5 راهکار برای خلق تبلیغات موفق در شبکه های اجتماعی
5 راهکار برای خلق تبلیغات موفق در شبکه های اجتماعی چگونه در شبکه های اجتماعی تبلیغات تاثیرگذار انجام دهیم؟
5 راهکار برای خلق تبلیغات موفق در شبکه های اجتماعی

آیا شما مایل به خلق تبلیغات تاثیرگذارتری در شبکه های اجتماعی هستید؟ یا شاید در مورد شیوه های اقناع آگهی های آنلاین پرسش های فراوانی دارید؟

در این مقاله شما 5 توصیه اصلی و کاربردی پیرامون نحوه نگارش تبلیغات موثر در شبکه های اجتماعی را مطالعه خواهید کرد. با ما همراه باشید.

تبلیغات موفق شبکه های اجتماعی

1. توسعه صدای برندمان به آگهی مورد نظر

هر کسب وکاری نیاز به داشتن صدای مخصوص دارد. این صدا باید برای مخاطب های هر برند آشنا باشد. به این ترتیب به محض شنیدن آن نام برند ما به ذهن مخاطب خواهد آمد. در دنیای شبکه های اجتماعی به هنگام گشت و گذار در بخش های مختلف به محض پخش صدای تبلیغ ما باید مخاطب آن را تشخیص دهد.

اگر برند شما دارای ماهیت دوستانه و دم دستی است، از کاربرد عبارت های بیش از حد رسمی پرهیز کنید.

به عنوان مثال در کسب وکار تولید تی شرت استفاده از واژه های خشک یادآوری برندهای تولید کت و شلوار است. در حقیقت صدای برند ما باید هماهنگی کاملی با سایر بخش های برندمان داشته باشد. از این میان مهم ترین بخش ها عبارتند از شعار رسمی، گرامر عادی کسب وکارمان و ارزش های شرکت. بله، درست حدس زده اید؛ در حوزه تبلیغات نوع انتخاب کلمات تاثیر بسیار بالایی در سرنوشت کمپین خواهد داشت.

توسعه صدای برندمان به آگهی مورد نظر

اگر در کسب وکار B2B (کسب وکارهای در تعامل میان دو کسب وکار، نه یک کسب وکار و مشتری نهایی) فعالیت دارید، در آنجا نیز داستان به همین شکل است. در حقیقت به هنگام پخش صدای برند ما باید هماهنگی مطلوبی میان آن و درک عادی دیگران از برندمان وجود داشته باشد. در غیر این صورت مخاطب دچار سردرگمی خواهد شد. به علاوه شناسایی تبلیغات برندمان نیز برای مخاطب دشوار می شود.


2. اهمیت مشخصات مخاطب برندمان

تبلیغات در شبکه های اجتماعی فقط نیازمند افزودن نوعی ترغیب برای عملی خاص از سوی مخاطب نیست. در عوض باید به پرسش هایی معطوف به ماهیت مخاطب، چیستی تبلیغ و زمان اجرای آن پاسخ داد. تعامل و تصمیم گیری دقیق پیرامون جزییات مذکور موفقیت تبلیغات ما را تضمین خواهد کرد. به این ترتیب در مرحله تعامل و جلب نظر مخاطب برند ما با دشواری های کمتری مواجه خواهد شد. در بسیاری از موقعیت ها برندهای مختلف از عدم علاقه مخاطب به محتوای برندشان رنج می برند. به این ترتیب در بهترین حالت مخاطب فقط دو بار بر روی صفحه دستگاه هوشمندش ضربه زده، کل ماجرا را به دست فراموشی می سپارد.

اجازه دهید به یکی از تبلیغات برند WeWork در اینستاگرام اشاره کنم. متن این پست به شرح دیل است: «برند WeWork فراهم کننده شرایط کار منعطف، محیط اداری با طراحی زیبا و جادار برای شرکت هاست.» در این پست به خوبی هر کدام از پرسش های مورد نیاز پاسخ داده شده است:

• چه کسی کار را انجام می دهد؟ برند WeWork

• چه کاری انجام می دهد؟ ایجاد فضاهای منعطف کاری برای کسب وکارهای مختلف

• چه زمانی این کار صورت می پذیرد؟ همین امروز

• چه جایی کار صورت خواهد گرفت؟ دفترهای رسمی برند WeWork

• چرا این کارها صورت می گیرد؟ زیرا آنها در عرصه کسب وکار هستند تا به پیشرفت کسب وکار من کمک کنند.

اهمیت مشخصات مخاطب برندمان

پس از مشاهده این بخش به سراغ تبلیغی که در دست طراحی دارید، بروید. آیا تبلیغ شما در شرایط فعلی پاسخگوی پرسش هایی نظیر پست برند WeWork هست؟ تبلیغ شما باید چنین پرسش هایی را پاسخ دهد. در غیر این صورت روند تولید تبلیغ را متوقف کرده، آن را مورد ویرایش و بازنگری قرار دهید.

اگر شما شرایط دشواری به هنگام پاسخگویی به پرسش های فوق را دارید، به سراغ آمارهای رسمی برندتان در مورد مشتریان بروید. همچنین ارزش های اصلی برندمان برای پاسخگویی به مخاطب راهکار دیگری محسوب می شود. به این ترتیب ما باید به سراغ هدف اصلی کسب وکارمان برویم. برای برند WeWork این هدف اصلی تامین فضایی دلپذیر و کاربردی تر برای کسب وکارهای مختلف است. با یافتن هدف اصلی برندمان از فعالیت در دنیای کسب وکار پاسخگویی به پرسش های اساسی به هنگام طراحی تبلیغات راحت تر خواهد شد. همچنین به هنگام طراحی یک تبلیغ در دنیای کسب وکار باید سلیقه مخاطب را نیز مد نظر داشت. به این ترتیب توسعه راه های تعامل با مشتریان از جمله اقدامات اساسی از سوی ما خواهد بود. فقط به این ترتیب ما فرصت دریافت نظرات مشتریان مان را خواهیم داشت.

3. امتحان اندازه آگهی پیش از اجرا

در برخی از پلتفرم های اجتماعی کاربران امکان استفاده از کاراکترهای بیشتر برای پست های تبلیغاتی را دارند. با این حال این نکته به معنای استفاده از همه حجم کاراکترها نیست. در این زمینه آزمون و خطا به صورت آزمایشی شما را در یافتن بهترین اندازه پست ها یاری خواهد کرد. علاوه بر اندازه مطلب تبلیغاتی باید نسبت به فهم پذیری آن نیز دقت داشته باشیم. فقط در این صورت ما نسبت به دریافت محتوای اصلی تبلیغ مان از سوی مخاطب مطمئن خواهیم شد. در غیر این صورت احتمال درک نادرست یا حتی نادیده انگاری مطلب ما وجود خواهد داشت.

امتحان اندازه آگهی پیش از اجرا

در مورد تبلیغ مورد اشاره برند WeWork نکته اصلی طراحی چندجانبه آن است. به این ترتیب آگهی مذکور هم اطلاع رسانی مطلوبی برای مخاطب دارد و هم مخاطب را ترغیب به استفاده از خدمات شان می کند. در حقیقت شیوه تعامل با این برند بسیار ساده است. اگر شما علاقه مند به بازدید از محصولات WeWork و کارهای آنها در زمینه طراحی فضای دفتر هستید، با یک کلیک ساده بر روی لینک بخش بیوگرافی آنها به محل ثبت نام و دریافت وقت بازدید راهنمایی خواهید شد. همچنین در سایت رسمی این برند تصاویر فراوانی در مورد کارهای قبلی آنها وجود دارد. توجه داشته باشید که در دنیای امروزی تصاویر حرف اول را می زنند. به این ترتیب همیشه باید به دنبال تهیه جلوه های بصری جذاب برای مطالب اکانت های مان در شبکه های اجتماعی و سایت رسمی برندمان باشیم.

4. ترکیب آگهی با جلوه های بصری جذاب و هدف اصلی

یکی از دلایل اصلی توجه بالای کاربران به شبکه های اجتماعی یافتن فضایی برای استراحت و البته فرار از دست متن های پرشمار در زندگی روزمره است. در حقیقت دنیای روزمره ما پر از المان های نوشتاری محض است. به این ترتیب چشم های ما پس از مدتی از مشاهده این حجم از نوشتار خسته می شود. شبکه های اجتماعی به دلیل فراهم سازی موقعیت مشاهده برخی از تصاویر بسیار زیبا برای ما خوشایند هستند. به این ترتیب همیشه باید سهم قابل توجی از زمان تیم تبلیغاتی مان را به یافتن جلوه های بصری اختصاص دهیم.


نکته مهم در اینجا توجه به کیفیت پیرامون هر دو المان متن و تصویر است. به این ترتیب اگر یکی از آنها در سطح بالاتری باشد، تناسب و فرآیند جلب مشتری به خطر خواهد افتاد. همچنین متن ما باید دارای ویژگی بارز ترغیب مخاطب به عملی خاص باشد. در این راستا تصویر اصلی پست تبلیغاتی کمک شایانی به تاثیرگذاری مطلب خواهد کرد.

ترکیب آگهی با جلوه های بصری جذاب و هدف اصلی

به عنوان یک کاربر شبکه های اجتماعی به هنگام مشاهده مطالب مختلف در صفحه اصلی ام مطلب برند شما باید خودنمایی خاصی داشته باشد. به این ترتیب من دست از پایین کشیدن صفحه برداشته و به مطلب شما توجه خواهم کرد. در غیر این صورت مطلب شما اصلا از سوی من دیده نخواهد شد.

اگرچه جلب نظر مخاطب بسیار مهم است، اما پایان راه نیست. پس از این باید نسبت به قدم بعدی اشراف کامل داشته باشیم. به این ترتیب هدف اصلی در اینجا هدایت و ترغیب مخاطب به خرید یا هر عمل مد نظرمان است. به جز خرید محصولات، تعامل بیشتر با برندمان یا مشاهده مطالب سایت رسمی شرکت اهداف مناسبی محسوب می شوند.

به عنوان نکته پایانی این بخش باید نسبت به بیان داستانی واحد و جذاب از سوی همه المان های مطلب تبلیغاتی مان اطمینان حاصل کنیم. بر این اساس پیش از انتشار نهایی تبلیغ مان باید نگاهی دوباره بدان انداخته و از این امر مطمئن شویم.

5. ترکیب تبلیغ مان با المان هدف گذاری برای فروش

یک تبلیغ ضرورتا باید باعث افزایش فروش نیز شود. با این حال در شبکه های اجتماعی معنای فروش چیزی فراتر از محصولات است. در حقیقت فروش بحث اساسی تبلیغات در شبکه های اجتماعی است. با این حال نحوه کار در اینجا به طور کامل متفاوت است. فاحش ترین تفاوت در مورد کاربرد واژگان است. به این ترتیب واژگان ما در شبکه های اجتماعی به هیچ وجه شبیه به کاربرد رایج آنها در دنیای تبلیغات واقعی و محیطی نیست. درست به همین خاطر برندهای فعال در زمینه تبلیغات آنلاین فرصت های بیشتری برای جلب نظر مخاطب و تبدیل آنها به مشتریان دائمی برندشان دارند. در هر صورت وقتی ادبیات ما شبیه به حوزه تبلیغات نیست، شانس مان برای جلب توجه مخاطب خسته از تبلیغات روزمره و خسته کننده بیشتر خواهد بود.

ترکیب تبلیغ مان با المان هدف گذاری برای فروش

به منظور فروش بهتر در شبکه های اجتماعی باید به چند استراتژی اساسی توجه داشته باشیم. نخستین مورد تحت عنوان متن های بالایی شناخته می شود. در حقیقت این مدل مخصوص پلتفرم هایی است که در آنها متن بالای تصویر قرار می گیرد. توییتر از جمله این شبکه های اجتماعی محسوب می شود. در این حالت متن ما باید بسیار دوستانه شروع شود. همچنین کوتاهی آن نیز مهم است. در هر صورت نگارش متن طولانی در چنین شرایطی باعث عدم مشاهده تصویر از سوی مخاطب می شود. به طور ساده، مخاطب را با کپشن خود از وجود برندتان مطلع سازید. همچنین اشاره ای هرچند گذرا به ماهیت تصویر و هدف اصلی تان مفید خواهد بود.

در مورد دوم تحت عنوان متن های میانی، نوبت به بخش میانی متن می رسد. در اینجا پس از خوش و بشی دوستانه باید به هدف اصلی تبلیغ مان اشاره کنیم. توجه داشته باشید که این اشاره نباید خیلی گنگ باشد. البته رعایت اختصار نیز در این بخش کاملا حیاتی است.

در پایان نیز نوبت به تصویر پست مان خواهد رسید. این تصویر باید به طور کامل با ماهیت مطلب هماهنگ باشد. در برخی از شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام که تصویر در بالای پست نمایش داده می شود، توجه به المان های جانبی ضروری است. در اینجا استفاده از محتوای ویدئویی راهکار رایجی است. درخواست خرید محصول یا اقدام به هر عملی باید در این بخش صورت گیرد. در بسیاری از موارد یک شخص مهم از برند ما، مثلا مدیرعامل، به بیان ویژگی های محصول مد نظر می پردازد. نکته مهم ایفای نقش صدای برند در ویدئوها از سوی شخص مورد نظر است. به این ترتیب توجه به صدا در انتخاب بازیگر اصلی اهمیت بالایی دارد.

به عقیده کارشناس ها تاثیر اصلی را در بسیاری از مواقع ویدئو یا تصویر پست بر روی مخاطب دارد. به این ترتیب این بخش تیر نهایی شما محسوب می شود. همیشه باید از تاثیرگذاری بالای تیر نهایی برندمان اطمینان حاصل کنیم. در بسیاری از مواقع برندها استفاده از یک محیط دوستانه را برای چنین شرایطی ترجیح می دهند. این کار درست مانند دعوت از مخاطب برای حضور در آشپزخانه یا پذیرایی خانه مدیرعامل برند و انجام مکالمه ای دوستانه است. به بیانی دیگر، با این کار سطح تاثیرگذاری پیام اصلی تبلیغ ما افزایش خواهد یافت.


نتیجه گیری

یک محتوای تبلیغاتی مناسب در شبکه های اجتماعی فقط تصویری با کیفیت یا ویدئویی 45ثانیه ای نیست. خود تبلیغ، فارغ از المان های جانبی و فرعی، توانایی تاثیرگذاری بالایی دارد. در اینجا منظور اصلی من همان ایده تبلیغ است. به این ترتیب بقیه بخش ها باید تحت تاثیر توسعه ایده اصلی به گونه ای هماهنگ باشد.

به عنوان نکته پایانی، تبلیغ شما دو ماموریت اصلی دارد. نخست سرگرم سازی مخاطب و سپس اطلاع رسانی به آنها. صادقانه بگویم، هیچ کس تبلیغات بدون سرگرمی را دوست ندارد. علت اصلی شکست بسیاری از ایده های تبلیغاتی در مرحله اجرا نیز دقیقا همین خلأ هیجان و جذابیت سرگرم کننده است.

 مترجم
 اشلی وارد, علی آل علی

نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید