شبیه سازی روش کار موتور جستجو
برای آن که برداشت درستی از روش کار موتور جستجو داشته باشید، داستان ویژه زیر را با هم بررسی می­کنیم. تلاش می­کنم همزمان هر مرحله از کار را که شبیه رفتار موتور جستجو است، توضیح دهم.

یکی بود یکی نبود،…

داستان ما یک شکارچی دارد. شکارچی داستان ما، مهران نام دارد. او روزی تصمیم به شکار می‌گیرد.


کاری شبیه به اسپایدر

او قصد دارد برای شکار به پارک ملی تندوره در شهرستان درگز (شمالی­ترین شهر خراسان بزرگ) برود. ابتدا تمام محدودیت­های موجود برای شکار در این منطقه را بررسی می­کند. به عبارت دیگر پروتکل دسترسی به منطقه و محتوای آن (شکار) را بررسی می­کند. بنابراین باید پاسخ سؤالاتی مانند این موارد را بیابد:
 •راه دسترسی به منطقه چیست؟
•آیا در این منطقه می­توان به شکار پرداخت؟
•کدام حیوانات را می­توان شکار کرد؟
•حداکثر تعداد شکار چند مورد است؟
•شکار در آن منطقه چه میزان زمان می­برد؟
•…

شکاربانی منطقه به او مجوز شکار تنها یک اوریال (نوعی آهو) را می­دهد. او با گشت و ­گذار در منطقه، کمین کردن و عبور از موانع و راه­های مختلف، اوریالی مناسب را شناسایی و شکار می­کند.

کاری شبیه به ایندکسر

بخش­های کاملاً زاید شکار را همان ابتدا دور می­اندازد و بقیه را با خود به منزل می­برد. شکار را تکه تکه کرده گوشت، استخوان، دل و قلوه، کله‏پاچه و… آن را بسته­بندی می­کند. بسته­های حاصل را درون فریزر قرار داده، ذخیره می­کند.

کاری شبیه به رفتار سیستم تحلیل درخواست کاربر

مهمان خوانده یا ناخوانده همیشه وجود دارد! مهمانان به خانه شکارچی ما هم می­آیند. همسر او (یا خود او!) بسته به ذائقه مهمانان برای آن‏ها غذا طبخ می­کند. ممکن است عده­ای کله‏پاچه، گروهی آبگوشت، عده­ای چند سیخ جگر و… دوست داشته باشند. همان­طور که می­دانید پخت غذا طبق سلیقه مهمانان کار سختی است. ممکن است همه آن‏ها آبگوشت بخواهند اما مسلماً خوشمزه­ترین آن را می­خواهند!

از این داستان چه نتایجی می­توان گرفت؟
 •شکارچی برای شکار، به مجوز نیاز دارد؛ هر چند که می­تواند غیر­قانونی هم این کار را انجام دهد. او می­تواند از راه­های بسیاری وارد منطقه حفاظت شده شود. آهو، کبک، خرگوش و… شکار کند. ممکن است شب به شکار برود و یا روز. جالب است بدانید که او گاهی حتی دست خالی و بدون شکار به خانه بر­می­گردد. شکارچی اگر مجوز نگیرد ممکن است به منطقه­ای دیگر برای گرفتن مجوز برود و یا حتی شکار در آن منطقه را فراموش کند.
•موتور جستجو نیز می­تواند از راه­های متفاوتی به یک سایت وارد شود. این راه­ها همان لینک­ها هستند. موتور جستجو برای خواندن صفحات سایت، مجوزهای لازم و محدودیت­ها را در فایلی که روی سرور سایت قرار دارد، بررسی می­کند. هر چند که می­تواند آن مجوزها را به طور کلی نادیده بگیرد. موتور جستجو می­تواند از سرور سایت شما انواع فایل (عکس، فایل متنی، فایل ویدیویی و…) درخواست کند، شب به سایت سر بزند و یا روز.  گاهی هم که به سایت سر می­زند دست خالی برمی­گردد، زیرا سرور سایت پاسخ نمی­دهد و سایت موقتاً و یا برای همیشه غیرفعال است یا صفحه مورد نظر در سایت موجود نیست. موتور جستجو اگر مجوز نگیرد ممکن است به سایتی دیگر برای بررسی مجوز آن برود و یا حتی بایگانی کردن صفحات آن سایت را فراموش کند.
•شکارچی بخش­های زاید شکار را همان­جا دور می­ریزد و بقیه را با خود به خانه‏اش می­برد. گوشت را بسته­بندی می­کند و در فریزر قرار می­دهد تا در روزهای آینده از آن استفاده نماید.
•موتور جستجو نیز بعد از خواندن محتوای سایت، بخش­های زاید را دور می­ریزد (کلمات رایجی مانند و، از، به…) و بقیه را با خود می­برد، گروه­بندی کرده، سپس فشرده­سازی می­کند و در پایگاه داده­اش قرار می­دهد، تا بعداً از آن‏ها استفاده نماید.
•شکارچی اگر لذیذترین گوشت را هم در اختیار داشته باشد، اما آشپز خوبی نباشد (بالاخره خودش یا همسرش؟!) و نتواند غذایی لذیذ طبخ کند، برای مهمانان که معمولاً شکمو هستند، اوضاع نگران کننده است و او شکارچی (آشپز) محبوب مهمانان گرسنه نخواهد بود.
•موتور جستجو هم اگر بهترین اطلاعات را در اختیار داشته باشد، اما نتواند پاسخ­های خوبی به درخواست کاربران بدهد، موتور جستجوی محبوب کاربران وب (گرسنگان اطلاعات) نخواهد بود. غذای خوشمزه را می­توانید با نتایج جستجوی دقیق و مرتبط مقایسه کنید. اگر شکارچی بهترین شکار را با خود به منزل ببرد اما غذایی خوشمزه و مطابق سلیقه مهمانان طبخ نگردد، تمام زحمات هدر رفته است.

تذکر خیلی مهم

بهتر است به شکار اوریالی رعنا آن هم در پارک ملی تندوره، فکر نکنید. اما توصیه می­شود حتماً از طبیعت بکر آن که یکی از زیست­گاه­های اصلی پلنگ ایرانی، اوریال و قوچ و میش است، دیدن نمایید. تندوره از واژه کرمانجی تندور به معنای تنور، گرفته شده است. در این­جا آگهی تبلیغاتی ما به پایان می‌رسد

------------


بازاریابی رسانه های اجتماعی در سال 2012




بر اساس نظرسنجی که با بیش از 3800 بازاریاب با هدف آگاهی از نحوه استفاده از رسانه های اجتماعی به منظور رشد و پیشرفت در کسب و کار صورت گرفته است آمار و اطلاعات جالبی به دست آمده که در ادامه بدان اشاره می گردد.

1) 83 درصد از بازاریابان اظهار کرده اند که استفاده از رسانه های اجتماعی مهم برای کسب و کارشان است.

2) دو عامل اندازه گیری و هدفمندی دو حوزه مهمی هستند که بازاریابان سعی دارند در مورد آن ها اطلاعات کافی کسب نمایند.

3) 40 درصد از بازاریابان رسانه های اجتماعی علاقه مند به یادگیری اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه استفاده از رسانه های اجتماعی و به تبع آن یافتن مشتریان جدید هستند.

4) بازاریابی ویدئویی در اولویت اصلی برای برنامه های بازاریابی قرار گرفته است به طوری که 76 درصد بازاریابان قصد دارند استفاده از یوتیوب و بازاریابی ویدئویی را افزایش دهند و بدین ترتیب این نوع از بازاریابی در صدر افزایش میزان سرمایه گذاری در سال 2012 قرار خواهد گرفت.

5) بازاریابان ، علاقه مند به جستجو و آشنایی بیشتر با شبکه اجتماعی گوگل پلاس هستند به طوری که 40 درصد از بازاریابانی که در نظرسنجی شرکت کرده اند از گوگل پلاس استفاده می کنند ، 70 درصد مایل به یادگیری بیشتر و 67 درصد قصد افزایش فعالیت های خود در گوگل پلاس را دارند.

6) سه فایده برتر استفاده از بازاریابی رسانه های اجتماعی عبارتند از :

الف) 85 درصد بازاریابان اعلام کرده اند میزان قرار گیری کسب و کار و برند در معرض دید کاربران افزایش می یابد.

ب) 69 درصد بازاریابان بیان نموده اند ترافیک وب سایت افزایش می یابد.

ج) 65 درصد بازاریابان اظهار کرده اند بینش و درک از بازار فراهم می گردد.

7) 5 رسانه و شبکه اجتماعی برتر مورد استفاده توسط بازاریابان به ترتیب عبارتند از : فیس بوک ، تویتر ، لینکدین ،وبلاگ ها و یوتیوب

8) زمانی که بازاریابان بر روی بازاریابی رسانه های اجتماعی سپری می کنند میزان قابل توجهی است به طوری که 59 درصد از آن ها 6 ساعت یا بیشتر در هفته و 33 درصد 11 ساعت یا بیشتر در هفته بر روی بازاریابی رسانه های اجتماعی وقت می گذارند.

9) برون سپاری رسانه های اجتماعی میزان کمی را به خود اختصاص می دهد به طوری که فقط 30 درصد کسب و کارها بخشی از بازاریابی رسانه های اجتماعی خود را برون سپاری می کنند که این میزان در سال 2011 ، 28 درصد بوده است.

منبع: socialMedia و blog.bb2cd.net

-------------
گوگل
گوگل پس از این که موتور جستجوی وب را ساخت، کمتر کسی فکر می کرد بتواند در عرض مدتی کم به محبوب ترین موتور جستجو در جهان تبدیل شود! ولی این طور شد و به محبوب ترین و بزرگترین موتور جستجوی جهان تبدیل شد البته این موتور جستجو در بردارنده قابلیت‌های جالبی است که چندان به‌ چشم نمی‌آیند.

جستجوگر گوگل دارای قابلیت‌هایی است که دانستن آنها می‌تواند در بسیاری از موارد در مدت زمان کوتاه‌تری شما را به نتایج دلخواهتان برساند. ممکن است بدانید چطور می‌شود از گوگل برای کسب اطلاعات مربوط به یک پرواز، یافتن یک تعریف یا حل یک مساله ساده ریاضی استفاده کنید؛ ولی در اینجا فهرستی از چند روشی که حرفه‌ای‌ها برای جستجو در گوگل از آنها استفاده می‌کنند، آورده شده است.
از جمله این ترفندها می توان به قابلیت جستجو در یک نمودار مقایسه‌ای درباره یک موضوع خاص، پیدا کردن آنچه که قبلا در گوگل یافته‌اید، محدود کردن فرمت فایل قابل جستجو، جستجو در یک بازه زمانی خاص و... اشاره نمود. پس اگر می خواهید از این پس حرفه ای تر در گوگل جستجو نمایید در ادامه ترفند از ترفند سیتی با ما همراه باشید.

تذکر: برای استفاده از قابلیت های مذکور ابتدا باید در گوگل حساب (Account) باز کنید و سپس وارد آن شوید. یا اگر حساب کاربری دارید وارد حساب کاربری خود شوید.
جستجو برای یک نمودار مقایسه‌ای درباره یک موضوع خاص:
ابتدا وارد حساب گوگل خود شوید و سعی کنید در Google Squared به‌دنبال مجموعه‌ای از اطلاعات بگردید. برای مثال در Google Squared عبارت «رولر کوستر» (Roller Coaster) را جستجو کنید تا نموداری از بیست رولر کوستر بلند جهان را ببینید.

پیدا کردن آنچه را که قبلا در گوگل یافته‌اید:
با این ترفند می توانید در تاریخچه جستجوی گوگل خود بگردید.
برای این کار ابتدا وارد حساب گوگل خود شوید و تاریخچه وب (Web history) را فعال کنید.
جستجوهای خود را انجام دهید سپس برای دیدن پیشینه جستجوهای خود و بررسی دوباره آنها نگاهی به http://google.com/historyبیندازید.

اگر می‌خواهید تاریخچه جستجو به دستگاه موبایل شما نیز وصل شود، وقتی درحال حرکت هستید، کلمه‌های جستجو را به‌جای تایپ کردن، بگویید. جستجوی صوتی گوگل، نرم‌افزاری طراحی شده برای گوشی‌های آی‌فون، بلک‌بری و نوکیا S60 V3 است که می‌توانید براحتی آن را دانلود و نصب کنید.

در یک بازه زمانی خاص به‌دنبال اطلاعات می‌گردید:
گزینه خط زمانی Timeline (واقع در نوار ابزار سمت چپ) به‌شما اجازه می‌دهد روی هر محدوده‌ای از زمان متمرکز شوید و اطلاعات جمع‌آوری شده از منابع مناسب را ببینید. نتایج خود را در تصاویر گوگل فیلتر کنید. کلمه‌‌ای را جستجو کنید که تعداد زیادی تصویر برای شما بازگرداند (مثلا صخره یا دشت).

در قسمت پایین سمت چپ نوار کناری در تصاویر گوگل، گزینه‌ای اختصاصی برای دیدن انواع خاص تصویر مثل هنری و عکس خواهید دید.
به‌دنبال نوع خاصی از فایل هستید:
گوگل تنها برای محتوای HTML نیست؛ هرچیزی را که به‌دنبال آن هستید، بنویسید سپس نوع فایل را به‌صورت filetype:tag در آخر آن اضافه کنید.
برای مثال عبارت «filetype:doc» تنها فایل‌های سند (.doc) را به‌عنوان نتیجه برای شما برمی‌گرداند. این قابلیت جستجو از PDF، فرمت‌های مایکروسافت آفیس،SWF و انواع بسیار بیشتری پشتیبانی می‌کند.

مثلا اگر دفترچه راهنمای دوربین دیجیتال خود را گم کرده‌اید و می‌خواهید نسخه‌ای از آن را در گوگل پیدا و دانلود کنید. به‌نظر شما بهترین روش برای جستجوی یک مقاله علمی، کتاب رایگان، دفترچه راهنمای وسیله‌ای که بتازگی خریده‌اید یا ... چیست؟ همان‌طور که می‌دانید فرمت PDF یکی از مشهورترین قالب‌هایی است که برای ذخیره‌سازی فایل‌های متنی در محیط‌های مختلف از آن استفاده می‌شود، به‌طوری‌که در حال حاضر بیش از 90 درصد کتاب‌های الکترونیکی، دفترچه‌های راهنمای قطعات در اینترنت، مقالات علمی و ... با این فرمت ذخیره شده‌اند و شما می‌توانید در این زمینه دستور جستجوی خود در گوگل را به شکل زیر وارد کنید:
windows xp installation filetype:pdf

توجه: با وارد کردن دستور فوق راهنمای نصب ویندوز اکس‌پی به فرمت پی‌دی‌اف نمایش داده خواهد شد.
توجه: برای جستجوی فایل‌ به فرمت‌های دیگر نیز می‌توانید پسوند فایل مربوط را مقابل عبارت Filetype وارد کنید. به‌عنوان مثال چنانچه بخواهید فایل‌هایی با فرمت پاورپوینت یافت شود، ‌باید دستور فوق را به شکل زیر وارد کنید:
windows xp installation filetype:ppt

نتایج پیشنهادی مختلف گوگل را کنار یکدیگر مقایسه کنید:
به Web Seer سری بزنید تا یک مقایسه تصویری از دو جستجو را ببینید. شاید Web Seer یک محصول گوگل به‌نظر نیاید، ولی توسط دو جستجوگر حرفه‌ای ساخته شده است و نتایج جالبی درباره نتایج گوگل ارائه می‌کند.

در یک نوع دامنه خاص URL جستجو کنید:
اگر رشته خاصی از حروف یا کلماتی از URL صفحه‌ای را می‌دانید که به‌دنبالش هستید، می‌توانید از «inurl» برای یافتن آن استفاده کنید. مثلا اغلب وب‌سایت‌هایی که وب‌کم عمومی ارائه می‌کنند، عبارت view/view.shtml را در URL خود دارند؛ بنابراین جستجوی عبارت inurl:view/view.shtml می‌تواند URL وب‌کم‌های مختلفی را از سراسر جهان برگرداند.

انواع خاصی از سایت ها را جستجو کنید:
شما می‌توانید انواع گوناگونی از سایت‌ها را با وارد کردن یک علامت کوچک‌تر (») قبل از نوع سایتی که می‌خواهید، جستجو کنید. برای مثال عبارت penguins site:».edu کلمه پنگوئن را در تمام سایت‌های .edu جستجو می‌کند
--------------
گوگل پس از این که موتور جستجوی وب را ساخت، کمتر کسی فکر می کرد بتواند در عرض مدتی کم به محبوب ترین موتورجستجو در جهان تبدیل شود! ولی این طور شد و به محبوب ترین و بزرگترین موتور جستجوی جهان تبدیل شد البته این موتور جستجو در بردارنده قابلیت‌های جالبی است که چندان به‌ چشم نمیآیند. جستجوگر گوگل دارای قابلیت‌هایی است که دانستن آنها می‌تواند در بسیاری از موارد در مدت زمان کوتاه‌تری شما را به نتایج دلخواهتان برساند. ممکن است بدانید چطور میشود از گوگل برای کسب اطلاعات مربوط به یک پرواز، یافتن یک تعریف یا حل یک مساله ساده ریاضی استفاده کنید؛ ولی در اینجا فهرستی از چند روشی که حرفه‌ایها برای جستجو در گوگل از آنها استفاده میکنند، آورده شده است. از جمله این ترفندها می توان به قابلیت جستجو در یک نمودار مقایسه‌ای درباره یک موضوع خاص، پیدا کردن آنچه که قبلا در گوگل یافته‌اید، محدود کردن فرمت فایل قابل جستجو، جستجو در یک بازه زمانی خاص و... اشاره نمود. پس اگر می خواهید از این پس حرفه ای تر در گوگل جستجو نمایید در ادامه ترفند از رایانه دیتا با ما همراه باشید.



تذکر: برای استفاده از قابلیت های مذکور ابتدا باید در گوگل حساب (Account) باز کنید و سپس وارد آن شوید. یا اگر حساب کاربری دارید وارد حساب کاربری خود شوید.



جستجو برای یک نمودار مقایسه‌ای درباره یک موضوع خاص:

ابتدا وارد حساب گوگل خود شوید و سعی کنید در Google Squared به‌دنبال مجموعه‌ای از اطلاعات بگردید. برای مثال در Google Squared  عبارت «رولر کوستر» (Roller Coaster) را جستجو کنید تا نموداری از بیست رولر کوستر بلند جهان را ببینید.



پیدا کردن آنچه را که قبلا در گوگل یافته‌اید:

با این ترفند می توانید در تاریخچه جستجوی گوگل خود بگردید.

برای این کار (رایانه دیتا) ابتدا وارد حساب گوگل خود شوید و تاریخچه وب (Web history) را فعال کنید.

جستجوهای خود را انجام دهید سپس برای دیدن پیشینه جستجوهای خود و بررسی دوباره آنها نگاهی به http://google.com/history  بیندازید.

اگر میخواهید تاریخچه جستجو به دستگاه موبایل شما نیز وصل شود، وقتی درحال حرکت هستید، کلمه‌های جستجو را به‌جای تایپ کردن، بگویید. جستجوی صوتی گوگل، نرم‌افزاری طراحی شده برای گوشیهای آیفون، بلک‌بری و نوکیا S60 V3 است که میتوانید براحتی آن را دانلود و نصب کنید.



در یک بازه زمانی خاص به‌دنبال اطلاعات میگردید:

گزینه خط زمانی Timeline (واقع در نوار ابزار سمت چپ) به‌شما اجازه میدهد روی هر محدوده‌ای از زمان متمرکز شوید و اطلاعات جمع‌آوری شده از منابع مناسب را ببینید. نتایج خود را در تصاویر گوگل فیلتر کنید. کلمه‌‌ای را جستجو کنید که تعداد زیادی تصویر برای شما بازگرداند (مثلا صخره یا دشت).

در قسمت پایین سمت چپ نوار کناری در تصاویر گوگل، گزینه‌ای اختصاصی برای دیدن انواع خاص تصویر مثل هنری و عکس خواهید دید.



به‌دنبال نوع خاصی از فایل هستید:

گوگل تنها برای محتوای HTML نیست؛ هرچیزی را که به‌دنبال آن هستید، بنویسید سپس نوع فایل را به‌صورت filetype:tag در آخر آن اضافه کنید.

برای مثال عبارت «filetype:doc» تنها فایل‌های سند (.doc) را به‌عنوان نتیجه برای شما برمیگرداند. این قابلیت جستجو از PDF، فرمت‌های مایکروسافت آفیس،SWF  و انواع بسیار بیشتری پشتیبانی میکند.

مثلا اگر دفترچه راهنمای دوربین دیجیتال خود را گم کرده‌اید و می‌خواهید نسخه‌ای از آن را در گوگل پیدا و دانلود کنید. به‌نظر شما بهترین روش برای جستجوی یک مقاله علمی، کتاب رایگان، دفترچه راهنمای وسیله‌ای که بتازگی خریده‌اید یا ... چیست؟ همان‌طور که می‌دانید فرمت PDF یکی از مشهورترین قالب‌هایی است که برای ذخیره‌سازی فایل‌های متنی در محیط‌های مختلف از آن استفاده می‌شود، به‌طوری‌که در حال حاضر بیش از 90 درصد کتاب‌های الکترونیکی، دفترچه‌های راهنمای قطعات در اینترنت، مقالات علمی و ... با این فرمت ذخیره شده‌اند و شما می‌توانید در این زمینه دستور جستجوی خود در گوگل را به شکل زیر وارد کنید:

windows xp installation filetype:pdf

توجه: با وارد کردن دستور فوق راهنمای نصب ویندوز اکس‌پی به فرمت پی‌دی‌اف نمایش داده خواهد شد.

توجه: برای جستجوی فایل‌ (رایانه دیتا) به فرمت‌های دیگر نیز می‌توانید پسوند فایل مربوط را مقابل عبارت Filetype وارد کنید. به‌عنوان مثال چنانچه بخواهید فایل‌هایی با فرمت پاورپوینت یافت شود، ‌باید دستور فوق را به شکل زیر وارد کنید:

windows xp installation filetype:ppt






-------------------------
موتور جستجو چیست؟ (موتور جستجوگر و اهمیت آن)
دنیای وب منبع عظیمی از اطلاعات است که روزبه‌روز برحجم آن افزوده میشود. در حال حاضر میلیاردها صفحه که اطلاعات فراوانی از موضوعات مختلف را در بر دارند، بر روی سرورهای مختلف جا خوش کرده اند. این در حالیست که تولد سایتهای جدید و گسترش سایتهای موجود نیز به طور فزاینده ای به این حجم اطلاعات می افزاید.
نرخ رشد اطلاعات تا بدانجاست که امروزه مشکل دسترسی به اطلاعات جدی تر از نبود اطلاعات است. امروزه چالش عمده اکثر کاربران دستیابی به اطلاعات است. به عبارت دیگر اگر کاربری دنبال موضوعی خاص باشد، کدام صفحه را باید بخواند؟ از میان این تعداد عظیم صفحات موجود، کدام صفحه نیاز او را برآورده می کند؟

اگر سایتی باشد که به کاربران در یافتن اطلاعات کمک کند، قطعا مورد توجه خواهد بود. خوشبختانه چنین سایتی وجود دارد و ما آنرا با نام موتور جستجوگر می شناسیم.
موتور جستجوگر سایتی است که برای کمک به کاربران در یافتن اطلاعات موجود در سایتهای دیگر طراحی شده است. موتور جستجوگر سایتی است که با گرفتن عبارتی مختصر، کاربر را با لیستی از سایت ها روبرو میکند که به موضوع مورد علاقه او مرتبط میباشند.

آمارها نشان می دهند که افراد بسیاری سفر در دنیای وب را با موتورهای جستجوگر آغاز میکنند و مراجعه به موتورهای جستجوگر چنان عادی شده است که جستجو کردن و کار با موتورهای جستجوگر، دومین فعالیت عمده کاربران در دنیای وب (بعد از ارسال و دریافت نامه های الکترونیکی)، محسوب می شود.

هر چه بر محبوبیت وب افزوده می گردد، نیاز به بایگانی کردن اطلاعات آن نیز بیشتر میشود؛ موتور جستجوگر نیز در واقع این اطلاعات را بایگانی کرده، در زمان مورد نیاز و به سرعت در اختیار کاربران قرار میدهد.

بدون موتور جستجوگر، وب تنها به بخش کوچکی از موفقیت امروزین خود دست مییافت زیرا موتور جستجوگر، اینترنت را به رسانه‌ای قابل استفاده برای همه کرده است (از هیچ کس توقع نمیرود تعداد زیادی از آدرس های وب را به یاد داشته باشد).
آن چه که موتورهای جستجوگر انجام می دهند- با درجات متفاوتی از موفقیت- فراهم کردن یک وسیله جستجوی ساده است. وقتی یک کاربر وب عبارتی را جستجو میکند، موتور جستجوگر لیستی از سایت‌ ها را ارائه میکند که تعداد آنها از چند صد مورد تا چند میلیون متغیر میباشد.
سایت هایی که موتور جستجوگر به عنوان نتایج جستجویش ارایه میکند، بر حسب میزان ارتباط با عبارت جستجو شده به ترتیب نزولی لیست میشوند. به عبارت دیگر سایتی که به عنوان اولین سایت در نتایج جستجو معرفی شده است، مرتبط ترین سایت با عبارت جستجو شده از دید آن موتور جستجوگر بوده است.
دقت در ارایه نتایج جستجو چیزیست که کاربران وب همواره از موتورهای جستجوگر می خواهند. هر چه نتایج جستجوی یک موتور جستجوگر دقیق تر و مرتبط تر باشد، محبوب تر خواهد بود و کاربران بیشتری بدان مراجعه خواهند کرد.
اگر عبارت یکسانی در تمام موتورهای جستجوگر، جستجو شود هیچ کدام از آنها نتایج یکسانی را ارائه نمیدهند و با نتایج کاملا متفاوتی روبرو میشویم. تفاوت در ارائه نتایج جستجو در موتورهای جستجوگر از تفاوت آنها در الگوریتم (سیستم رتبه بندی) و بایگانی داده‌شان ناشی میشود.
حتی اگر همه آنها از بایگانی داده یکسانی نیز استفاده کنند، بازهم نتایج جستجویشان متفاوت خواهد بود. موتور جستجوگر برای رده‌بندی صفحات وب از الگوریتم خاصی استفاده میکند که فوق‌العاده محرمانه میباشد. الگوریتم نیز مجموعه ای از دستورالعمل ها است که موتور جستجوگر به کمک آن تصمیم میگیرد که سایت ها را چگونه در خروجیاش مرتب کند.
برای اینکه سایت ها با هم مقایسه شوند و بر حسب میزان ارتباط با موضوع جستجو شده، مرتب شوند، موتور جستجوگر، الگوریتم را بر مجموعه‌ای از پارامترها اعمال میکند. پارامترهای مورد توجه موتور جستجوگر نیز همانند الگوریتم آن ها ناشناخته میباشد و این ناشناخته ها جذابیت دنیای موتورهای جستجوگر را دوچندان میکنند.

به اهمیت موتورهای جستجوگر از دیدگاه کاربران وب و جستجوکنندگان اطلاعات اشاره شد. آیا موتورهای جستجوگر از دیدگاه تجاری و دیدگاه یک مدیر سایت نیز مهم می باشند؟

اهمیت تجاری موتورهای جستجوگر
فعالان عرصه تجارت الکترونیک، آوردن بیننده به سایت را برای موفقیت در دنیای وب و تجارت آنلاین ضروری می دانند. فرقی نمیکند که سایت چه میفروشد و چه خدماتی ارایه می دهد: اگر سایتی به دنبال فروش کالا یا خدمات و کسب درآمد یا محبوبیت است، باید بیننده داشته باشد.

تعداد بینندگان یک سایت، برگ برنده آن برای کسب موفقیت در دنیای وب میباشد. سایتی که بیننده ندارد، بدون شک مرگی آنلاین را تجربه میکند و چه بسیارند سایتهایی که هر روزه از چرخه زندگی در وب خارج می شوند!
مدیران و طراحان خبره وب به خوبی می دانند که فقط طراحی یک وب سایت تضمینی برای آمدن بیننده به آن نیست بلکه باید بینندگان را به طریقی به سایت جذب کرد. بینندگان تنها به دنبال رفع نیازهای اطلاعاتی خود می باشند و وظیفه ندارند به هر قیمتی که شده سایت شما را بیابند.
برای دعوت بینندگان به وب سایتتان چه تدابیری اندیشیده اید؟ چگونه دیگران بدانند که شما سایت پر محتوا و جذابی دارید؟ خود شما چگونه سایتهای دیگر را می یابید؟

بدون هیچ گونه تردیدی باید گفت که ما در اغلب موارد به کمک موتورهای جستجوگر به آنچه که می خواهیم، دست می یابیم.
اگر ما اینکار را انجام می دهیم، دیگران نیز دقیقا همین کار را می کنند: جستجوی چند عبارت در یکی از موتورهای جستجوگر و مراجعه به یکی از وب سایتها. ببینیم آمارها چه می گویند:

• 82 درصد کاربران اینترنت، موتورهای جستجوگر را ابزار اصلی خود برای یافتن وب سایتها عنوان کرده اند.
• 57 درصد از کاربران اینترنت، هر روز جستجو میکنند و 46 درصد این جستجوها برای کالا یا خدمات است. (منبع: SRI )
• 85 درصد ترافیک هدفمند در اینترنت را موتورهای جستجوگر باعث میشوند.
(منبع: 7th www user survey-Georgia Institute of Technology)


همان گونه که آمارها نشان میدهند موتورهای جستجوگر ابزار مناسبی هستند که خریداران به کمک آنها، کالا یا خدمات مورد نیاز خود را مییابند. البته تنها رده‌های بالای نتایج جستجو هستند که مورد توجه کاربران قرار می گیرند و آنها به سایت‌های لیست شده در این رتبه‌ها مراجعه می کنند.
بسیاری از کاربران دریافته اند که در اغلب موارد 10 رتبه اول نتایج جستجو می تواند خواسته آنها را برآورده کند و هنوز هم علاقه دارند که تنها 10 سایت اول در نتایج جستجو را مرور کنند. اما آمارها چه می گویند:

• 70 درصد از کاربران به هنگام جستجو حتما یکی از سه سایت ابتدای نتایج جستجو را کلیک می کنند.
• تنها 7 درصد از آنها سایتهای قرار گرفته در رتبه های بیستم به بعد را کلیک می کنند.
• 85 درصد از آنها اگر جوابی برای جستجوی خود در بیست نتیجه اول نتایج جستجو نیابند، موتور جستجوگر مورد استفاده خود را عوض می کنند.
• 33 درصد کاربران وب فکر می کنند سایتی که در ابتدای نتایج جستجو قرار دارد، در موضوع جستجو شده سرآمدتر از رقبای خود است و در آن موضوع پیشرو می باشد.

با دقت در این آمارها، اهمیت کسب رتبه‌های بالا در موتورهای جستجوگر روشن تر میشود. نکته مهم دیگر این است که بینندگانی که موتورهای جستجوگر روانه سایت‌ها میکنند، به احتمال زیاد مخاطبان اصلی سایت مورد نظر میباشند و این در حالی است که هزینه چندانی نیز صرف آوردن آنان به سایت نشده است.
آمارهای ارایه شده از رفتار کاربران وب پیام بسیار واضحی دارد: سایتهایی ‌که در رتبه‌های بالا قرار نمیگیرند، بخش مهمی از کاربران مخاطب خود را از دست می دهند.
یک سایت ممکن است هزاران بیننده داشته باشد اما تعداد بینندگان گروه مخاطب آن است که موفقیت سایت را رقم می زند. زیرا در اغلب موارد این بینندگان مخاطب سایت هستند که از سایت چیزی بیشتر از اطلاعات رایگان ارایه شده می خواهند.
امروزه تجارت الکترونیک خود را با مسأله رتبه بندی در موتورهای جستجوگر هماهنگ کرده است زیرا رتبه های بالاتر مستقیما به فروش بیشتر، تعبیر می شوند. طبق آمارهای ارایه شده در ابتدای سال جدید میلادی (2003) نزدیک به 93 درصد بینندگان سایت های فعال در زمینه ارایه هدایای کریسمس را موتورهای جستجوگر فراهم کرده اند که در این بین گوگل با 27 درصد در صدر ایستاده است و پس از آن یاهو با 25 درصد در رده دوم قرار گرفته است.

شم بازاریابی حکم می کند که همواره در جایی حضور داشته باشیم که مشتری ما آنجاست. اگر ما آنجا نباشیم، رقیب ما آنجا خواهد بود. به عبارت دیگر کسیکه قرار است از ما خرید کند، از رقیب ما خرید می کند:

رقیب ما هر روز چاق تر و چاق تر می شود و ما نحیف و نحیف تر.

بازاریابی با موتورهای جستجوگر (Search Engine Marketing) نیز دو هدف عمده زیر را دنبال می کند:

1. حضور در جاهایی که خریداران ما آنجا هستند.
2. بالاتر بودن از رقبا ( کسب وضعیت بهتر نسبت به رقبا)

اینگونه از بازاریابی شامل فعالیتهای مختلفی می باشد که از مهمترین فعالیتهای آن، بهینه سازی سایت (Search Engine Optimization) می باشد. در حقیقت موتورهای جستجوگر از مهمترین بینندگان هر سایتی هستند. اگر سایت شما تنها برای مرورگرها، بهینه سازی شده است، کمی تامل کنید: سایت شما باید برای موتورهای جستجوگر هم بهینه سازی گردد. به عنوان مثال مرورگرها می توانند صفحات را با وجود بعضی از خطاها در کدهای آنها، به کاربران نمایش دهند اما موتورهای جستجوگر تا این حد مهربان نیستند. خوشبختانه توجه به موتورهای جستجوگر در طراحی سایت، آنرا برای کاربران سایت هم قابل استفاده تر می کند.

بهینه سازی سایت به معنای به کارگیری ترفندهای پیچیده نیست بلکه در اغلب موارد به کارگیری و اعمال تغییرات کوچک و ساده در سایت است که معمولا تاثیر ویژه ای در بالا بردن ضریب نفوذ سایت شما در موتورهای جستجوگر دارند.
ضریب نفوذ مناسب به معنای حضور در موتورهای جستجوگر مهم و عمده، بایگانی شدن هر چه بیشتر صفحات سایت در پایگاه داده آنها و قرار گرفتن در صفحه های اول تا پنجم نتایج جستجوی آنهاست.
متخصصین بسیاری در تلاش‌اند تا الگوریتم و پارامترهای مورد توجه موتورهای جستجوگر را شناسایی کنند تا بتوانند به کمک آنها به رتبه‌های بالاتری دست یابند و شانس خود را در کسب درآمد بیشتر، افزایش دهند.
البته به موازات آنها، موتورهای جستجوگر نیز روز به‌ روز الگوریتم های خود را هوشمندتر کرده و بر اقدامات امنیتی برای حفاظت از الگوریتم‌هایشان میافزایند.
چیزی که امروزه این متخصصان با تاکید بر آنها قصد بهبودی رتبه های سایت های خود را دارند، تنها تجربه است و نه یافته های علمی ثابت شده از اسرار بسیار موتورهای جستجوگر.

خلاصه:
• موتور جستجوگر ابزاری است که کاربران اینترنت به کمک آنها سایت ها را می یابند.
• نتایج جستجوی تمام موتورهای جستجوگر دقیق نیست.
• بسیاری از کاربران دریافته اند که در اغلب موارد 10 رتبه اول نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر می تواند خواسته آنها را برآورده کند.
• راههای بسیاری برای دسترسی به سایتها وجود دارد اما موتورهای جستجوگر همواره راهکار اساسی بوده اند.
• تجارت الکترونیک به شدت خود را با مسأله رتبه بندی در موتورهای جستجوگر هماهنگ کرده است و همه سایت ها برای کسب رتبه های بالا تلاش می کنند.
• اجرای یک برنامه موفق بازاریابی با موتورهای جستجوگر، بدون یک ساختار و زیربنای مستحکم در خود سایت اصولا با شکست همراه می باشد.





----------------------------------------
موتور جستجو چیست؟

دنیای وب منبع عظیمی از اطلاعات است که روز به روز برحجم آن افزوده میشود. در حال حاضر میلیاردها صفحه که اطلاعات فراوانی از موضوعات مختلف را در بر دارند، بر روی سرورهای مختلف جا خوش کرده اند. این در حالی است که تولد سایت های جدید و گسترش سایت های موجود نیز به طور فزاینده ای به حجم این اطلاعات می افزاید. نرخ رشد اطلاعات تا به آنجا رسیده که امروزه مشکل دسترسی به اطلاعات جدی تر از نبود اطلاعات است. امروزه چالش عمده اکثر کاربران، دستیابی به اطلاعات است. به عبارت دیگر اگر کاربری دنبال موضوعی خاص باشد، کدام صفحه را باید بخواند؟ از میان این تعداد عظیم صفحات موجود، کدامین صفحه نیاز او را برآورده می کند؟

اگر سایتی باشد که به کاربران در پیدا کردن اطلاعات کمک کند، قطعا مورد توجه خواهد بود. خوشبختانه چنین سایت هایی وجود دارد و ما آن ها را با نام موتور جستجوگر می شناسیم.


موتور جستجو چگونه کار می کند؟

وقتی جستجویی در یک موتور جستجوگر انجام و نتایج جستجو ارایه می شود، کاربران در واقع نتیجه کار بخش های متفاوت موتور جستجوگر را می بینند. موتور جستجوگر قبلا" پایگاه داده اش را آماده کرده است و این گونه نیست که درست در همان لحظه جستجو، تمام وب را بگردد. بسیاری از خود می پرسند که چگونه ممکن است گوگل در کمتر از یک ثانیه تمام سایت های وب را بگردد و میلیون ها صفحه را در نتایج جستجوی خود ارایه کند؟
گوگل و هیچ موتور جستجوگر دیگری توانایی انجام این کار را ندارند. همه آنها در زمان پاسخ گویی به جستجوهای کاربران، تنها در پایگاه داده ای که در اختیار دارند به جستجو می پردازند و نه در وب! موتور جستجوگر به کمک بخش های متفاوت خود، اطلاعات مورد نیاز را قبلا" جمع آوری، تجزیه و تحلیل می کند، آنرا در پایگاه داده اش ذخیره می نماید و به هنگام جستجوی کاربر تنها در همین پایگاه داده می گردد. بخش های مجزای یک موتور جستجوگر عبارتند از:



·    Spider یا عنکبوت

·    Crawler یا خزنده

·    Indexer یا بایگانی کننده

·    Database یا پایگاه داده

·    Ranker یا سیستم رتبه بندی

الف Spider- عنکبوت:
اسپایدر یا روبوت (Robot)، نرم افزاری است که کار جمع آوری اطلاعات مورد نیاز یک موتور جستجوگر را بر عهده دارد. اسپایدر به صفحات مختلف سر می زند، محتوای آنها را می خواند، لینکها را دنبال می کند، اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می کند و آنرا در اختیار سایر بخش های موتور جستجوگر قرار می دهد. کار یک اسپایدر، بسیار شبیه کار کاربران وب است. همانطور که کاربران، صفحات مختلف را بازدید می کنند، اسپایدر هم درست این کار را انجام می دهد با این تفاوت که اسپایدر کدهای HTML صفحات را می بیند.

ب- Crawler خزنده:
کراولر، نرم افزاری است که به عنوان یک فرمانده برای اسپایدر عمل می کند. آن مشخص می کند که اسپایدر کدام صفحات را مورد بازدید قرار دهد. در واقع کراولر تصمیم می گیرد که کدام یک از لینک های صفحه ای که اسپایدر در حال حاضر در آن قرار دارد، دنبال شود. ممکن است همه آنها را دنبال کند، بعضی ها را دنبال کند و یا هیچ کدام را دنبال نکند.
کراولر، ممکن است قبلا" برنامه ریزی شده باشد که آدرس های خاصی را طبق برنامه، در اختیار اسپایدر قرار دهد تا از آنها دیدن کند. دنبال کردن لینک های یک صفحه به این بستگی دارد که موتور جستجوگر چه حجمی از اطلاعات یک سایت را می تواند (می خواهد) در پایگاه داده اش ذخیره کند. همچنین ممکن است اجازه دسترسی به بعضی از صفحات به موتورهای جستجوگر داده نشده باشد.



ج- Indexer بایگانی کننده:
تمام اطلاعات جمع آوری شده توسط اسپایدر در اختیار ایندکسر قرار می گیرد. در این بخش اطلاعات ارسالی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و به بخش های متفاوتی تقسیم می شوند. تجزیه و تحلیل بدین معنی است که مشخص می شود اطلاعات از کدام صفحه ارسال شده است، چه حجمی دارد، کلمات موجود در آن کدامند، کلمات چندبار تکرار شده اند، کلمات در کجای صفحه قرار دارند و ... .
در حقیقت ایندکسر، صفحه را به پارامترهای آن خرد می کند و تمام این پارامترها را به یک مقیاس عددی تبدیل می کند تا سیستم رتبه بندی بتواند پارامترهای صفحات مختلف را با هم مقایسه کند. در زمان تجزیه و تحلیل اطلاعات، ایندکسر برای کاهش حجم داده ها از بعضی کلمات که بسیار رایج هستند صرفنظر می کند. کلماتی نظیر a ، an ، the ، www ، is و ... . از این گونه کلمات هستند.



د - DataBase پایگاه داده:
تمام داده های تجزیه و تحلیل شده در ایندکسر، به پایگاه داده ارسال می گردد. در این بخش داده ها گروه بندی، کدگذاری و ذخیره می شود. همچنین داده ها قبل از آنکه ذخیره شوند، طبق تکنیکهای خاصی فشرده می شوند تا حجم کمی از پایگاه داده را اشغال کنند. یک موتور جستجوگر باید پایگاده داده عظیمی داشته باشد و به طور مداوم حجم محتوای آنرا گسترش دهد و البته اطلاعات قدیمی را هم به روز رسانی نماید. بزرگی و به روز بودن پایگاه داده یک موتور جستجوگر برای آن امتیاز محسوب می گردد. یکی از تفاوتهای اصلی موتورهای جستجوگر در حجم پایگاه داده آنها و همچنین روش ذخیره سازی داده ها در پایگاه داده است.



و- Ranker سیستم رتبه بندی:
بعد از آنکه تمام مراحل قبل انجام شد، موتور جستجوگر آماده پاسخ گویی به سوالات کاربران است. کاربران چند کلمه را در جعبه جستجوی (Search Box) آن وارد می کنند و سپس با فشردن Enter منتظر پــاسخ می مانند. برای پاسخگویی به درخواست کاربر، ابتدا تمام صفحات موجود در پایگاه داده که به موضوع جستجو شده، مرتبط هستند، مشخص می شوند. پس از آن سیستم رتبه بندی وارد عمل شده، آنها را از بیشترین ارتباط تا کمترین ارتباط مرتب می کند و به عنوان نتایج جستجو به کاربر نمایش می دهد.
حتی اگر موتور جستجوگر بهترین و کامل ترین پایگاه داده را داشته باشد اما نتواند پاسخ های مرتبطی را ارایه کند، یک موتور جستجوگر ضعیف خواهد بود. در حقیقت سیستم رتبه بندی قلب تپنده یک موتور جستجوگر است و تفاوت اصلی موتورهای جستجوگر در این بخش قرار دارد. سیستم رتبه بندی برای پاسخ گویی به سوالات کاربران، پارامترهای بسیاری را در نظر می گیرد تا بتواند بهترین پاسخ ها را در اختیار آنها قرار دارد.


---------------------
ادبیات موتورهای جستجو چیست؟









مقدمه

افزایش استفاده از موتورهای جستجو و تعدد آنها باعث شده تا کاربران با آگاهی و شناخت کامل به سراغ آنها رفته و با مفاهیم و اصول اولیه آنها آشنا شوند.

قصد داریم شما را با برخی از اصطلاحات موتورهای جستجو آشنا کنیم:






اصطلاحات
 الگوریتم (Algorithm):

مجموعه‌ای از قوانین که یک موتور جستجو برای مرتب و منظم نمودن اسامی و نام‏‌ها در فهرست خود از آنها استفاده می‌کند تا بتواند به یک درخواست مشخص پاسخگو باشد.



لینک‌های پشت‌ صحنه (Back Links):

تمام لینک‌هایی که به یک صفحه اینترنتی خاص hشاره می‌کنند. همچنین به آن لینک‌های هم‌مرز (Inbound Links) نیز گفته می‌شود.



نرخ کلیک‌شدن (Click Through Rate):

درصد کسانی که یک لینک را مشاهده می‌کنند در مقایسه با تعداد دفعاتی که یک لینک در صفحه نتایج (Result Page) نمایش داده می‌شود.



پنهان‌کاری (Cloaking):

در صنعت موتورهای جستجو، به عملیاتی گفته می‌شود که در آن موتور جستجو، محتویاتی از یک آدرس اینترنتی (URL) را ذخیره می‌کند که این محتویات با آنچه که جستجوگر مشاهده می‌کند، متفاوت است.



هزینه هر کلیک (Cost Per Click):

سیستمی که طبق آن افراد و شرکت‏‌های تبلیغات‌کننده مبلغی را به ازاء هر کلیک روی لینکی که کاربران را به سایت او هدایت می‌کند، می‌پردازد. به این سیستم CPC یا PPC نیز گفته می‌شود.



کاوشگر(Crawler):

اجزایی از موتور جستجو که به صورت خودکار در وب کاوش کرده و اقدام به جمع‌آوری اسامی می‌نماید را گویند. این جزء موتورهای جستجو که به نام عنکبوت (Spider) یا ربات نیز نامیده می‌شود، لینک‌های مختلف را برای رسیدن به صفحات اینترنتی تعقیب می‌کند تا به هدف برسد.



دایرکتوری‌ها (Directories):

نوعی از موتورهای جستجو است که در آن‌ها اطلاعات و اسامی جمع‌آوری شده با کوشش افراد بوده و از سیستم کاوش خودکار در وب برای یافتن استفاده نمی‌شود. در این سیستم لیست اسامی و آدرس‏ها توسط تعدادی از اپراتورها ذخیره می‌گردد و در هنگام جستجو از این پایگاه داده‌های تهیه شده برای رسیدن به مقصد استفاده می‌شود.





صفحه درگاه (Doorway Page):

صفحه‌ای مجازی است، ساخته شده از تعدادی کلمات کلیدی و لینک‌های دیگر که ترافیک موتورهای جستجو را تعدیل می‌کند.



فهرست (Index):

مجموعه‌ای از اطلاعاتی که یک موتور جستجو دارد و جستجوگران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.



صفحه فرود (Landing Page):

صفحه‌ای که نهایتاٌ جستجوگر پس از کلیک کردن بر روی لیست نتایج به آن می‌رسد را صفحه فرود گویند.



متن لینک(Link Text):

متنی که شامل یک آدرس اینترنتی یا لینک می‌باشد.



موتورهای جستجوی متا (Meta Search Engine):

موتورهای جستجویی که به جای کاوش در وب و یافتن درخواست‌های جستجوگران، از فهرست و لیست‌های دو یا چند موتور جستجوی دیگر استفاده می‌نمایند.



برچسب‌های متا (Meta Tags):

برچسب‌ها یا اطلاعاتی هستند که در صفحات اینترنتی قرار داده می‌شوند به منظور انتقال اطلاعات به کاوشگر (Crawler) موتورهای جستجو، نمایشگرهای اینترنت و برخی نرم‌افزارهای کاربردی دیگر می‌باشد و قابل رویت توسط جستجوگران نیست.



لیست‌های پرداخت‌شده (Paid Listings):

لیست‌هایی که توسط موتورهای جستجو به تبلیغات‌کننده‌ها فروخته می‌شود.



لینک دوطرفه (Reciprocal Link):

به یک لینک تبادلی بین دو وب‌سایت گویند.



صفحه نتایج (Results Page):

پس از ورود یک درخواست توسط جستجوگر در موتور جستجو، صفحه‌ای که نتایج در آن نمایش داده می‌شود را گویند که گاهی به نام SERPs نیز نامیده می‌شود که مخفف Search Engine Result Pages می‌باشد.



Robots.txt:

فایلی که صفحات اینترنتی را از لیست شدن و فهرست‌گیری توسط موتورهای جستجو محفوظ می‌دارد.



بازگشت سرمایه (ROI):

درصد سود یا بازده برگشتی از یک فعالیت خاص را گویند و مخفف Return on Investment ‌می‌باشد.



بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketting):

عملیات بازاریابی یک وب‌سایت از طریق یک موتور جستجو.



اصطلاح جستجو (Search Terms):

کلمه یا کلماتی که یک جستجوگر در قسمت جستجوی یک موتور جستجو وارد می‌کند. به آن کلمات کلیدی، اصطلاح درخواست شده یا Query نیز گفته می‌شود.



فرمانبرداری (Submission):

اجازه ورود URL وارد شده توسط جستجوگر به فهرست و لیست موتور جستجوگر را گویند.



--------------------------
SEO مخفف عبارت (Search Engine Optimization)است .
 و یعنی اطمینان یافتن از اینکه سایت شما به نحو شایسته ای جایگاه خود را در موتور جستجو یافته و در معرض دید مخاطبان مورد نظر قرار دارد. این یعنی اینکه سایت شما به نحو مطلوب و درستی با موتورهای جستجو گر اینترنت تعامل دارد.
 بسیاری از سایتها با وجود ظاهر زیبا و طراحی شدن با بالاترین تکنیکهای وب ، بازهم موقعیت های بسیار بدی در جستجو دارند و این بدلیل دانش کم و محدود طراح سایت با روش کار جستجوگر هاست.

سایت های ارایه دهنده خدمات جستجو (Search) معمولا هزاران و بلکه میلیونها نتیجه را باز میگردانند ولی عموما ۱۰ نتیجه در صفحه ی نخست دیده میشوند. آمار حاکی از آن است که تنها ۷% کاربران از صفحه های سوم به بعد نتایج را مرور میکنند. پس رسیدن به دهک اول یا همان (Top ten) هدف بسیاری از وب مستر ها و دارنگان سایتهای اینترنت است.
 رتبه بندی جستجو گرها به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. عواملی همچون عنوان HTML صفحه ، متا تگ ها (ابرداده ها) ، کلمات کلیدی وسرانجام مکان و تکرار یا چگالی کلمه های مهم در جستجو.
 دقت : هر موتور جستجو از فرمول خاص خود برای رتبه بندی (Ranking) استفاده می کند و هر از چندی نیز آن فرمول را تغییر می دهد. و خوب است بدانید حتی نسخه اولیه تکنولوژی موتورهای جستجو گر مهم نیز هم اکنون کاملا محرمانه نگهداری می شوند.
 راهکارهای بدست آوردن جایگاه و رتبه بهتر در موتورهای جستجو

سه رکن اساسی در راه بدست آوردن جایگاه برتر:
 میتوان سه فاکتور اصلی را برای رتبه بندی سایت در موتور جستجو بر شمرد:

۱- محتوا و مندرجات سایت (کلمات کلیدی یا کلیدواژه ها)
 ۲- لینکها (پیوندهای) ورودی خروجی
 ۳-نوع صفحه ها و شگردهای طراحی سایت

البته هریک از فاکتورهای بالا ، نکات بسیار زیادی را در بر میگیرد و گاه برخی از مقاله ها تا ۱۰۰ فاکتور موثر در رتبه بندی را مطرح میکنند. و ما بزودی به بررسی دقیق تر هر یک از این موارد ، و نقش آنها در بهبود رتبه سایت در موتور جستجو خواهیم پرداخت.

اما نخست ببینیم خود موتورهای جستجو چه راهکارهایی ارایه میدهند :

گوگل چه میگوید ؟؟
 Google loves Content. گوگل عاشق محتوا است. این چیزی است که گوگل به وب مستر ها سفارش می کند. همچنین سایت گوگل هرگونه همکاری مسقیم با شرکتهای SEO را رد کرده است. و نکات زیر را در پایگاه اینترنتی خود مطرح ساخته است:
 ۱- مراقب ایمیل هایی که ادعا می کنند از طرف جستجو گر ها ارسال شده اندو سایت شما را میخواهند فهرست کنند باشید. یک موتور جستجو هرگز به سایتی برای ایندکس شدن ایمیل نمی زند.

۲- هیچ کس نمی تواند رتبه ۱را برای صفحه شما تضمین کند. این موضوع ۱۰۰ % واقعی است و هرکس به شما گفت که رتبه نخست گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری را به سایت شما میدهد باور نکنید.

۳- مراقب شرکتهایی که ادعای روشهای محرمانه و رمزی برای رسیدن به موقعیت های بسیار بالا را دارند باشید. البته روشها و فوت و فن هایی وجود دارد و خود من نیز روشهایی برای خودم دارم . ولی ادعای روشهای مخفی و پشت پرده را باور نکنید.

۴- ادعای کسانی که می گویند سایت شما را به صدها موتور جستجو معرفی میکنند و یا هزاران لینک به شما میدهند را باور نکنید. این ادعا ها حتی اگر درست باشند تلاشی بیهوده و کم اثر خواهند بود.
 برخی شرکتهای SEO از شما میخواهند که نرم افزار خاصی را نصب کنید تا بتوانید کارهایی از قبیل تایپ مستقیم کلیدواژه ها در مرورگر اینترنت را انجام دهید. این کارها هیچگونه اثری در افزایش بازدید های واقعی ندارند. پس مراقب باشید.

پیش از آنکه به یک شرکت SEO اطمینان کنید و پولی بپردازید خوب است اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید. و هرگز بی گدار به آب نزنید و پول خود را هدر ندهید.

۵- گوگل هرگز رتبه ای را نمی فروشد. پس بدانید پول شما صرف چه چیزی میشود. برخی جستجو گر ها ممکن است در ازای دریافت پول، سایت شما را در لابلای رتبه های بالا درج کنند. اما گوگل و دیگر سایتهای مطرح جستجو هرگز اینکار را نمی کنند. سایتهایی که به جستجو گر پول میدهند تا در کنار صفحه نتایج لیست شوند ، کاملا روشن و واضح به عنوان اسپانسر (حمایت کننده مالی) مشخص می شوند.

۶- از شرکتی که قرار است برای شما سایتتان را بهبود دهد بپرسید که این کار چه مدت طول خواهد کشید و چند نفر پرسنل در آن مداخله خواهند داشت.البته بیان یک زمان دقیق غیر ممکن است ، ولی میتوان یک محدوده زمانی را مشخص کرد مثلا ۳ الی ۵ ماه. همچنین اطلاعاتی در مورد سوابق و فعالیتهای شرکت جویا شوید.
-----------------

موتور جستجو چیست؟




اهمیت موتورهای جستجوگر یا سایت های جستجو (search engines)

پیدا کردن نام وب سایت شما و یا نحوه ایی که آنرا در شبکه جهانی ثبت کرده اید مانند یافتن سوزنی در انبار کاه می باشد.

تا زمانیکه سایت شما شناخته نشود، شما به اهداف راهبردی خود نرسیده اید.

بطور معمول ، هدف از ساخت و راه اندازی یک وب سایت می تواند یک یا مجموعه ایی از هدف های زیر باشد

 اطلاع رسانی

 بازاریابی و کسب درآمد بیشتر

 پس از راه اندازی سایت نیاز به یک برنامه تبلیغاتی گسترده برای جلب بیننده بیشتر دارید،

نکته کلیدی، بازدید کننده بیشتر = موفقیت بیشتر
 هر بیننده = با یک امتیاز و یا شاید هم بیشتر

 یکی از اساسی ترین راههای جذب بیننده، بهینه سازی برنامه نویسی صفحات، کد و بر چسب ها و ثبت صفحات سایت در موتورهای جستجوگر search engines است. بدین ترتیب از هر نقطه جهان، سایت شما قابل دسترسی می شود.







موتور جستجوگر چیست؟

 در حال حاضر تعداد زیادی سایت جستجوگر مانند، AltaVista, Mama, Yahoo, Google داریم که هر کدام از اینها توسط برنامه های گردشگر بنام spider, web crawler, robot مرتب در وب بدنبال صفحات جدید و یا تغییریافته میگردند و به محض پیدا کردن آنها، اطلاعات مورد نظر را در پایگاه داده ای Database خود، لیست میکنند تا در موقع لزوم و بهنگام جستجو در اختیار کاربران قرار دهند. زمانیکه شما بدنبال یک کلمه کلیدی keyword در آن سایتها می گردید، اطلاعات پایگاه داده ای آنها را جستجو میکنید و سپس نزدیکترین مطالب به کلمه کلیدی را برای شما نمایان میکنند که هر چه آن کلمه دقیق تر باشد، شما به مطلب مورد نظر زودتر و راحت تر دسترسی پیدا میکنید.

--------------------

0
جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید