سئو چگونه کار میکند
سئو چگونه کار میکند

SEO چیست را به شکل خلاصه توضیح دادیم ولی به شکل دقیق‌تر سئو چه کار می‌کند؟ یعنی در عمل چگونه کار می‌کند؟

سئوی سایت یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یک فرآیند برای بهبود یک سایت یا یک صفحه از وب سایت در نتایج موتورهای جستجو نظیز گوگل به شکل طبیعی است و سایت‌هایی که در رتبه‌های بالاتر موتورهای جست و جو قرار می‌گیرند و بیشترین تکرار در صفحات بالای نتایج جستجو را دارند بازدید بیشتری از طریق موتورهای جستجو همانند گوگل را کسب می‌کنند.

شاید بگویید منظور از طبیعی بودن چیست؟ ۲ روش برای بالا رفتن رتبه سایت وجود دارد، یکی به کمک SEO سئو کردن و دیگری به کمک تبلیغات گوگل Adwords که روش اول مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا رتبه خوب کسب شود و نیاز به صبر است ولی پایداری بهتری دارد ولی روش دوم مدت زمان کم رتبه کسب می‌کند و بودجه زیاد نسبت به زمان پایداری کمی که دارد.

به ادامه اینکه سئو SEO چه چیزی است می‌پردازیم، به عنوان یک استراتژی بازاریابی اینترنتی، سئو به چگونگی کارکردن موتورهای جستجو و اینکه چه چیزی جستجو می‌شود، رسیدگی می‌کند و همین‌طور کلمات کلیدی تایپ شده و اینکه کدام یک از موتورهای جستجو توسط مخاطبان مورد توجه قرار می‌گیرد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

ارتباط بین کلمات کلیدی ، نحوه انتشار مطالب باکیفیت و ترویج یک سایت برای افزایش تعداد لینک دهنده و یا لینک‌های ورودی، از دیگر تاکتیک‌های جستجوگرها است. در کل سئو سایت به معنی بهینه سازی سایت برای موتور جستجو است که حاصل آن باعث افزایش رتبه سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌گردد و این یعنی تعداد بازدیدکننده‌های سایت ما بالاتر می‌رود ولی به معنی فروش بیشتر نیست!!

حال که با مفهوم کلی سئو SEO سایت آشنا شدید شاید بپرسید چگونه سئو کنیم و سئو را چگونه شروع کنیم؟ از کجا سئوی سایت را آغاز کنیم؟ آیا خود می‌توانیم و یا باید به یک متخصص سئو بسپاریم؟ هزینه سئو به چه میزان است؟ و … پاسخ این سوالات را می‌توانید در مقالات آموزشی سئو سایت میزفا مطالعه نمایید ولی قبل از مطالعه پیشنهاد می‌کنیم به عنوان مقدمه این راه، ادامه این پست (همین مقاله SEO چیست) را تا انتها بخوانید.
فرآیندهای لازمه در سئو سایت

فرآیندهایی که باید در بهینه سازی موتورهای جستجو انجام شود از زمان طراحی گرافیکی و چیدمان وب سایت شروع می‌شود و با نحوه کدنویسی و معماری وب سایت ادامه پیدا می‌کند و با تولید محتوای مفید و مناسب تکمیل می‌گردد.
قطعاً تولید محتوای مناسب بخش مهمی از SEO و بهینه سازی موتورهای جستجو است و پس از این مرحله فعالیت بر روی عوامل خارجی می‌تواند موفقیت یک وب سایت را تضمین نماید. از جمله این عوامل می‌توان به افزایش سرعت سایت (یعنی سرعت لود یا باز شدن صفحه‌ای از یک وب سایت) ، قدمت وب سایت، فعالیت در شبکه های اجتماعی و غیره اشاره کرد؛ بنابراین بهینه سازی وب سایت برای موتورها جستجو به همه جوانب وب سایت مرتبط است. البته باید بدانید که برخی سایت‌ها در برخی کلمات نمی‌توانند با انتشار مقاله رتبه مناسب در گوگل کسب کنند، نحوه بهینه سازی و تاثیر فاکتورها در کلمه کلیدی متفاوت است و این پیچیدگی سئو را نشان می‌دهد.

سئو از نظر مفهومی به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود، سئو داخلی و سئو خارجی
سئو داخلی سایت یا On Page SEO چیست

سئو داخلی (بهینه سازی داخلی یا On Page SEO) به مجموعه فرآیندهایی می‌گویند که در داخل سایت انجام می‌شود اصولا به سئو داخلی، سئو درونی صفحه هم نیز گفته می‌شود.

شما در سئو داخلی کنترل مستقیم بر روی کدها و محتوای موجود اعم از متن، تصویر، ویدیو و … را دارید. آنچه را که شما درون صفحات بهینه سازی می‌کنید مربوط به سئو داخلی است، سئو داخلی مقدمه بهینه سازی سایت است و هر چه این قدم محکم برداشته شود سئو سایت شما پایدارتر خواهد بود. شما برای ارتقای اصولی تجارت خود در فضای اینترنت باید اول سئو داخلی را به خوبی اجرا کنید سپس در راستای این فعالیت‌ها، سئو خارجی را شروع کنید.
سئو خارجی سایت یا Off Page SEO چیست

سئو خارجی (بهینه سازی خارجی یا Off Page SEO) به مجموعه فرآیندهایی می‌گویند که در خارج از سایت صورت می‌گیرد و اصولا به سئو خارجی، سئو خارج صفحه هم نیز گفته می‌شود.

شما در سئو خارجی کنترل مستقیمی بر روندکار ندارید. می‌توان گفت سئو خارجی قدرت بیشتری نسبت به سئو داخلی برای ارتقا یک وب‌سایت در رنکینگ دارد ولی تمرکز فقط بر روی سئو خارجی ممکن است به جای کاربر هدفمند صرفا بازدیدکننده بیاورد. بنابراین در جهت بهینه سازی صحیح و سئو اصولی، ابتدا تمرکز بر روی سئو داخلی داشته باشید و در راستای این فرآیند، سئو خارجی را به اجرا دربیاورید. از جمله فعالیت‌های مهم در سئو خارجی لینک سازی و ایجاد بک لینک و فعالیت در شبکه های اجتماعی است (مقاله بک لینک چیست می‌تواند برای درک بهتر به شما کمک کند).
جمع بندی مطالب گفته شده تا اینجا

ما در مقاله “SEO چیست” سئو را از نظر مفهومی تعریف کردیم و گفتیم SEO چگونه کار می‌کند و به دنبال چه چیزی است. همینطور اشاره کردیم که به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود، حال در اجرای هر دو دسته بندی یعنی “سئو داخلی” و “سئو خارجی” روش‌های مختلفی وجود دارد که گاهی به نفع سئو است و گاهی به زیان سئو سایت تمام می‌شود.

می‌توان گفت در اجرا، سئو به سه دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود:
سئو کلاه سفید
سئو کلاه خاکستری
سئو کلاه سیاه

در ادامه مقاله SEO چیست به شکل مختصر به توضیح این نوع دسته‌بندی (اجرایی) میپردازیم ولی دقت داشته باشید این نوع دسته‌بندی به زمان بسیار وابسته بوده و گاهی با گذر زمان یک عمل مثلا از سئو کلاه سفید به سئو کلاه سیاه انتقال پیدا میکند، و همینطور باید دقت داشته باشید که گاهی سئو بیش از حد یک فاکتور هم دقیقا چنین رفتاری دارد و ممکن است روش اجرا را از سفید و یا خاکستری به سیاه تبدیل کند. پس باید همیشه در SEO به روز، با دقت و با برنامه قدم بردارید.
در ادامه این مقاله جذاب با میزفا همراه باشید.
سئو کلاه سفید یا white hat seo چیست

سئو کلاه سفید (white hat seo) به مجموعه اعمال، روش‌ها و استراتژی‌هایی که پیروی قوانین موتورهای جستجو است، گفته می‌شود که به شکل طبیعی برای افزایش رتبه سایت تلاش می‌کنند و از روش‌های فریب‌کارانه برای دور زدن موتورهای جستجو در جهت ارتقا سایت استفاده نمی‌کنند، درواقع به آن سئو اخلاقی نیز هم گفته می‌شود.

در روش‌های سئو کلاه سفید ممکن است ارتقا سایت به طول بکشد ولی پایداری مطلوبی دارد. روش‌هایی مانند تولید محتوای باکیفیت، کدنویسی اصولی، انتخاب عناوین و توضیحات مناسب، لینک سازی داخلی اصولی، ایجاد بک لینک باکیفیت و طبیعی، بررسی کلمات کلیدی و … جز سئو سفید می‌باشد.
سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید
سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید
سئو کلاه سیاه یا black hat seo چیست

سئو کلاه سیاه (black hat seo) در نقطه مقابل سئو کلاه سفید می‌باشد در تلاش هستند با روش‌ها و استراتژی‌های خلاف قوانین موتور جستجو، رتبه سایت را سریع‌تر از حالت طبیعی ارتقا بدهند، روش‌های آنها اصولا غیرطبیعی و ناپایدار است و در تلاش هستند تا با پیدا کردن ضعف‌های الگوریتم های موتورهای جستجو به اهداف خود برسند.
ولی از طرفی الگوریتم‌های موتورهای جستجو هر روز در حال هوشمندتر شدن هستند و روش‌های دور زدن را رفع می‌کنند و با سایت‌های خاطی برخورد لازم را صورت می‌گیرد.

روش‌هایی مانند محتوای پنهان، استفاده بیش از حد یک کلمه کلیدی، تمرکز بر روی یک کلمه کلیدی در لینک سازی، خرید بک لینک، تولید محتوای تکراری، لینک سازی اسپم و … جز روش‌های کلاه سیاه می‌باشد و دلایلی برای پنالتی شدن سایت توسط گوگل است.
سئو کلاه خاکستری یا gray hat seo چیست

سئو کلاه خاکستری (gray hat seo) مابین سئو سفید و سئو سیاه است.
شاید بتوان گفت بیشتر افراد سئوکار ، مهندسین سئو و متخصص سئو سایت در این حیطه فعالیت می‌کنند، چرا که صرفا فعالیت به شکل سئو سفید برای ارتقا و بالا بردن رتبه سایت در مدت زمان لازم کفایت ندهد و باعث شکست و یا ضرر شرکت نوپایی شود که به شدت وابسطه به زمان است.

یک متخصص سئو سعی دارد به روش‌های سئو کلاه سفید سرعت ببخشد، ولی نه در حدی که باعث حساسیت موتورهای جستجو شود. همانند یک کاتالیزور عمل می‌کنند.

تیم سایت میزفا هم بر همین تکنیک فعالیت دارد، روشی که سعی می‌کند جدا از حفظ تجربه کاربری خوب، اعمالی را صورت دهد که در بدترین حالت خود اثری خنثی داشته باشد و در حالت عادی اثراتی مثبت از خود نشان دهد. هر چند تمرکز اصلی میزفا در جهت بالا بردن رتبه سایت بر روی سئو داخلی است تا سئو خارجی. چرا که در سئو داخلی نیازی به روش‌های سیاه و یا حتی خاکستری نیست و هزینه های سئو به شدت کمتر است.
0
جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید