300هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در 8ماه
300هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در 8ماه 
ارزش کل معاملات بازار سرمایه در 8‌ماه امسال به 300هزار میلیارد تومان رسید و از این مقدار 120هزار میلیارد تومان به معاملات سهام اختصاص یافت.
 همشهری نوشت :روند معاملات بازار سرمایه در حال افزایش است، این مقدار با توجه به رشد شاخص‌های بورس در نیمه نخست سال روند پرشتابی را دنبال می‌کند و پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد.
تازه‌ترین اطلاعات آماری از وضع معاملات انجام‌شده در بازار سرمایه نشان می‌دهد در 8‌ماه امسال جمعا 300هزار میلیارد تومان محصول شامل سهام، اوراق بدهی، کالا و واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه دادوستد شده که از این مقدار سهم بورس کالا با دادوستد 132هزار میلیارد تومان بیش از بورس و فرابورس بوده است. بعد از بورس کالا، بورس تهران با دادوستد 104هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در جایگاه دوم و فرابورس با 60هزار میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفته است. از مقدار معاملات انجام‌شده در بورس انرژی هم با توجه به اینکه این شرکت گزارشی در مورد مقدار معاملاتش ارائه نمی‌کند، اطلاعی در دست نیست.

معاملات سهام
مطابق داده‌های موجود بیشترین محصولی که در 8‌ماه امسال در بازار سرمایه دادوستد شده، اوراق سهام است. این اطلاعات نشان می‌دهد از اول امسال تاکنون 120هزارو 749میلیارد تومان سهام در بازار سرمایه دادوستد شده که از این مقدار 94هزارو 235میلیارد تومان در بورس و 26هزارو 514میلیارد تومان در فرابورس مورد دادوستد قرار گرفته است. این مقدار معاملات دست‌کم 41درصد از کل معاملات انجام شده بازار سرمایه از ابتدای امسال تاکنون است. در 8‌ماه امسال به‌طور میانگین روزانه بیش از 800میلیارد تومان سهام در بازار سهام دادوستد شده و حتی در روزهای اوج بازار،  ارزش روزانه معاملات در برخی روز‌ها به مرز 3هزار میلیارد تومان هم رسید. میانگین ارزش روزانه معاملات در سال قبل به زحمت به 300میلیارد تومان می‌رسید. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود درصورت افزایش شاخص‌های بازار سهام در ‌ماه‌های آینده، بر حجم مبادلات سهام در بورس تا پایان سال اضافه شود.

اوراق آتی
آمارها نشان می‌دهد معاملات اوراق آتی سکه دومین محصول پر‌طرفدار بازار سرمایه است. طبق این اطلاعات 25درصد از کل معاملات انجام‌شده در بازار سرمایه در 8‌ماه سال‌جاری مربوط به معاملات آتی سکه در بورس کالا بوده است و در این مدت 74هزار و 250میلیارد تومان اوراق آتی سکه در بازار سرمایه دادوستد شده درحالی‌که معاملات این محصول پرطرفدار از 2‌ماه پیش به‌دلیل برخی مخالفت‌های آشکار برای همیشه تعطیل شد و گویا دیگر قرار نیست معاملات آتی سکه در بازار سرمایه انجام شود. حتی بعد از تعطیلی این معاملات قیمت سکه بازهم در بازار آزاد رشد کرد و نشان داد استدلال مخالفان مبنی بر اینکه معاملات آتی سکه عامل رشد قیمت سکه بوده، درست نیست.

اوراق بدهی و کالا
آمارها همچنین نشان می‌دهد که در 8‌ماه امسال جمعا 36هزار میلیارد تومان اوراق بدهی و 52هزارو 470میلیارد تومان کالا در بازار سرمایه دادوستد شده است. سهم اوراق بدهی از مجموع کل معاملات بازار سهام 12درصد و سهم کالاهای دادوستد شده که عموما شامل محصولات پتروشیمی، کشاورزی، فرآورده‌های نفتی و صنعتی و معدنی است، 18درصد است.
سرمایه‌گذاران همچنین در این مدت 10هزارو 117میلیارد تومان از واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله را در بازار سرمایه دادوستد کردند که از این مقدار 3685میلیارد تومان در بورس، 3946میلیارد تومان در فرابورس و 2936میلیارد تومان در بورس کالا دادوستد شده است. با این مقدار دادوستد، ارزش کل مبادلات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بازار سرمایه به بیش از 3درصد رسیده است. این در حالی است که سهام این معاملات از کل معاملات در سال‌های قبل به زحمت به یک درصد می‌رسید.
300هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در 8ماه 
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید