از جنس اینفلوئنسر‌های ابتذال و فحشا، راهی نیست جز شناختن آنها.

کوتاه و مختصر با برخی از این شاخ‌ها و ترفند‌ها و شعارهایشان آشنا شوید و مراقب باشید کودکان‌تان طعمه این هیولا‌های مجازی نشوند.

 ساسان حیدری یافته معروف به ساسی مانکن در یک موزیک ویدیو جدید خود از سکانسی از فیلم ابد و یک روز با حضور نوید محمد زاده استفاده کرده است. او در یک موزیک ویدیو به نام تهران توکیو از سکانسی از فیلم ابد و یک روز استفاده کرده است که نوید محمدزاده در آن خواهرش را صدا می زند و می گوید: سمیه نرو

اما موضوع اینجاست که مطابق شنیده ها وی از یکی از بازیگران فیلم های غیر اخلاقی در این ویدیو موزیک استفاده کرده است.


صداوسیما: ممنوعیت انتشار ترانه جدید ساسی مانکن در رسانه های اینترنتی

ممنوعیت انتشار تیزر کلیپ هنجارشکنانه خواننده ایرانی/ ارجاع پرونده روبیکا به شورای تخلفاتسازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا - صداوسیما) انتشار تیزر موزیک ویدئو جدید ساسی مانکن را در رسانه های داخلی ممنوع اعلام کرد.

به گزارش عصرایران، روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر اعلام کرد، «پیرو انتشار تیزر موزیک ویدئو هنجارشکنانه یکی از خوانندگان غیرمجاز در برخی رسانه‌ها و ابراز نگرانی خانواده‌ها، ساترا با استناد به مقررات محتوایی و نقض صریح دستورالعمل حفاظت از حقوق کودکان، روز گذشته (۱۲ اسفند ماه)، طی ابلاغیه‌ای، انتشار آن را به هر نحو در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ممنوع اعلام کرد.»

در این خبر همچنین آمده است: «پرونده رسانه روبیکا به عنوان رسانه داخلی با بیشترین تخلف و بدون مجوز که علی‌رغم تذکر پیشینی، اقدام به انتشار تیزر کرده است به کمیته رسیدگی به تخلفات ساترا ارجاع شد.

به جز رسانه‌های خارجی از جمله اینستاگرام که برخلاف قوانین بین‌المللی ناظر به حفاظت از حقوق کودکان اقدام به انتشار این موزیک ویدئو کرده‌اند، از روز گذشته، با تذکر ساترا موارد تخلف از معدود رسانه‌های داخلی به صورت فوری حذف شد.»

کاربران در صورت مشاهده هر گونه تخلف می‌توانند با مراجعه به سامانه پایش مردمی sapra.ir نسبت به ارائه گزارش تخلفات اقدام کنند.


بازنشر تیزر یا موزیک ویدئو هنجارشکنانه یک خواننده غیرمجاز خارج از کشور را غیرقانونی اعلام کرد و از رسیدگی به پرونده تخلف روبیکا در همین زمینه خبر داد.
سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، انتشار تیزر و موزیک ویدئو هنجارشکنانه ساسان حیدری معروف به ساسی مانکن را در رسانه‌های داخلی ممنوع اعلام کرد.

روابط عمومی ساترا در این زمینه، بیانیه زیر را منتشر کرده است:

«پیرو انتشار تیزر موزیک ویدئو هنجارشکنانه یکی از خوانندگان غیرمجاز در برخی رسانه‌ها و ابراز نگرانی خانواده‌ها، ساترا با استناد به مقررات محتوایی و نقض صریح دستورالعمل حفاظت از حقوق کودکان، روز گذشته (۱۲ اسفند ماه)، طی ابلاغیه‌ای، انتشار آن را به هر نحو در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ممنوع اعلام کرد.
پرونده رسانه روبیکا به عنوان رسانه داخلی با بیشترین تخلف و بدون مجوز که علی‌رغم تذکر پیشین، اقدام به انتشار تیزر کرده است به کمیته رسیدگی به تخلفات ساترا ارجاع شد.
به جز رسانه‌های خارجی از جمله اینستاگرام که برخلاف قوانین بین‌المللی ناظر به حفاظت از حقوق کودکان اقدام به انتشار این موزیک ویدئو کرده‌اند، از روز گذشته، با تذکر ساترا موارد تخلف از معدود رسانه‌های داخلی به صورت فوری حذف شد.

 چالش ساسی مانکن، ما باعث شدیم اینها بی‌تربیت و بی‌اخلاق شوند
رضا مهدوی، یکی از پژوهشگران و کارشناسان حوزه موسیقی است که هم دستی در نواختن ساز دارد و هم دستی در برنامه‌های تلویزیونی ویژه موسیقی. با او به بهانه انتشار قطعه تازه ساسی مانکن، درباره ابتذال در موسیقی و وضعیت فعلی آن صحبت کردیم.
چالش ساسی مانکن، ما باعث شدیم اینها بی‌تربیت و بی‌اخلاق شوند
اقتصاد۲۴ : بخش‌هایی از این گفتگو را مرور می‌کنیم.

همین ساسی مانکن دو سال پیش آهنگی را به نام جنتلمن خواند. این آهنگ در مدارس ما پخش شد و بچه‌ها با این آهنگ خواندند و نهایتا چند مدیر و وزیر جابه‌جا شدند. چنین واکنش‌هایی منطقی و راه علاج است؟

در عرصه فرهنگ و هنر بدترین شیوه حذف موضوع است؛ اینکه یک وزیر، یک معلم، یک مدیر یا ... تغییر کند، قضیه عوض نمی‌شود. این‌ها مقصر نیستند. مقصر بسیاری از موسسات و نهاد‌های فرهنگی هستند که بودجه‌های کلان دریافت می‌کنند، ولی تاکنون هیچ قدمی برنداشته‌اند. اگر قدمی برداشتند، ناکارآمد بوده است. ما هیچ‌گاه آسیب‌شناسی نمی‌کنیم ببینیم چه نهاد‌هایی را باید حذف کنیم که تاریخ مصرف آن‌ها تمام شده و بودجه‌ها را باید به کجا بیشتر بدهیم و کجا را کمتر کنیم و چه جشنواره‌هایی را نیاز داریم و چه جشنواره‌هایی را نداریم. در مدارس چه موسیقی‌هایی را به بچه‌ها بدهیم که «جنتلمن» وارد نشود. حالا هم که این را منتشر کرده که یک اثر فجیع، کریه و غیراخلاقی است. به مرور هم این جلو می‌رود. تتلو هم همین راه را رفت. ما نتوانستیم تتلو را در ایران مدیریت کنیم. درنتیجه به خارج از کشور رفته و ما را مدیریت می‌کند.

عده‌ای اعتقاد دارند امثال ساسی و تتلو با آهنگ‌هایی که منتشر می‌کنند خودشان را به‌دست خودشان نابود می‌کنند؛ یعنی تا این میزان مرز ابتذال از بین می‌رود. شما چنین باوری دارید؟
سه‌دیدگاه وجود دارد. اگر نگاه اخلاق‌مدارانه را مدنظر بگیریم، این چیزی که شما می‌گویید درست است. هر انسانی که پای کج بردارد و اصلاح نکند و توبه نکند، به قهقرا می‌رود و عاقبت به‌خیر نمی‌شود و لطمه خواهد دید. نگاه حدوسطی وجود دارد که می‌گوید باید ببینیم تا کجا پیش می‌رود، انسان جایزالخطا است. خداوند آنقدر ارحم‌الراحمین است که لحظه آخر توبه آدم گناهکار را می‌پذیرد. یک وجه سومی هم هست که به هیچ‌یک از این‌ها اعتنایی ندارد. دنیای امروز دنیای پول است و می‌گوید تا زمانی که زیبایی و جوانی و توانایی دارید پول به‌دست آورید تا در دوران پیری بهترین زندگی را داشته باشید. اگر دنیا را انتخاب کرده باشید، از این منظر این حرف‌ها معنی پیدا نمی‌کند. باید ببینیم آدم‌ها چه چیزی را انتخاب کرده‌اند. اما بدترین نوع کار این است که همدیگر را قضاوت کنیم بدون اینکه اشکالات خود را بدانیم و فکر کنیم فقط اشکال از دیگران است.

اشکال از ماست که این‌ها این‌گونه شدند و روی لجاجت حرکت‌هایی ناشایست را انجام می‌دهند. ما باعث شدیم این‌ها بی‌تربیت و بی‌اخلاق شوند. اگر مدیران ما تدبیر می‌کردند و این‌ها را بازی می‌دادند، وضع اینچنین نمی‌شد، درحالی‌که ما هنوز برای مجوز دادن مساله داریم. هنوز نمی‌دانیم باید مجوز بدهیم یا خیر. این خواننده‌ها که برای خودشان دنبال شهرت هستند، اگر در ایران بودند، در سایت‌های رسمی خیلی بیننده داشتند. دو هزار بیننده بود، تازه نصف‌کاره آهنگ را گوش می‌کردند، ولی آن‌ور رادیو‌ها و پلتفرم‌هایی که وجود دارد، میلیون‌ها بیننده و شنونده دارد. نه اینکه همه بد باشند، خوب و بد قاطی است. زرنگ هستند. در ۱۰ نمونه خوب دو نمونه فاسد می‌اندازند، سه مورد معمولی می‌اندازند و پنج مورد خوب از آب درمی‌آید. هدف اصلی این است که آن بی‌اخلاقی دیده شود که اتفاقا در کنار آن خوب‌ها این دیده می‌شود. شما هم متوجه نیستید چطور در ذهن و بدن و روح کودکان نفوذ می‌کند. همه را کنار هم قرار می‌دهند و طبیعی است کودکان ما سراغ این می‌روند و در حافظه خود نگه می‌دارند. پلی‌لیست خیلی از آدم‌های محترم را نگاه کنید، خجالت می‌کشید، از مردم عادی دیگر انتظاری نیست. فرد به آن‌سوی مرز‌ها رفته، به او حقوق می‌دهند و از او حمایت می‌کنند که با گردن‌کلفت‌ها، در قمارخانه‌ها و شرط‌بندی‌ها و ... کار کند. او ماموریت خود را انجام می‌دهد، درحالی‌که ما نتوانستیم ماموریت برای چهره‌های شاخص خود در همه عرصه‌ها تعریف کنیم.


 13 نحس ساسی و گیج و منگی ما
کاش دانشگاهی، نهادی، جایی متولی شود و با دعوت از کارشناسان و روان شناسان مختلف فکری به حالی چنین روزهایی کند و تا با فعالیت یک خواننده و یک کلیپ چند دقیقه ای همه مات و منگ نباشیم.

ظاهرا کار از کار گذشته خصوصا این روز‌ها که کرونا هم به کمک ساسی مانکن آمده، آموزش در ایران مجازی شده و اغلب دانش آموزان حتی آن‌ها که تحصیلات ابتدایی دارند به ناچار با گوشی همراه، همراه هستند.
چند روزی است که زمزمه انتشار کلیپ جنجالی ساسی مانکن خواننده لس آنجلسی نقل محافل شده و آن گونه که این خواننده در یک پیام ویدیویی عنوان کرده؛ انتشار آن ویدیو امروز است؛ سیزدهم اسفندماه.

دلیل جنجالی شدن این کلیپ حضور بازیگر مشهور زن فیلم‌های هرزه نگار در کلیپ جدید ساسی مانکن است.

نکته قابل تامل این است که از زمان زمزمه انتشار این کلیپ هیچ کارشناس امور فرهنگی یا هر امور مرتبط دیگری راهی برای مقابله با آن ارایه نکرده و همه تنها ابراز نگرانی می‌کنند.

برخی سلبریتی‌ها و بازیگران مشهور هم ناخواسته به خواسته این خواننده جنجالی تن داده و با محکوم کردن محتوای این کلیپ که مثلا کلیپ فاسدی هست و … بیشتر به تبلیغ و نشر آن می‌پردازند تا مقابله به آن.

بسیاری از دنبال کنندگان سلبریتی‌ها و بازیگران در اینستاگرام تا حالا اصلا نام این این شبه بازیگر هرزه نگار را هم نشنیده اند، اما طی دو سه روز گذشته کنجکاوانه دنبال او رفته اند و بر فالوورهایش افزوده اند، درصد جستجویش در گوگل را بالا برده اند و رکورد کامنت فارسی را برایش شکسته اند.

بیشتر بخوانید:جنجال تازه ساسی مانکن؛ سمیه نرو و چهره جنجالی!

کشور ما دانشگاه‌های بسیاری حتی در سطح دکترا دارد که رشته‌های سیاست گذاری فرهنگی و ارتباطات فرهنگی را سالهاست بنا نهاده اند اما…

کاش دانشگاهی، نهادی، جایی متولی شود و با دعوت از کارشناسان و روان شناسان مختلف فکری به حالی چنین روز‌هایی کند و تا با فعالیت یک خواننده و یک کلیپ چند دقیقه‌ای همه مات و منگ نباشیم.
به دلیل انتشار کلیپ هنجارشکنانه «ساسی مانکن»؛
ارجاع پرونده تخلف مُجرمانه «روبیکا» به کمیته رسیدگی به تخلفات
پیرو انتشار تیزر موزیک ویدئو هنجارشکنانه یکی از خوانندگان غیرمجاز در برخی رسانه‌ها و ابراز نگرانی خانواده‌ها، ساترا با استناد به مقررات محتوایی و نقض صریح دستورالعمل حفاظت از حقوق کودکان، روز گذشته (۱۲اسفند)، طی ابلاغیه‌ای، انتشار آن را به هر نحو در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ممنوع اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، پیرو انتشار تیزر موزیک ویدئو هنجارشکنانه یکی از خوانندگان غیرمجاز در برخی رسانه‌ها و ابراز نگرانی خانواده‌ها، ساترا با استناد به مقررات محتوایی و نقض صریح دستورالعمل حفاظت از حقوق کودکان، روز گذشته (۱۲اسفند)، طی ابلاغیه‌ای، انتشار آن را به هر نحو در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ممنوع اعلام کرد.
پرونده رسانه روبیکا به عنوان رسانه داخلی با بیشترین تخلف و بدون مجوز که علی‌رغم تذکر پیشینی، اقدام به انتشار تیزر کرده است به کمیته رسیدگی به تخلفات ساترا ارجاع شد.
به جز رسانه‌های خارجی از جمله اینستاگرام که برخلاف قوانین بین‌المللی ناظر به حفاظت از حقوق کودکان اقدام به انتشار این موزیک ویدئو کرده‌اند، از روز گذشته، با تذکر ساترا موارد تخلف از معدود رسانه‌های داخلی به صورت فوری حذف شد.
کاربران در صورت مشاهده هر گونه تخلف می‌توانند با مراجعه به سامانه پایش مردمی sapra.ir نسبت به ارائه گزارش تخلفات اقدام کنند.

چرا ویدئوی ساسی مانکن و الکسیس تگزاس بازدیدهای میلیونی دارد؟
کلیپ ساسی مانکن با حضور الکسیس تگزاس در یکی دو روز گذشته بسیار بازدید داشته و در اتفاقی عجیب به بحث مهم فضای مجازی تبدیل شده است.

حالا دیگر مهم نیست محتوای کلیپ‌های ساسی مانکن چیست؛ او هر موزیک ویدئوی جدیدی منتشر می‌کند، سریعا فراگیر می‌شود؛ تفاوتی نمی‌کند کلیپ آقامون جنتلمنه باشد یا کلیپ «اول اینستا بعد کتاب» یا کلیپ اخیر «سمیه نرو» او که الکسیس تگزاس بازیگر فیلم‌های پورن در آن بازی می‌کند.

کلیپ جدید ساسی مانکن که «تهران توکیو» نام دارد، بازسازی سکانس مشهور فیلم ابد و یک روز است که الفاظ آن اروتیک در آن استفاده شده است. برخی معتقدند باید از کنار این کلیپ‌ها گذشت و به آن بها نداد تا بیشتر دست به دست نشود و برخی معتقدند سکوت بی‌معناست و باید خانواده‌ها و جامعه را آگاه کرد تا بدانند با چه جریان مخربی طرف هستند. حقیقت آن است که اگر مخاطبان کلیپ‌های ساسی مانکن کودکان و نوجوانان نبودند، می‌شد از کنار آن گذشت؛ مشابه هزاران اتفاقی که روزانه از کنار آن عبور می‌کنیم اما اینجا پای نسلی در میان است که اگر به دیدن این صحنه‌ها عادت کند، بسیار خطرناک خواهد بود.

پس از پخش کلیپ آقامون جنتلمنه در مدارس بسیاری از چهره‌های فرهنگی و سیاسی به موضوع واکنش نشان دادند؛ از جمله علی مطهری که گفته بود: «اینکه در مدرسه‌ای ترانه‌ای با محتوای بسیار سخیف آن هم با ساز و آواز و بزن و بکوب اجرا کنند و دانش آموزان را وادار به حرکات خاصی کنند آن هم در ساعت رسمی مدرسه، قابل قبول نیست و وزیر آموزش و پرورش باید پاسخ دهد. به عقیده بنده مدیران مدارس باید بلافاصله برکنار شوند. این مسئله قابل تحمل نیست. مخصوصاً با توجه به محتوایی که خوانده می‌شود معلوم است برنامه ریزی شده است. چطور آموزش و پرورش ما تا این حد غافل است؟»

رضا مهدوی پژوهشگر حوزه موسیقی به روزنامه فرهیختگان گفته «هدف اصلی این است که آن بی‌اخلاقی دیده شود که اتفاقا در کنار آن خوب‌ها این دیده می‌شود. شما هم متوجه نیستید چطور در ذهن و بدن و روح کودکان نفوذ می‌کند. همه را کنار هم قرار می‌دهند و طبیعی است کودکان ما سراغ این می‌روند و در حافظه خود نگه می‌دارند.»

نکته‌ای که از چشم تمامی مسئولانی که از پخش این کلیپ ناراحت و نگران شده‌اند مغفول مانده این است که کودکانی که در این کلیپ می‌رقصیدند، پرورش یافته سال‌های پس از انقلاب هستند.
آیا ساسی مانکن فقط در ایران رشد می‌کند؟

کلیپ جدید ۲۸ ثانیه‌ای ساسی مانکن بیش از ۹ میلیون بازدید داشته و به جز الفاظ رکیک هم نکته‌ خاصی در آن نیست اما چرا چنین اتفاقی می‌افتد و چنین تصاویری تا این حد بازدید می‌خورد؟

برخی معتقدند به خاطر بگیر و ببندها و سانسور در ایران، سلیقه موسیقی در ایران تنزل یافته است. این بخشی از ماجراست و واقعیت دارد اما همه ماجرا نیست، چنانچه در دنیا نیز وضعیت بهتر از این نیست و خواننده‌هایی همچون «نیکی مینانژ» یا «کاردی بی» همان کارکرد جنسی ساسی مانکن در ایران را دارند و اتفاقا جایزه‌های معتبر هم می‌گیرند یا خواننده‌ای مثل بیلی آیلیش جایزه گرمی می‌گیرد. با این حال گروهی در ایران معتقدند که سیاست‌های فرهنگی موجب بروز چنین اتفاقاتی شده است.

حسین مهدی تبار در توییتی نوشت: «خواهش میکنم از این توهم خارج شوید که ساسی مانکن و این زباله‌ها رشد کردند، چون جمهوری اسلامی به موسیقی خوب بها نداد. نگاهی به محبوب‌ترین موسیقی‌های جهان بیندازید. به بی‌تی‌اس نگاه کنید. ریحانا. مدونا. جنیفر لوپز. در همه این‌ها جاذبه جنسی حرف اول را می‌زند. آنجا کسی هم محدود نشده است!»

تئودور آدورنو فیلسوف چپ‌گرای آلمانی برای نخستین بار موضوع «صنعت فرهنگ» را به عنوان یک تز به میان آورد که توسط دیگر متفکران مکتب فرانکفورت همچون هورکهایمر ادامه یافت. آنها معتقدند در دنیایی که منطق سرمایه حرف نخست را می‌زند، فرهنگ از کارکرد اصلی خود خارج می‌شود و همچون کالایی مصرفی به خورد توده‌ها داده می‌شود.
پدیده‌ای به نام صنعت فرهنگ

در دیدگاه هورکهایمر و آدورنو هر فرهنگی که بتواند پول بیشتری خلق کند، اعتبار بیشتری می‌یابد و به علت تبلیغات گسترده‌ای که روی آن انجام می‌شود، به فرهنگ هژمونیک تبدیل می‌شود. از این منظر به اعتقاد آنها تولیدات فرهنگی متناسب با تقاضای وسیع اقتصاد سرمایه‌داری است.

هربرت مارکوزه دیگر فیلسوف چپگرای آلمانی معتقد است: «صنعت فرهنگ نیازهای کاذب را تولید و ارضا می‌کند.» که این کار به این روش انجام می‌شود که اولا که محصول فرهنگی قالب‌شده به توده‌ها استاندارد نشان داده می‌شود و در ادامه به آن فردیت بخشیده می‌شود تا این اقدام در راستای انتخاب فردی افراد توجیه شود؛ حال آنکه موضوع فردی نیست و کاملا اجتماعی است.»

دیدگاه نومارکسیست‌هایی همچون آدورنو و هورکهایمر و مارکوزه با دیدگاه مارکسیست‌های کلاسیک متفاوت است و آنها فرهنگ را به جای اقتصاد به عنوان زیربنا می‌پذیرند و می‌گویند: مهمترین پیامد «صنعت فرهنگ»، نابود کردن فرهنگ توده از طریق ایجاد نیازهای ساختگی است تا با این روش ذوق و ترجیحات توده‌ها مطابق آنچه پیش برود که منطق بازار آن را شکل می‌دهد.»

درباره موسیقی‌های جنسی و اروتیک هم دقیقا همین موضوع «صنعت فرهنگ» مصداق دارد و منطق بازار به نحوی حرکت می‌کند که ذائقه مشتری را بر پایه درآمد بیشتر تغییر دهد، بی آنکه پیامدهای آن برایش اهمیت داشته باشد. در این فضا آنچه مهم است، تعداد لایک‌ها و ویوی ساسی مانکن یا چهره‌های مشابه اوست؛ چهره‌هایی که در اینجا معمولا یا درآمد کلیکی دارند یا از طریق سایت‌های قمار ارتزاق می‌کنند.

آلن بدیو فیلسوف بزرگ فرانسوی همین مسئله را درباره تلویزیون تطبیق داده و می‌گوید تلویزیون‌ها نیز در حال تغییر ذائقه فرهنگی به نفع سرمایه هستند. به همین دلیل است که او می‌گوید: «وحشتناک‌ترین تصویر دنیا، تصویر لبخند مجری تلویزیون است.»

بدیو معتقد است «هنر» مازاد دارد و به همین دلیل پدیده‌ای خطرناک برای وضع موجود (منطق سرمایه) است و امکان دارد از طریق همین مازاد، منطق سرمایه به چالش کشیده شود، به همین دلیل است که با شیوه کالایی شدن، هنر تقلیل داده می‌شود تا با دستمالی کردن و از بین بردن اهمیت آن، واژه «هنر» یا «هنرمند» به هر کسی اطلاق شود.

 

به گزارش رویداد۲۴ استقبال از ساسی مانکن در حالی بوده که بعضی خوانندگان دیگر هم برای جلب توجه، رفتار‌های عجیب از خود بروز می‌دهند. مثل برهنه شدن شاهین نجفی دیگر خواننده رپ در میان کنسرت یا استفاده تتلو از مواد مخدر. اما ساسی مانکن با استفاده از بازیگر فیلم پورن توانسته تا حد بسیار زیادی جلب توجه کند و مخاطبان را به تماشای کلیپ جدید خود ترغیب کند. با این حال این نخستین بار نبود که خوانندگان از این روش‌ها استفاده می‌کردند. پیش از این آرش خواننده از آیلار دیانتی لی دیگر بازیگر فیلم جنسی استفاده کرده بود اما به اندازه ساسی مانکن حاشیه‌ساز نشد. شاید بخشی از این حاشیه‌ها به خاطر شهرت الکسیس تگزارس باشد که تا یک دهه پیش مطرح‌ترین بازیگر فیلم‌های پورنوگرافی بود.

پورنوگرافی و ابتذال در موسیقی هر دو کارکردی یکسان دارند؛ ساختن سوژه های مصرف گرا و مکانیکی که از انسان به ماشین های پول ساز تنزل پیدا کرده اند و محصولات فرهنگی نیز باید تنزل کنند تا به سطح این انسان های تک ساحتی برسند.تقلیل مفهوم انسان در سرمایه داری متاخر دیگر پدیده های انسانی را نیز تقلیل می دهد.به این ترتیب موسیقی از هنری عمیق و متفکرانه باید به سطح خالتور و شیش و هشت تنزل پیدا کند و روابط عاشقانه هم به پورنوگرافی تبدیل شوند.

در سطح جهان هم چند سال قبل انتشار فیلم خصوصی کیم کارداشیان با دوست پسر سابقش، میلیون‌ها بار دیده شد و به شهرت کیم کارداشیان کمک کرد. بعد از آن فیلم‌های خصوصی دیگری هم از بازیگران منتشر شد و این شایعه قوت گرفت که بعضی هنرمندان، عمدا این تصاویر را منتشر می‌کنند.

اگرچه برخی ناظران معتقدند که باید اینستاگرام را فیلتر کرد تا مشکلات حل شود، اما تجربه نشان داده با فروش فیلترینگ توسط خود حاکمیت، موضوع فیلترینگ بسیار بی‌معنی به نظر می‌رسد؛ چه آنکه همین الان کلیپ ساسی مانکن در سروش و روبیکا نیز دست به دست می‌شود. امجد عبدی در مطلبی نوشت: «کسانی که تلگرام را فیلتر کردند و الان هم دنبال فیلتر کردن اینستاگرام هستند، معتقدند محتوای مستهجن داخل این پلتفرم‌ها منتشر می‌شود، اگر لطف کنند بگویند کانال ساسی مانکن داخل برنامه‌های روبیکا و سروش چه غلطی می‌کند، ممنون میشم. اشاعه فحشا و مستهجن‌تر از ساسی مانکن در شرایط حال حاضر داریم؟»

با این شرایط باید به دنبال راه‌هایی بود که بتوان با آموزش یا اعمال محدودیت‌های سنی، با تخریب ذهن کودکان از طریق چنین کلیپ‌هایی مقابله کرد؛ چنانچه برخی چهره‌های مشهور نیز از همین روش استفاده کردند و آن را با دیگران به اشتراک گذاشتند، شاید روش مناسبی برای مقابله با چنین پدیده‌هایی باشد، از جمله نیوشا ضیغمی که در جایگاه یک مادر گفته بود: «کلیپ ساسی مانکن نماد بی‌فرهنگی و ابتذال بود و نمی‌توان از آن گذشت زیرا تخریب فرهنگی در خانواده‌های ما اتفاق می‌افتد و به همه جا تزریق می‌شود. بنابراین خواهش می‌کنم کودکان خود را کنترل کنید تا نسل جدید به زوال فرهنگی نرود.»

پیش از این هم خوانده‌ای به نام پویا در واکنش به اقدام ساسی مانکن در تخریب ذهن کودکان متن تندی نوشت: «برای معروفیت دست به هرکاری میزنی؛ حتی نابود کردن ذهن و افکار سالم یک بچه که در این دنیای اسفناک پدر و مادرش دارن با هزار بدبختی بزرگش میکنن.»
واکنش‌ها به انتشار موزیک ویدئوی ساسی مانکن و الکسیس تگزاس

مصطفی مسجدی آرانی روزنامه نگار در توییتی نوشت: «کاری که ساسی مانکن در موزیک ویدئوی جدیدش کرده، یک جنایت تربیتی علیه همه کودکان این سرزمین است. کاش فارغ از دیدگاه مذهبی - سیاسی حداقل با این کار مخالفت لفظی کنیم.»

سعید ظفرانی نوشت: «ساسی مانکن نمونه تکامل یافته خلق ابتذال مطابق سلیقه مخاطب است. هر چه این بیشتر می‌کوبد مخاطبش افسارگسیخته‌تر و وحشیانه‌تر طلب می‌کند. عطش خلق ابتذال در هنرمند و مصرفش در بیننده/شنونده هیچ‌وقت از بین نمی‌رود. همیشه هم بیشتر می‌شود.»

یاسر عرب «اینکه ساسی مانکن با مخاطب میلیونی از کودک و نوجوان خانم الکسیس (پورن استار) رو وارد شوی خودش کرده یک آزمون مهم برای جامعه ایرانی است! خط قرمز‌هایی هست که ربطی به موضع نظام نداره و با ریپورت میلیونی این آدم رو باید بایکوت و ادب کرد.»

وحید اشتری از موضوع کلیپ ساسی مانکن و الکسیس تگزارس استفاده کرد و به آذری جهرمی تاخت: «امروز چک کردم دیدم؛ ۱) ویدئو‌های سرکار خانم الکسیس تگزاس در صفحه رسمی اینستاگرامش برای آمریکایی‌ها میانگین ۱۰۰ هزار لایک دارد. ۲) بعد دیدم در عرض ۲۴ ساعت تیزر ویدئویش با ساسی مانکن آنهم برای مخاطب ایرانی ۷ میلیون بازدید داشته است. ) همگی از این جامعه‌ای که ساختیم باید بترسیم. تشییع میلیونی مرتضی پاشایی. مخاطبان نیم میلیونی لایو تتلو.
بازخوانی آهنگ‌های ساسی در دبیرستان‌ها. لایو پسر ۱۴ ساله با نامداری و... این‌ها چند وقت یکبار از زیر پوست شهر بیرون می‌زند که شما را بیدار کند. خوش به حال این‌هایی که یک هشتگ ساسی جهرمی می‌زنند و دوباره می‌گیرند می‌خوابند!»



به گزارش الف، محسن مهدیان فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

به رکورد جهانی دو میلیون کامنت "تتلو" تعجب زده خیره شدیم و با ترانه مبتذل "خانم ...." اش متحیر ماندیم. با لایو "پسر ۱۴ ساله" بهت زده شدیم و با سرود دسته جمعی "آقامون جنتلمنه" در مدارس مبهوت ماندیم.

با "تیک تاک" آشفته شدیم و این روزها مقابل "کلیپ شرم" انگشت حیرت به دهان و "کاسه چه کنم" به کف گرفتیم. گیجیم و حتا نمی دانیم بر سر چه کس و کجا فریاد بکشیم. از هشتگ های سرگشته ای که نقش بادبزن جگر دارند، پیدا است که کپ کرده ایم.

اساسا مقابل نوجوان منفعلیم. از نام نوجوان به تینیجری رسیدیم که بگوئیم فرزند ما نیست و از همسایه است؛ تا راحت تر فراموش کنیم و وجدان درد نگیریم. از "بی تفاوتی" به "بیگانگی" رسیدیم و فراموش کردیم آنچه اینبار رها کرده ایم فرزندان خودمانند؛ بلکه خودمانیم.

فکر کردیم نقطه پایان ماجرا اعتراف "مائده هژبر" و محکومیت "سحرتبر" است و فکرنکردیم از جاهل اعتراف نمی گیرند و بیمار را زندان نمی کنند. خیال کردیم فرهنگ را هم با اقتدار امنیتی میتوان سامان دهیم.

نوجوانی در میان ما فوران بی معنایی است. تنها خواستیم بپریم و عبورکنیم. نبینیم و رد شویم. خیال کردیم در جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی بزنیم و سفره مان را جدا کنیم و برای فرزندان مان شهرک وسینما و پارک و رستوران حزب اللهی بزنیم ماجرا حل می شود. غوطه ور در قصه شنگول و منگول سطح تهدید را آقا گرگه دیدم و درب خانه را زبانه کشیدیم و فکر نکردیم از پنجره کف دست بچه ها آتش زبانه می کشدو ما محکوم روزگار می شویم. باور نمی کردیم روزگاری کلاس درس بچه هایمان بشود معبر مهاجرت سیاه به سرزمین غریبگی و غریبه ها.

امروز وحشت زده از سرچ گوگل پشت درهای بسته ایم، اما سالهاست شبکه ملی اطلاعات را املی و توسعه شبکه های بومی را غربتی بازی دانستیم. خام اندیشانه صیانت از خانواده در عصر شبکه را حواله به فیلترینگ کردیم و ندانستیم که محدودیت بدون جایگزین نه اژدری است که توزیع کلید جهنم است و سرنوشتش سیاه تر از گور کافر.

ما تخت بند شرایطی هسیتم که خود بر خود مسلط ساخته ایم. دوران طلائی نوجوانی در این مملکت رهاست. ۵ میلیون ویوی "کلیپ شرم" در چند ساعت اول را فال نیک بگیریم که تلنگر بیداری است. به این کپ کردن اجتماعی نیاز داشتیم و داریم.

ساسی مانکن
خواننده
مشخصه‌های رفتاری و اعتقادی:
هدف گرفتن کودکان و نوجوانان
تشویق کودکان و نوجوانان به مصرف مواد
ترویج برگزاری پارتی‌های مختلط
تشویق کودکان و نوجوانان به نوشیدن الکل
همکاری با پورن استار‌ها



منابع خبر : الف  -  خبر آنلاین  - روزنامه فرهیختگان


0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید