کوچ بنفشه ها موسیقی ایرانی
در روزهای آخر اسفند ، در نیم‌روز روشن ، وقتی‌ بنفشه‌ها را ، با برگ و ریشه و پیوند و خاک ، در جعبه‌های کوچک چوبین ، جای می‌دهندجوی هزار زمزمه‌ی درد و انتظار ، در سینه می‌خروشد و بر گونه‌ها روان .ای کاش آدمی ، وطن‌اش را هم‌چون بنفشه‌ها ، می‌شد با خود ببرد هر کجا که خواست !در روشنایی باران ، در آفتاب پاک ، در روزهای آخر اسفند ، در نیم‌روز روشن ، وقتی‌ بنفشه‌ها را ، با برگ و ریشه و پیوند و خاک ، در جعبه‌های کوچک چوبین جای می‌دهندجوی هزار زمزمه‌ی درد و انتظار ، در سینه می‌خروشد و بر گونه‌ها روان .ای کاش آدمی ، وطن‌اش را هم‌چون بنفشه‌ها ، می‌شد با خود ببرد هر کجا که خواست !

نوستالژی و غمِ غربت ، دلتنگیِ حاصل از یادآوری گذشته های تلخ و شیرین است که ، در هر فردی به شکلِ خودآگاه و یا ناخودآگاه بروزمیکند . کلامِ ترانه ها در جهانِ غربت ، رنگ و بوی دیگری دارد ، دور افتادن از زادگاه و وطن ، به هر دلیلی که باشد غم انگیز است و غم - یادها در دل و جانِ آدمی بیداد می کند .

در خودِ وطن نیز ترانه ها ، گفتنی هایی دارند ، که حرفِ پرواز در فضای آزاد ، برجسته ترینِ آنهاست . اما چگونه می شود از ریشه جدا شد ؟ چگونه می شود ، رفت و به یادِ وطن خوش بود ؟ غالباً می مانند و حسرت ها ، سرِجای خود ماندگارند و شاعران نیز ، در خیالِ پروازهای خود ، حسرتهای دیگری را در دل می پرورانند . از جمله ی این آرزوهای خام ، این است که آدمی بتواند وطنش را با خود ببرد ، به هر کجا که خواست .

این ترانه ی شاعرانه را هیچکس به سادگیِ دکتر " محمدرضا شفیعی کدکنی " بیان نکرده است . در شعر " کوچ‏ بنفشه‏‌ها " ، " کدکنی " دل در وطن و پای در خاکِ این سرزمین‏ دارد ، هر چند فشارِ روزگار و نامردمی‏ها گَوَنِ ادبِ‏ِِ پارسی را که به‌استقامت و پایمردی معروف است ، به‏ بنفشه که عمری چند روزه‏ دارد با حساسیتی که روحِ‏ لطیفِ شاعر را دراین سال‏ها ضربه‏پذیر کرده ، تبدیل نموده‌است . نیم‏‌نگاهی از سرِ حسرت در روزهای آخرِ اسفند ، به کوچ بنفشه‏های مهاجر می‏اندازد .

شاعرِدل‏شکسته‌ از اوضاع ، خط سیر طولانی از گَوَنِ بیابانی ، تا بنفشه‏ی‏ خیابانی را طی می‏کند . اما قادر نیست دل از خاک وطن‏ بکند . او که تنها از نسیم‏ درخواست می‏کند به شکوفه‏‌ها و باران سلام برساند باز هم در آرزوی‏ روشنای باران است . در کوچِ بنفشه‏ها با آرزویی وسیع‏تر و با ابعادی جهانی اما محال ، آرمان‏گرایانه همان هدف را تکرار می‏کند .

همانطورکه بنفشه ها را در آستانه بهار از سایه های سرد می آورند و در جعبه های چوبی به هر سو می برند ، ایکاش می شد آدمی هم ، با وطنش چنین کند و آنرا با خود ببرد ، در روشنای باران در آفتابِ پاک . شعر ساده ی " شفیعی کدکنی " را فرهاد مهراد ، خواننده نام آورِ پاپ ، در قالبِ ترانه ای ریخته و آنرا خوانده است . آنچه در این شعر بازتاب یافته ، دلتنگیِ ظریفی است در جان و دلِ سراینده‏ای که ‌از زادبوم خود دور مانده و آرزویی ناممکن دارد . میهن را نمی‏‌توان مانند بنفشه‌ی بهاری در جعبه‌‏ای گذاشت و با خود برد ، اما به هر روی ، آرزویی زیباست .
0
جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید