طراحی فضای سبز خانگی
طراحی فضای سبز خانگی
به طور کلی هدف از احداث باغ و بهره گیری از آن را می توان به تلاش برای فاصله گرفتن از روزمرگی ها و همچنین فضاهای آلوده و پر ازدحام مرتبط دانست‌. اینکه افراد مکانی را برای قدم زدن، استشمام هوای پاک و آزاد و تداعی حس قرار گرفتن در طبیعتی بکر و زیبا، در دسترس داشته باشند، در بهبود روحیات فردی بسیار موثر است.. بدیهی است که سرزندگی و نشاط برگرفته از عناصر باغ و خصوصا سرسبزی هایش روح انسان را با آرامش پیوند می زند و به همین خاطر است که عده قریب به اتفاق افرادی که قصد طراحی باغ منزل خود را دارند، همواره در پی انتخاب بهترین چیدمان و اجرای دیزاینی متناسب با فضای مورد نظر خود هستند.
برای طراحی باغ چه نکاتی را باید در نظر داشت؟

خاک مناسب را برای پرورش گل ها و گیاهان مختلف فراهم کنید: مهم ترین و بدیهی ترین عناصر در باغ، مسلما گیاهان و درختان آن هستند که مظهری از سرسبزی و طبیعت گرایی به شمار می آیند. بنابراین لازم است برای رشد و پرورش بهتر گیاهان خود، به انتخاب خاک مناسب توجه کنید. معمولا ترکیبی از خاک باغچه، شن ریزه ها، رس و مقداری آهک در کنار موادی نظیر فسفر، منیزیم و گوگرد، می توانند خاکی غنی و مغزی را برای گیاهان پدید بیاورند. این خاک باید به حدی استوار باشد که بتواند ریشه درختان را در خود تثبیت کند و مواد معدنی مناسب را برای رشد، به گیاهان برساند.

درختان و گیاهان مورد نظر خود را انتخاب نمایید: افراد برای گزینش گیاهان و درخت هایی که قصد کاشتن آن ها در باغ منزل خود را دارند، سلایق و خواسته های متفاوتی را بروز می دهند. مثلا بسیاری از افراد متمایل به کاشتن سرو و اقاقیا در باغچه هستند، در حالی که عده دیگر به کاشت و نگهداری از راش و ارغوان راغب ترند.

دسته ای از افراد هم به کاشتن و پرورش دادن درختان میوه علاقه نشان می دهند که در ادامه مقاله قصد داریم به ارائه نکات و راهنمایی هایی برای احداث باغ های میوه هم بپردازیم. استفاده از گیاهان روینده مثل چمن ها و شمشادها نیز در طراحی حاشیه های باغ رایج است و این منظره در کنار باغچه ای پوشیده از گل های نرگس و رز و ارکیده جلوه خاصی را به فضای باغ خواهد داد. اما باید به این نکته توجه کنید که پرورش هر یک از گیاهان بسته به خواستگاه و ویژگی هایشان، شرایط نگهداری متفاوتی را می طلبد و لازم است در مراقبت از آن ها حد اکثر دقت و توجه را به کار بگیرید.
طراحی باغ    

از مصالح مناسب برای طراحی سازه های باغ بهره بگیرید: انتخاب مصالح یکی دیگر از گام هایی است که در طراحی و دیزاین باغ اهمیت دارد. مواد و مصالحی که در طراحی فضای سبز و سازه های منابع طبیعی استفاده می شود، با مصالح معمولی ساخت ساختمان ها کمی متفاوت است.

بدیهی است که این مواد باید انواع و اقسام شرایط زیست محیطی را تحمل کرده و در برابر تک تک پدیده های طبیعی مقاوم باشند. بارش باران های شدید و رطوبت های زیاد نباید اجزای سازنده این مصالح را از هم جدا و متلاشی کند، تابش نور مستقیم نباید در رنگ و شکل مصالح تغییر ایجاد کند، سرمای هوا نباید سبب انجماد و ترک خوردگی آن ها شود و گرما و خشکی محیط نیز نباید در ترکیبات شیمیایی و اجزای درونی مصالح باغ اثر منفی بگذارد. به عبارت دیگر این مصالح باید به تناسب شرایط آب و هوایی محیط انتخاب شوند تا چالش های احتمالی را به بحران تبدیل نکنند.
طراحی باغ    

کف سازی از اهمیت سرشاری برخوردار است: امروزه ارتقای دانش طراحی و دیزاین، در کنار قریحه و تجربه طراحان زبردست باعث شده است تا ایده های متفاوت و متعددی برای طراحی قسمت کف و زمین باغ وجود داشته باشد. استفاده از سنگ های بزرگ و کوچک با رنگ ها و شکل های مختلف، بهره گیری از انواع سبزه ها و گیاهان روینده و البته استفاده از مصالح ساختمانی گوناگون، تصویر سازی عمیق و گسترده ای را در اختیار افراد قرار می دهد تا بتوانند خواست و سلیقه خود را ضمیمه استانداردها و نکات اصولی قرار داده و بهترین طرح را برای کف باغ و محوطه خود در نظر بگیرند. البته لازم به ذکر است که دیزاین کردن کف، همواره یکی از چالش های بزرگ طراحان تلقی می شود تا بتوانند فضای باغ را یکپارچه و منسجم به تصویر در آورند؛ باید توجه داشت که هماهنگی و سازگاری رنگ و طرح کف باغ با دیوارها و نمای ساختمان و حتی حاشیه باغچه ها، نقشی اثرگذار در یک طراحی مدرن و اصولی دارد.

استفاده از استخر : استخر یکی از المان های چشمگیر و پر اهمیت در طراحی محوطه های سبز تلقی می شود. به طور کلی آب یکی از اجزا و عناصر اصلی طبیعت است و افراد نیز ترجیح می دهند تا برای خلق فضایی بکر و طبیعی از این عناصر بهره بگیرند. ترکیب تابش نور آفتاب و قطرات آب در کنار یکدیگر محیطی آرامبخش را به ارمغان می آورد و امکان استفاده از ورزش های تابستانه مثل شنا کردن را نیز به لذت های دیگر می افزاید. در طراحی استخر توجه به زهکشی و ساخت اصولی فضای آن قابل توجه تلقی می شود.

از آبنما برای طراحی و اجرای باغ استفاده کنید: آبنما نیز از دیگر المان هایی است که دخالت آن در طراحی باغ و محوطه های سبز در زیباسازی و القای احساسات مثبت اثرگذار است. صدای جریان آب و وجود گیاهان روینده و آبزی در آن، منظره ای شگفت انگیز را ترسیم می کند. گاهی اتصال فواره های زیبا و ساخت طبقاتی آبنماها نیز جلوه آن ها را صدچندان می کند.

از مبلمان مناسب بهره بگیرید: انتخاب مبلمان در طراحی باغ از نکات اصولی و مهم است‌. بهتر است در انتخاب رنگ و جنس مبلمان خود نهایت دقت را به کار بگیرید چراکه هماهنگی رنگ و طرح مبلمان با دیگر اجزا از نکات کلیدی است و جنس این مبل ها و صندلی ها هم باید به نحوی انتخاب شوند که  در برابر عوامل محیطی مقاوم باشند.

استفاده از آلاچیق، چتر و سایه بان : آلاچیق ها محوطه های سرپوشیده و مدوری هستند که سرپناهی مناسب برای جمع های خانوادگی و دوستانه به شمار می آیند. استفاده از چترهای آفتاب گیر نیز شما را از تابش نور مستقیم آفتاب و آفتاب سوختگی نجات خواهند داد. و نتیجتا وجود سایبان هم علاوه بر مصون نگه داشتن شما از خیس شدن در برابر باران های شدید، اشعه های سوزنده نور خورشید را کنترل می کنند. در فصول سرد سال می توانید با وجود این سرپناه ها گیاهان را از انجماد و یخ زدگی در امان نگه دارید و در تابستان های گرم هم قادر هستید تا تابش نور مستقیم را خنثی کرده و از گل های حساس مراقبت کنید.
طراحی باغ    

نورپردازی در فضای باغ، هم ایمنی هم زیبایی: استفاده از پرژکتورهای مناسب و چراغ های زیبا و الوان های رنگی در طراحی محوطه باغ، شکوه و جلوه ای چشمگیر و فراموش نشدنی به باغ خواهد داد. علاوه بر این ها سبب می شود تا اگر در هنگام تاریکی شب قصد قدم زدن در باغ  و سپری کردن زمان در هوای آزاد را داشته باشید، زمین نخورید و آسیب نبینید.

استفاده از بخاری گودال آتش و باربیکیو در فضای باغ: سرمای هوا مانع کم قدرتی برای شوق و تمایل افراد به منظور گذران وقت و برگزاری جمع های دوستانه در هوای آزاد تلقی می شود اما می توانید برای باغ خود از بخاری های گودال آتش یا گودال های هیزمی بهره بگیرید تا گرمای بیشتری را به هم نشینی های خانوادگی منتقل کنید. در کنار این ها استفاده از کباب پز در نقطه ای مناسب در باغ علاوه بر زیبا سازی آن، امکان صرف ناهار یا شام در هوای آزاد را فراهم می کند.


طراحی باغ سنتی

استقبال افراد از گذران وقت در باغ ها و محوطه های سبزی که به چیدمان و دیزاین سنتی مزین هستند، با افزایش پیشروی در زندگی شهرنشینی و مدرن و استفاده از ابزار مکانیکی و ماشینی، هر روز بیشتر از روز قبل نمودار می شود. طراحی باغ ویلای سنتی از نیازها و خواستگاه های ضروری بسیاری از افراد است تا بتوانند ایام فراغت خود را در فضایی دلپذیر که با سبک کلاسیک و کهن طراحی شده است بگذرانند. فرهنگ و پیشینه غنی ایرانیان از چنان اصالت و ابهتی برخوردار است که با گذشت سالیان طولانی باز هم طراحان را جذب المان ها و درون مایه خود می کند. تلفیق رنگ ها و بهره گیری از طرح های عجیب و دلنشین، آرامش و فراغ خاطر را تداعی می کند و همین هم سبب شده تا عده زیادی سبک های سنتی را به طراحی های مدرن ترجیح دهند.
چه ابزاری برای طراحی و اجرای باغ ها و محوطه های سنتی به کمک ما می آیند؟

ساخت حوض در فضا شما را به هدف خود نزدیک می کند: حوض از نمادهای آشکار و بدیهی سنت ایرانیان است. این المان زیبا چه در خانه های قدیمی و چه در کاخ ها و سرسراها جزء لاینفک معماری محسوب می شد. حوض نه تنها خنثی کردن گرما در روزهای داغ تابستانی را به عهده داشت، بلکه بهترین مکان برای ایجاد برکه ای کوچک و پر ماهی بود و اجتماع گلدان ها و سبزه های اطرافش در کنار طلالو نور در آب، بهترین و زیبا ترین نقش ها را رقم می زد. به واسطه حوض همچنین مقدار مناسبی از آب قابل ذخیره کردن بود و مزیت های ساخت این سازه زیبا را تکمیل می کرد. برای ایجاد حوض در باغ سنتی خود به جاگیری اجزای دیگر هم توجه کنید و جایگاه حوض را در قسمتی در نظر بگیرید که هماهنگی و شکوه فضا را از بین نبرد. اگر باغ شما وسعت و ابعاد کافی را داراست قادر هستید تا حوض را در نقطه کانونی محیط بنا کنید.



از تخت های چوبی و پشتی های بزرگ و پر نقش و نگار بهره بگیرید: از جذاب ترین و مشهور ترین مظاهر محوطه های اصیل و سنتی ایران، تخت های چوبی فراخ و پشتی های متکی به آن ها هستند که به واسطه قلیان های بزرگ و منور و دیگر وسایل پذیرایی پر نقش و نگار در بر گرفته شده اند. این تخت ها هم نشینی ها و صرف غذا را در کنار خانواده و دوستان دلچسب تر کرده و فضای روزگار گذشته را به خوبی تداعی می کند.

از چوب، آجر و سنگ های مناسب استفاده کنید: در طراحی باغ ایرانی استفاده از آجر و چوب را فراموش نکنید و سعی کنید تا سازه ها به وسیله این مصالح ساخته شوند؛ سنگ ها نیز در مسیرهای ورودی و کفپوش ها کمک زیادی در دیزاین کردن باغ به شیوه سنتی دارند.

از ابزار و تجهیزات اصیل بهره مند شوید: حصیرها و وسایل حصیری، فضاهای سنتی را بیشتر می آرایند. جلوه محوطه باغ سنتی شما با ظروف میناکاری شده و سفالی نیز بیشتر خواهد شد. پارچه های پر نقش و نگار رومیزی ها و رومبلی ها هم از دیگر اجزای سنتی باغ به شمار می روند و استفاده از قالیچه ها و گلیم های سنتی و دستبافت به جای فرش های ماشینی و صنعتی نیز جزء اصولی است که رعایت آن ها واجبالاجرا است.

بخاری های هیزمی به فضا اصالت می بخشند: برای همنشینی های دوستانه در هوای سرد از شومینه های جنگلی و گودال های آتش هیزمی استفاده کنید تا باغ، سبک سنتی و هویت کهن خود را از دست ندهد.

گیاهان و گل ها را به زیبایی بیارایید: سعی کنید در طراحی باغچه ها در باغ سنتی اصولی مثل نظم و سازگاری را سرلوحه قرار دهید. قالب های مربع یا مستطیل شکل باغچه ها بهترین اشکالی هستند که باغ های سنتی را تزئین می کنند. پرچین ها و حصارهای چوبی و سنگی هم بخش دیگری از آرایش باغچه ها به سبک سنتی هستند و می توان آن ها را از المان های پر اهمیت برشمرد.
طراحی باغ رستوران سنتی

باغ های مربوط به رستوران ها از حائز اهمیت ترین فضاهای رستوران به شمار می آیند. طراحی محوطه باغ رستوران به واسطه چراغ های پایه بلند و روشن و آلاچیق های بزرگ و چوبی و البته باغچه های وسیع و پر گل در دامنه ای از پوشش گیاهی و چمنزار، جزء بدیع ترین ایده ها است. محوطه باغ های رستوران را گاها به تناسب مساحت فضا به شیوه پلکانی ساخته و مسیری از سنگ های رودخانه ای و بزرگ را نیز در قسمت ورودی قرار می دهند.

البته انتخاب نوع درختانی که حاشیه های مسیر و بخش جنگلی را پوشش می دهند هم از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. طراحی داخلی رستوران باغی ممکن است ترکیب و آمیزه ای از طرح های نوین و سبک های اصیل باشد و بتواند در کنار تناقض ها هماهنگی جذابی را بیافریند. نور پردازی و آبنما را می توان از ارکان اصلی طراحی داخلی رستوران های باغ به شمار آورد و حتی ستون ها و کفپوش ها هم باید در هماهنگی کامل با دیگر اجزا قرار بگیرند تا جلوه ای یکپارچه و منسجم را برای جلب بیشتر مشتری ها به ارمغان آورند.
طراحی باغ    
طراحی باغ میوه

طراحی باغ های میوه به مساحت و ابعاد مناسبی از فضا و همچنین مهارت های باغبانی نیازمند است و ممکن است شما را با چالش ها و دغدغه هایی مواجه کند اما یقین بدانید که نتیجه و ثمره آن بسیار شگفت انگیز و زیبا خواهد بود. این در حالی است که فعالیت های زراعتی و تلاش برای کاشت و برداشت گیاهان برای بسیاری از افراد جذاب است. اما در احداث باغ میوه باید به نکاتی توجه کنید که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم:

وضعیت اقلیمی و آب و هوایی خود را بسنجید و بعد به انتخاب نوع درخت میوه بپردازید: برخی از نواحی گرم و خشک هستند و این سبب می شود تا تنها برخی از درختان مقاوم توان پرورش یافتن در آن را داشته باشند؛ اما بعضی از نواحی نیمه گرمسیری هستند و میوه های خاص دیگری را در خود می پرورانند. گاهی نیز با منطقه ای معتدل و خاکی حاصلخیز مواجه هستید و می توانید با توجه به شرایط هوا و خاک، درخت میوه خود را انتخاب کنید. مثلا خرما و پسته در مناطق گرم به خوبی رشد می کنند؛ خرمالو، انار و انجیر مناسب مناطق نیمه گرمسیری هستند و مرکبات نیز از میوه های شاخص مناطق معتدل و خاک های حاصلخیز اند. در طراحی باغ در تهران و طراحی باغ در کرج علاوه بر کاشت درختانی مثل سرو و کاج و راش و اقاقیا از درختان میوه نظیر آلبالو، سیب و خرمالو هم استفاده می شود. در طراحی محوطه باغ کوچک استفاده از درختان میوه پیشنهاد چندان مناسبی نیست اما شاید بتوان کاشت تک درخت های میوه را برای علاقمندان در نظر گرفت. طراحی باغ شمال درختان میوه و مرکبات زیادی را در خود جای داده است و شاید به همین خاطر است که مناطق شمالی را منبع مرکبات و مشتقات آن می دانند اما همین مرکبات در مناطق خشک جایی برای رشد نخواهند داشت و بنابراین بهتر است بهترین میوه را برای خاک و هوای مد نظر خود انتخاب کنید.

فاصله کشت را رعایت کنید: درخت های میوه باید در فاصله ای مناسب از یکدیگر قرار داشته باشند. مبارزه با آفات و اقدامات باغبانی با رعایت این فاصله ها مقدور خواهد بود. مثلا در طراحی باغ ویلای ۱۰۰۰ متری که قصد کاشت درخت میوه در آن را دارید، درجه اهمیت فاصله بندی ها و مرزهای درختان بسیار بالاست. طراحی باغ ۱۰۰۰ متری میوه، باغبانی سهل الوصول و بی دغدغه ای را به همراه خواهد داشت و این در صورتی است که اصول زراعت و حد فاصل درختان با یکدیگر رعایت شود تا بتوانید ضریب احتیاط را بالا برده و بهترین محصول را به عمل آورید.

خاک را برای زراعت آماده کنید: خاکی که قصد کاشت درخت میوه در آن را دارید، به نسبت ویژگی ها و نیازهای درختان میوه باید مواد گوناگون و کودهای مختلف را در ترکیبات خود داشته باشد. مثلا استفاده از کودهای حیوانی روند رشد برخی از درختان را تسریع می کند، بعضی درخت ها در خاک قلیایی و بعضی دیگر در خاک اسیدی رشد می کنند و میزان مواد کربن داری که مورد استفاده درختان قرار می گیرد متفاوت است و باید به آن ها رسیدگی شود. در طراحی باغ درخت این درختان هستند که حرف اول را می زنند و بنابراین باید برای پرورش درختان استوار و مقاوم تلاش کنید.
طراحی باغ    
طراحی باغ در زمین شیب دار

با گسترش شهر نشینی و افزایش ساخت و ساز خانه های شهری، بسیاری از افراد تمایل دارند تا به کوهپایه ها و مناطق سرسبز پناه ببرند و به همین جهت ساخت ویلا و باغ در زمین های غیر مسطح و شیب دار رایج است. اما اجرای باغ ها در زمین های شیب دار نیازمند به کار گیری برخی از نکات اصولی است. مثلا مصالح ساخت باید به درستی انتخاب شده و زهکشی ها باید به خوبی صورت گیرد.

برای طراحی باغ های شیب دار می توان از روش ها و سبک های پلکانی بهره گرفت. ساخت آبنما و نور پردازی دقیق و منسجم نیز از دیگر ارکان طراحی به شمار می آید. اما یکی از مهم ترین نکات، توجه به نقطه کانونی و استفاده از اصول تقارن در چیدمان اجزا است که باید با دقت رعایت شود. طراحی باغ ویلا در کرج یا طراحی باغ در کردان کرج از نمونه مناطقی هستند که در دیزاین باغ ها توجه به اصل تقارن و هماهنگی بصری را به عنوان اصلی ثابت و پر اهمیت به کار می گیرند و به همین خاطر است که در این نواحی طراحی های بی نظیری دیده می شود.
طراحی باغ تالار عروسی

در طراحی و دیزاین باغ های عروسی توجه به چیدمان، انتخاب رنگ های روشن، بهره گیری از آبنما و نور پردازی های دقیق و آرایش مناسب گیاهان و درختان از ضروری ترین نکات است.

طراحی داخلی باغ تالار نیز از المان هایی نظیر لوسترهای کریستالی و بلند، میز و صندلی هایی با رنگ روشن، جایگاهی با شکوه و خیره کننده برای عروس و داماد، کفپوش های سنگ یا سرامیک براق و پرده هایی حریر و خوش نقش بهره می گیرد
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید