نکاتی برای جذب دنبال کنندگان در شبکه‌های اجتماعی از نگاه علم
نکاتی برای جذب دنبال کنندگان در شبکه‌های اجتماعی از نگاه علم از دید بسیاری از افراد ، توجه بیش از اندازه به تعداد دنبال‌کنندگان‌ در شبکه‌های اجتماعی نشانه‌ی پوچی و بیهوده‌گرایی افراد است. هرچند ممکن است تا حدی با ادعا موافق باشیم؛ اما احتمالا هرکدام از ما در برهه‌ای از زمان ، بیش از اندازه به تعداد دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر ، فیسبوک ، اینستاگرام و لینکدین توجه داشته‌ایم. برخی از ما ، گاهی این سؤال را از خود می‌پرسیم: آیا تعداد دنبال‌کنندگان‌ من در شبکه‌های اجتماعی خیلی کم نیست؟

اما هرچه توجه بیش از حد به تعداد دنبال‌کنندگان را بیهوده بدانیم ، حقیقت این است که این عدد تأثیر به‌سزایی بر انتشار پیام‌های ما دارد؛ به هر میزان که دنبال‌کننده‌ی بیشتری داشته باشیم ، پیام ما به گوش مخاطبان بیشتری خواهد رسید. شاید بهترین توصیه برای جذب مخاطب ، همین جمله‌ی کوتاه از لئو ویدریچ ( یکی از مؤسسان پلتفرم بافر ) باشد.

 کیفیت یک نکته‌ی کلیدی است. کمیت را می‌توان فراموش کرد.

هیچ کلید طلایی برای افزایش دنبال‌کنندگان وجود ندارد

وقتی شرکت‌ها به بررسی گزارش‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند؛ یکی از ارقامی که به آن توجه می‌شود ، تعداد دنبال‌کنندگان است. در این مطلب ، به بررسی نکته‌ها و راهکارهای مفید برای افزایش دنبال‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم. برخلاف مطالبی که در بیشر وب‌سایت‌ها پیدا می‌کنید ، نکته‌هایی که در این مطلب ذکر شده‌اند ، نه بر اساس تجربیات؛ بلکه بر اساس یافته‌های علمی تدوین شده‌اند.
۱۰ توصیه‌ی رایج برای جذب دنبال‌کننده

پیش از بررسی نکته‌های علمی جهت افزایش دنبال‌کنندگان ، به بررسی نکته‌ها و راهکارهای عمومی می‌پردازیم که توسط اکثر وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها ارائه می‌شوند. این راهکارها الزاما برپایه‌ی یافته‌های علمی نیستند؛ اما شکی وجود ندارد که می‌توانند مفید واقع شوند.

۱. ارسال محتوی مناسب

۲. نوشتن پیشینه‌ی شخصی ( Bio ) حرفه‌ای

۳. استفاده از هشتگ‌

۴. قرار دادن لوگوی شبکه‌های اجتماعی در وبلاگ‌

۵. تعامل با دیگران در شبکه‌های اجتماعی

۶. حصول اطمینان از قابل بازنشر بودن مطالب

۷. اشتراک‌گذاری مجدد مطالب دیگران

۸. ارتباط با افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی

۹. فعال ماندن در شبکه‌های اجتماعی

۱۰. دنبال کردن دیگر کاربران

حقیقت این است که این راهبرد‌ها امتحان خود را پس داده‌اند و بسیار مفید هستند. اکثر توصیه‌هایی که در دیگر وب‌سایت‌ها پیدا می‌کنید ، در عمل اَشکالی از ۱۰ توصیه‌ی فوق‌ هستند. اما حقیقت این است هیچ‌یک از این توصیه‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند موجب افزایش قابل توجه دنبال‌کنندگان شما شود؛ هیچ کلید طلایی برای افزایش دنبال‌کنندگان وجود ندارد. راهبرد‌های فوق تنها زمانی کارگر خواهند بود که صبور و مصمم و در کارتان باثبات باشید.

در عین حال ، تحقیقات زیادی نیز انجام شده‌اند که می‌توانند مسیر موففیت در شبکه‌های اجتماعی را به شما نشان دهند و موجب شوند تلاش‌های شما بیهوده نباشد
۱. از خودتان می‌گویید یا از جهان اطراف؟
اگر در شبکه‌های اجتماعی کمتر از خودتان می‌گویید ، شانس شما برای جذب دنبال‌کننده دو برابر می‌شود. پژوهش‌گران دانشگاه راتگرز دریافته‌اند که تنها ۲۰ درصد از افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی به گسترش اطلاعاتِ مفید می‌پردازند و ۸۰ درصد باقی‌مانده ، بیشتر از خودشان حرف می‌زنند. پژوهش‌گران برای افرادی که در شبکه‌های اجتماعی بیشتر از خودشان می‌گویند ، از عبارت Meformer استفاده می‌کنند و گروه دیگر ، Informer نامیده می‌شوند. این محققان ، با تحلیل الگوی استفاده از توییتر و داده‌های مربوط به دنبال‌کنندگان ، به این نتیجه رسیده‌اند که میان افرادی که به انتشار مطالب شخصی می‌پردازند و آن‌هایی که اطلاعات مفید را به اشتراک می‌گذارند ، تفاوت فاحشی وجود دارد؛ تعداد دنبال‌کنندگان‌ گروه دوم دو برابر بیشتر از گروه اول است.
. پژوهش‌گران ، پیام‌های ارسال‌شده توسط کاربران را به ۹ دسته‌ی اصلی تقسیم می‌کنند. در جدول زیر این دسته‌ها را با مثال‌های مربوطه مشاهده می‌کنیم.
ردیف    نوع مطلب ارسالی    مثال
۱    اشتراک‌گذاری اطلاعات    ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ زمینی دنیا
۲    تبلیغات شخصی    از شما دعوت می‌کنم مقاله‌ی جدید من را در زومیت مطالعه کنید.
۳    اظهار نظر و شکایت    ای‌کاش سال آینده خبری از ناچ در گوشی‌ها نباشد!
۴    صحبت‌ها و افکار متفرقه    دلم برای تهران تنگ شده است؛ اما بودن در شیراز را هم خیلی دوست دارم.
۵    من همین‌ حالا    همین حالا با دوستان در پیست اسکی
۶    سؤال از دنبال‌کنندگان    به نظر شما ویدئوی بعدی من باید در رابطه با چه موضوعی باشد؟
۷    نشان دادن حضور    برگشتممممممم!
۸    روایت‌های شخصی    در قرعه‌کشی سالانه‌ی دستمال‌کاغذی «سمباده» ، برنده‌ی یک دستگاه موتورگازی شدم.
۹    روایت‌هایی مربوط به دیگران    در جریان حادثه‌ی رانندگی ، پای دوست عزیزم علی‌رضا شکست.

بر اساس مطالعات صورت‌گرفته ، ۵۳ درصد از پیام‌های به اشتراک گذاشته‌شده توسط informer-ها در گروه «اشتراک اطلاعات» قرار می‌گیرد؛ در عین حال ، ۴۸ درصد از پیام‌های ارسال‌شده توسط meformer-ها در دسته‌ی «من همین حالا» قرار می‌گیرند.
۲. از خود به‌عنوان یک منبع مؤثق یاد کنید

افرادی که از خود با عناوینی همچون «مدرس» ، «نویسنده» و «متخصص» یاد می‌کنند ، دنبال‌کنندگان‌ بیشتری دارند. روی پوارچیک ایده‌ی جالبی درباره‌ی رشد دنبال‌کنندگان دارد. پوارچیک از ایده‌ی خود با عنوان «عظمت توییتری» یاد می‌کند؛ ایده‌ی کلی پوارچیک به این شکل است: سریع‌ترین راه برای جذب دنبال‌کنندگان‌ این است که دونالد ترامپ ، سلنا گومز یا ایلان ماسک باشید.

اما این سه نفر چه نقطه‌ی مشترکی دارند؟ شهرت. علاوه بر شهرت ، به انجام رساندن امور ، خلق آثار و رهبری نیز از جمله ویژگی‌های این افراد هستند؛ «خلق کردن» اصلی‌ترین ویژگی است که چنین افرادی را از دیگران جدا می‌کند. پوارچیک هرمی طراحی کرده است که آن را «هرم عظمت توییتری» می‌نامد؛ هرچند با تغییراتی ، این هرم برای دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز قابل استفاده است.
اما ایده‌ی پوارچیک صرفا یک ادعای پوچ نیست و داده‌هایی وجود دارد که این ایده را مورد تأیید قرار می‌دهد. دن زارلا از شرکت توسعه و بازاریابی نرم‌افزار Hubspot به تحقیق در مورد این سؤال پرداختهاست که آیا نام بردن از خود با عنوان یک منبع مؤثق ، موجب افزایش دنبال‌کنندگان در توییتر خواهد شد یا خیر؟ بر اساس یافته‌های وی ، متخصصانِ خودساخته به‌طور متوسط ۱۰۰ دنبال‌کننده بیش از دیگر افراد دارند. عبارت‌های مختلفی وجود دارند که نشان می‌دهند شما یک منبع مؤثق هستید؛ در نمودار زیر برخی از این عبارت‌ها و میزان اثرگذاری آن‌ها بر تعداد دنبال‌کنندگان را مشاهده می‌کنید.
نتیجه‌گیری: یک سازنده و یک رهبر فوق‌العاده در حوزه‌ی کاری خود باشید. در عین حال ، این مسأله را در بخش اطلاعات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی ذکر کنید؛ عبارت‌هایی مانند نویسنده ، متخصص ، مؤسس و مقام رسمی می‌توانند ابزاری مفید برای افزایش دنبال‌کنندگان شما باشند.
۳. از انتشار انفجاری پیام‌ها پرهیز کنید

حال بیایید به مسأله‌ی جذب کاربران از زاویه‌ی دیگری نگاه کنیم؛ حقیقت این است که یکی از نکات کلیدی برای داشتن تعداد زیادی دنبال‌کننده ، حفظ دنبال‌کنندگان فعلی است. پژوهش‌گران کره‌ای مطالعه‌ی جالبی برای پاسخ به این سؤال انجام داده‌اند که «چرا دنبال‌کنندگان خود را در شبکه‌های اجتماعی از دست می‌دهیم؟». این محققان ، یک میلیون و دویست حساب کاربری توییتر و پیام‌ها و نظرات ارسال‌شده توسط این حساب‌ها را به مدت ۵۱ روز مورد بررسی قرار داده‌اند. به کمک تحلیل‌های عددی و مصاحبه‌های انجام‌شده با کاربران ، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که سه عامل زیر نقش اساسی در از دست دادن دنبال‌کنندگان بازی می‌کنند.

 ارسال پست‌های متعدد در بازه‌های زمانی کوتاه
 ارسال مطالبی که جذاب نیستند
 اشتراک‌گذاری جزئیات بی‌ارزش از زندگی شخصی

مصاحبه‌های انجام‌شده با کاربران ، منجر به شکل‌گیری عبارت‌ «انتشار انفجاری پیام‌ها» شد؛ ارسال مطالب متعدد در زمانی بسیار کوتاه. بیش از نیمی از افراد شرکت‌کننده در مصاحبه‌ها به این مسأله اشاره کرده‌اند که به واسطه‌ی انتشار انفجاری پیام‌ها ، دنبال کردن اشخاص در شبکه‌های اجتماعی را خاتمه داده‌اند.

اما عوامل دیگری نیز منجر به از دست دادن دنبال‌کنندگان می‌شوند. در جدول زیر ، انواع مطالب غیرجذاب و دلیل دنبال نکردن افراد بر اساس هرنوع مطلب ارسالی مشخص شده‌ است. در کنار هر دلیل ، عددی ذکر شده که نشان می‌دهد چه تعداد از کاربران به آن دلیل دست از دنبال کردن افراد کشیده‌اند. این داده‌ها از ۷۳ شرکت‌کننده در مصاحبه‌های انجام‌شده توسط پژوهش‌گران کره‌ای جمع‌آوری شده است.
نوع مطلب یا مشکل    دلیل دنبال نکردن / تعداد کاربران
مطالب خسته‌کننده    

انتشار انفجاری / ۱۰

جذاب نبودن / ۴
جزئیات خسته‌کننده‌ی زندگی شخصی    

انتشار انفجاری / ۶

خسته کننده بودن / ۵
مطالب سیاسی    

دیدگاه‌های مخالف / ۳

انتشار انفجاری / ۲

نظرات تندروانه / ۲

سیاسی بودن مطلب / ۱
مطالب فاقد شخصیت    

فاقد شخصیت بودن مطلب / ۴
تبلیغات    

بی‌علاقه‌گی نسبت به تبلیغات / ۴
مطالبی که به‌طور خودکار تولید شده‌اند    

انتشار انفجاری / ۴
دیدگاه‌های مخالف    

سیاسی بودن دیدگاه‌ها / ۲

متفاوت بودن دیدگاه‌ها / ۱

انتشار انفجاری / ۱
مکالمه‌های شخصی    

بی‌علاقه‌گی به مکالمه‌های شخصی دیگران / ۱

انتشار انفجاری / ۱
گله و شکایت    

بی‌علاقه‌گی به شکایات / ۱

انتشار انفجاری / ۱
مطالبی با زبان عامیانه    

استفاده از زبان عامیانه / ۱
اکانت‌های غیر فعال    

عدم فعالیت مالک اکانت / ۱
تبلیغ شخصی    

بی‌علاقه‌گی به تبلیغ شخصی دیگران / ۱
عدم تسلط به زبان    

عدم تسلط به زبان استفاده شده / ۱

اگر اعداد مربوط به انتشار انفجاری را با هم جمع کنید ، به عدد ۳۹ می‌رسید؛ به‌عبارت دیگر ، از میان ۷۳ شرکت‌کننده‌ی تحقیق ، ۳۹ نفر از آن‌ها انتشار انفجاری پیام‌ها را به‌عنوان دلیل اصلی دنبال نکردن دیگران مطرح کرده‌اند. از این اعداد و ارقام می‌توان نتیجه‌ گرفت که حتی اگر بدترین مطالب را در شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌کنید ، با انتشار انفجاری آن‌ها ، شانس از دست دادن دنبال‌کنندگان‌ بیشتر خواهد شد.

نتیجه‌گیری: برای داشتن دنبال‌کنندگان بیشتر ، پیش از هرچیز تلاش کنید دنبال‌کنندگان فعلی خود را از دست ندهید. برای انتشار پست‌های خود از ابزارهایی استفاده کنید که مطالب را به‌صورت زمان‌بندی‌شده ارسال می‌کنند. از انتشار محتوای سیاسی ، موضوعات بیهوده و مطالبی که فاقد شخصیت هستند ، خودداری کنید.

۴. به مخاطبان خود چیزی بدهید که انتظار دارند

یکی از حقایق جالب در مورد مخاطبان شبکه‌های اجتماعی این است که ۵۲ درصد آن‌ها خواستار پیشنهادهای ویژه هستند. پس اگر برندی دارید که نیازمند افزایش مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی است ، بد نیست دست به ارائه‌ی پیشنهادهای ویژه بزنید. مؤسسه‌ی تحقیقاتی Nielsen مطالعه‌ای روی کاربران توییتر در بریتانیا به انجام رسانده است؛ موضوع این پژوهش ، کشف ‍۱۰ دلیل برتر برای دنبال کردن برندها در شبکه‌های اجتماعی بود. سه یافته‌ی جالب این تحقیق بدین شرح است:

 ۵۵ درصد کاربران صرفا به دلیل علاقه به برندها ، آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند.
 ۵۲ درصد کاربران به دنبال پیشنهادات ویژه‌ی ارائه‌شده توسط برندها در شبکه‌های اجتماعی هستند.
 ۵۱ درصد کاربران می‌خواهند از اخبار مربوط به برندها مطلع شوند.
    در میان ۱۰ دلیل اصلی برای دنبال کردن برندها در شبکه‌های اجتماعی ، یکی از دلائل اصلی دریافت تخفیف بود. مواردی همچون پیشنهادات ویژه ، آگهی‌های اختصاصی ، هدایای مجانی و محتوای اختصاصی نیز از جمله دیگر موارد ذکرشده بودند. جالب‌تر این‌که در میان ۱۰ دلیل ذکرشده توسط کاربران ، ارسال محتوای جذاب و مفید در رتبه‌ی هفتم قرار داشت. این مسأله نشان می‌دهد که ارسال محتوای جذاب تنها رمز موفقیت در بازاریابی محتوا نیست.

    نتیجه‌گیری: کاربران توییتر عاشق تخفیف و هدایای مجانی هستند و چنین پیشنهاداتی شانس برندها را برای جذب مخاطب در شبکه‌های اجتماعی افزایش می‌دهند. اگر در کنار راهبرد تولید محتوا و برندسازی ، با ارائه‌ی پیشنهادات ویژه نیز بتوانید ارزش برند خود را افزایش دهید ، احتمالا شاهد افزایش شمار دنبال‌کنندگان‌ در شبکه‌های اجتماعی خواهید بود.

    ۵. فعالیت مداوم داشته باشید

اگر مطالب بیشتری ارسال کنید ، دنبال‌کنندگان بیشتری خواهید داشت. این راهبرد برای اکثر ما به‌عنوان یک «دلیل منطقی» قلمداد می‌شود؛ اما جالب‌تر این است که یافته‌های عملی نیز آن را تأیید می‌کنند. مؤسسه‌ی تحقیقاتی Beevolve که به انجام‌ تحلیل‌هایی در رابطه با شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد ، ۳۶ میلیون حساب توییتر و ۲۸ میلیارد توییت را مورد بررسی قرار داده و رابطه‌ای مستقیم میان بسامد توییت‌ها و تعداد دنبال‌کنندگان پیدا کرده است. سه نکته‌ی اصلی در میان یافته‌های این مطالعه به شرح ذیل است:

 کاربرانی که بین ۱ تا ۱۰۰۰ توییت ارسال کرده‌اند به‌طور میانگین دارای ۵۱ تا ۱۰۰ دنبال‌کننده هستند.
 کاربرانی که بیش از ۱۰ هزار توییت ارسال کرده‌اند به‌طور میانگین دارای ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دنبال‌کننده هستند.
 تخمین زده می‌شود افرادی که بیش از ‍۱۵ هزار توییت ارسال کنند می‌توانند بین ۱۰۰۰۰۱ تا ۱ میلیون دنبال‌کننده داشته باشند.

    اما یکی از سؤال‌های مطرح‌شده در ارتباط با اکثر مطالعاتی که به بررسی روابط می‌پردازند این است: آیا رابطه‌ی عددی یافت‌شده نشان‌دهنده‌ی وجود یک رابطه‌ی علت و معلول است؟ به عبارت دیگر ، آیا تضمینی وجود دارد که با ارسال ۱۰ هزار توییت ، ۵ هزار دنبال‌کننده‌ی جدید پیدا کنید؟ برای پاسخ به این سؤال بهتر است نگاهی به سه مورد زیر داشته باشیم.

توییت‌های بیشتر به معنی فعالیت بیشتر است: به هر میزان که در شبکه‌های اجتماعی فعال‌تر باشید ، احتمال جذب دنبال‌کنندگان‌ ، شناختن افراد بیشتر و برقراری رابطه با آن‌ها بالاتر است.

توییت‌های بیشتر مترادف با تجربه‌ی بیشتر است: هرچقدر توییت‌های بیشتری ارسال کنید ، تجربه‌ی شما بیشتر می‌شود و می‌توانید توییت‌های بهتری ارسال کنید. تجربه‌ی بیشتر در ارسال توییت به شما کمک می‌کند از قدرت آگاه کردنِ کاربران برخوردار شوید؛ به زبان ساده‌تر ، فرمول موفقیت در توییت کردن را خواهید آموخت.

توییت‌های بیشتر به منزله‌ی مداومت بیشتر است: هرچقدر مدت بیشتری در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید ، موقعیت‌های بیشتری برای رشد تعداد دنبال‌کنندگان خود خواهید داشت. ارسال ۱۰ هزار توییت در بازه‌ای یک‌ساله ، به معنی ارسال ۲۷ توییت در هر روز است؛ کسی که در ارسال توییت‌هایش پایستگی نشان می‌دهد ، شایستگی جذب دنبال‌کنندگان بیشتر را دارد.

نتیجه‌گیری: ارسال مداوم مطالب در شبکه‌های اجتماعی یک راهبرد قابل اعتماد است. هرچقدر توییت‌های بیشتری ارسال کنید تجربه و مهارت شما در این کار بیشتر خواهد شد؛ کاربران نیز متوجه این مسأله خواهند شد و قدردان حضور مداوم شما در شبکه‌های اجتماعی خواهند بود.


۶. مثبت باشید

ارسال مطالب مثبت‌گرایانه موجب جذب کاربران بیشتر خواهد شد. لحن و سبک صحبت شما بر جذب مخاطبان مؤثر خواهد بود. محققی به‌نام دن زارلا به تحقیق در مورد تأثیر عواملی همچون نحوه‌ی مکالمه ، ارجاعات شخصی ، تصویر پروفایل ( آواتار ) و لحن گفتار بر تعداد کاربران پرداخته است. یافته‌های او نشان می‌دهد که اظهارات منفی‌گرایانه موجب کاهش تعداد دنبال‌کنندگان خواهد شد.
نتیجه‌گیری: شاد باشید؛ سعی کنید در نگاه دنبال‌کنندگان‌ به‌عنوان شخصی غمگین ، خشن ، عصبی ، بدبین یا ناخوشایند دیده نشوید. کاربران متوجه حالات روحی شما خواهند شد؛ آن‌ها به دنبال چهره‌های شاد و مثب‌گرا هستند ، نه شخصی منفی‌گرا و اندوهگین.
راهکارهای شما برای جذب مخاطبان بیشتر چیست؟

در این مطلب به مطالعه‌ی شش راهبرد علمی برای افزایش تعداد دنبال‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی پرداخته‌ایم. اما کنجکاو هستیم بدانیم شما کاربران زومیت از چه راهکارهایی برای افزایش مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید. همچنین ، علاقه‌مندیم بدانیم داشتن مخاطبان بیشتر تا چه اندازه و به چه دلایلی برای شما مهم است. منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید