عزاداری محرم در نوش آباد کاشان
عزاداری محرم در نوش آباد کاشان با توجه به تاریخ تکایای بنا شده در شهر نوش آباد قدمت اجرای مراسم عزاداری در این منطقه را می توان مربوط به دوران صفویه و قاجار دانست. در ماه محرم مراسم عزاداری بسیار بزرگی در کاشان برگزار می شود که شامل سقاخوانی، کتل، تعزیه‌خوانی، مراسم خیل عرب و خیمه‌سوزی، سقایی و چاووش‌خوانی، کشته‌برداری، بازآفرینی حوادث کربلا تا شام در محرم از زمان ورورد قافله حضرت امام حسین(ع) به کربلا تا بازگشت کاروان اسرا به کربلا و بازسازی مراسم دفن شهدای کربلا توسط قوم بنی‌اسد است.



مراسم سقاخوانی از یک هفته پیش از محرم یعنی ۱۸ ذی الحجه تا اول محرم اجرا می شود و طی آن چهار گروه در مقابل یک دیگر اشعاری را در ردیف های متفاوت موسیقی سنتی و گوشه های مختلف چون دشتی اجرا می کنند. این چهار گروه در واقع پیشکسوتان سقاخوانی، شاگردان و همچنین بزرگترها و جوانان هستند که به صورت حلقه های عزا مقابل هم می نشینند و مراسم را اجرا می کنند.



البته سقاخوانی در روز تاسوعا در مقابل منازلی که از محرم گذشته تا کنون درگذشته ای داشته اند نیز انجام می شود و اهل خانه با دادن نذورات و پرچمی به نشانه حق شناسی از عزاداران قدردانی می کنند.

این مراسم در روز عاشورا تنها توسط سادات انجام می شود که با شال سبز از دیگران متمایز شده اند و مابین هیئت و پیکر نمادین امام حسین (ع) حرکت می کنند.



اما آنچه بیشتر از همه مراسم عزاداری در نوش آباد را مشهور کرده اجرای مراسم خیمه کوبی است. سابقه این مراسم سنتی به ۷۰ سال پیش بر‌می‌گردد که توسط نخستین استادان تعزیه‌خوانی نوش آباد اجرا شده است.



مراسم خیمه‌کوبی و ورود شبیه قافله امام حسین(ع)، اصحاب و اهل‌‌بیتش و لشکر یزید و اشقیا، با شرکت هزار و پانصد پیاده به همراه صد نفر سوار بر اسب و شتر در مجموعه فرهنگی خیمه‌گاه حسینی اجرا می‌شود. جمعیت حاضر در این مراسم عموما از اهالی شهر نوش‌آباد و شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل و دیگر مناطق اطراف هستند.



در این مراسم کاروان اولیا یعنی اباعبدالله(ع)، یاران و اهل‌بیتش، خاندان بنی‌هاشم(ع)، گروه ملائکه دوزخ، حوریان بهشتی، سپاه اجنه، ملائک مقرب و سپاه اشقیا در قالب لشکر یزید، ابن سعد، حرمله، ارزق شامی، حکیم‌بن طفی و شمر به همراه ۱۰ گروه از نوازندگان سازهای ضربی و بادی در دسته‌های چند نفره بسیار باشکوه و سنگین و متاثرکننده بازسازی می‌شوند.



کاروان بزرگ عزادارن مسیری چهار کیلومتری را با عبور از مسیرهای اصلی شهر به‌طرف خیمه‌گاه حرکت می کنند تا ورود امام حسین(ع) به کربلا، ممانعت حر از ورود اباعبدالله(ع) به کربلا و نحوه استقرار دو سپاه در محل خیمه‌گاه حسینی را برای عزاداران بازسازی کنند.



صبح روز دهم محرم یعنی عاشورای حسینی گروه موزیک، نقاره و دهل هیئت حسینی منطقه شهید بهشتی روی بام حسینیه این منطقه می روند و با نواختن نقاره و دهل، مردم شهر را برای برگزاری مراسم عزاداری مطلع می کنند. در این روز پنج هیئت حسینی، ابوالفضلی منطقه مطهری و منتظری، قاسمی و علی‌اکبری (تنها دسته زنجیرزن شهر) هر کدام جداگانه به‌ صورت دسته سینه‌زنی همراه با کتل‌ها و شبیه کشته هر هیئت حرکت خود را آغاز می کنند.



مسیر عزاداران از حسینیه محله تا امامزاده شهر نوش آباد است که در طول مسیر نیز سینه‌زنی و مراسم کشته‌برداری اجرا می شود. در مراسم کشته‌برداری روز عاشورا که عزاداری مرسوم و ویژه شهر نوش‌آباد است، سادات در نقش شبیه کشته امام حسین(ع) و یاران و فرزندانش حاضر می شوند. در این مراسم شبیه کشته امام حسین (ع) در تابوت طوری می خوابد که به نظر می رسد پیکر بدون سر شهید کربلا به نمایش گذاشته شده است. در این مراسم جزئیاتی چون انگشتان خضاب شده برای شبیه تر شدن این پیکر به امام حسین مورد توجه قرار می گیرد.



در شبیه کشته ابوالفضل العباس(ع) هم یکی از سادات روی تختی می خوابد در حالی که تیر بر چشمانش خورده و دستانش از بدن جدا شده و به‌همین منوال دیگر شبیه کشته‌ها متناسب با نحوه شهادت و وضعیت خاص خود توسط سادات منطقه نشان داده می‌شوند. یکی از نکات مهم در آداب کشته‌برداری این است که تنها معتمدان و مشاوران مذهبی هیئت‌ها، حق دخالت در طراحی و اجرای آن را دارند.



شهر نوش‌آباد در فاصله هشت کیلومتری شمال شهرستان کاشان و سه کیلومتری غرب شهرستان آران و بیدگل واقع شده‌است.
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید