نمونه سوالات درس اندیشه اسلامی (1)
1-  متعلقات ایمان رانام ببرید.

2-  تفاوت عالم غیب وشهادت راتوضیح دهید

3-  درجات ایمان راباتذکرمثال توضیح دهید

4-  براهین اثبات خدارانام ببریدویک موردراتوضیح دهید.

5-  برهان فطرت براثبات وجودخداراتوضیح دهید

6-  فطرت راتعریف کنیدوبنویسیدامورفطری به چندبخش دسته تقسیم می شوند.

7-  برای فطری بودن خداشناسی 2دلیل ذکرشده است نام برده یکی راتوضیح دهید

8-  فطری بودن خداشناسی وخداپرستی راتوضیح دهید.

9-  انواع علت راباذکرمثال نام ببرید.

10-علت ومعلول راتعریف کنید(ازنگاه فلاسفه وعلمای طبیعی )

11-برهان علی راتعریف کنید

12-اصل علیت راتعریف کنید

13-معلولیت عالم رااثبات کنید

14-ثابت کنید(دور)وتسلسل علل باطل است

15-نظم راتعریف کنیدوسه عنصراساسی سازنده آنرابنویسید

16-ساختارمشترک برهان نظم درعالم رابنویسید

17-برهان نظم رامی توان به سه صورت مطرح کردنام برده یک موردراتوضیح دهید.

18-برهان هدفمندی راتوضیح دهید

19-برهان نظم ازمواردجزئی راتوضیح دهید.

20-رابطه ایمان وعمل راباهم مقایسه کنید

21-رابطه ایمان واختیارراتوضیح دهید.آیاایمان اختیاری است .

22-چرابایدخودشناسی کنیم .توضیح دهید.

23- خوشناسی مقدمه جهان شناسی است یعنی چه ؟توضیح دهید

24-درباب حقیقت انسان چنددیدگاه وجوددارد.توضیح دهید

25-ادراک عملی ونظری راتعریف کنید

26-علم حضوری وحصولی راتعریف کنید

27-درمورددوبعدادراکی وگرایشی روح توضیح دهید

28-بحران معرفتی راتوضیح دهیدوراه حل دین رادرپاسخ به این بحران بنویسید

29-بحران های فراروی انسان مدرن رانام ببریدویک موردراتوضیح دهید

30-راه حل دین رادرحل بحران روانی توضیح دهید

31-معنای لغوی واصطلاحی ایمان چیست .؟توضیح دهید

32-ایمان ومعرفت چه رابطه ای باهم دارندوکدامیک بردیگری مقدم است ؟ باذکرمثال توضیح دهید

33-رابطه ایمان وعقل راتوضیح دهید

34-رویکرداهل حدیث دربحث ازرابطه ایمان وعقل چیست ؟

35-رویکرتشیع رادررابطه بین ایمان وعقل توضیح دهید.

 

  سایرنمونه سوالات باپاسخ اجمالی

36-شردرجهان ناشی ازچیست وچه فایده ای برای انسان دارد؟

جواب : شردونوع است شراخلاقی (مثل دزدی وقتل )وشرطبیعی (مثل زلزله وسیل )شرناشی ازآزادی انسان   جزئی نگری وجهل انسان به خداست وفوایدآن عبارت است از: 1- لازمه ذاتی عالم ماده است – 2- علت شکوفاشدن استعدادهااست – 3- عاملی برای بیداری ازغفلت است4-  – هدیه ای به بندگان خاص خداست – 5- آزمون الهی است .

37-نمونه های مشابه معاددرقران رانام ببرید

جواب : حضرت ابراهیم واحیای مردگان ( بقره 260) زنده شدن عزیر(بقره 259)اصحاب کهف (کهف 21)زنده شدن مردگان به دست عیسی (مائده 110)

38-تفاوت تناسخ ومسخ رابنویسید.

جواب : درتناسخ روح پس ازجدایی ازبدن به بدن دیگری تعلق می گیردولی درمسخ روح ازبدن جدانمی شودبلکه شکل وصورت بدن تغییرمی کندتاانسان تبهکارخودرابه صورت حیوان ببیندورنج ببرد. قران (مسخ )رابه عنوان عقوبت افرادگناهکارمطرح می کند.

39-درقران مرگ به چندنوع تقسیم شده است نام ببرید.

جواب : مرگ دشواروآسان 2- مرگ تن وقلب – 3- مرگ فردوجامعه 4- مرگ افتخارآمیز

40-گواهان روزرستاخیزرانام ببرید.


جواب : گواهان دونوعندالف : گواهان بیرون ازوجودانسان (خدا- پیامبران الهی – پیامبراسلام – فرشتگان – زمین – زمان – قران – نامه اعمال )ب : شاهدان درون وجودانسان ( اعضای بدن – پوست )

41-فواید ایمان را درزندگی بنویسید.

 
---------------------
.     مفهوم " انسان باذن الله ابدی است" و اینکه " با ملکاتش ادامه حیات می­دهد" چیست؟

روح انسان باذن الهی تا ابد زنده است و مرگ به معنای نیستی برای آن مفهومی ندارد. اما این حیات در کیفیت  وابسته به ملکات اخلاقی است که وی در دار دنیا کسب کرده است در واقع ملکات اخلاقی همان خانه آخرت ما را می­سازند چه از خوب و چه از بد.

2.     معنای روح   قلب  قبر  بهشت و دوزخ چیست؟

روح دو اصطلاح دارد یکی روح با بدن مثالی که قابل اشاره و قابل رویت است با چشم برزخی و یکی خود روح که امری است که علم آن را نداریم. قلب در اینجا همان مرکز ادراک و همان نفس آدمی است که در واقع ملکات انسان را شامل میگردد. وقتی در عالم مثال منتشر میشود قبر برزخی انسان را شکل میدهد. بهشت برزخی و قیامتی همان مکان خجسته و خوبی است که محصول اعمال نیک و رحمت و مغفرت پروردگار است و دوزخ نیز محصول اعمال بد ما و نهایت عفو خداوند و البته نشان غضب خداوند متعال است.  

3.     قوای باطنی متصل را توضیح دهید.

عقل  غضب  شهوت و وهم. عقل قوه ادراکی و تشخیص دهنده خوبی و بدی و آمر به خوبی و ناهی از بدی است  غضب  قوه قهریه دورکننده خطرات است و شهوت  قوه جلب لذت و منفعت است.  قوه وهم  قوه­ ای است که احضار صور می­کند برای قوای نفس. همه قوا باید تحت فرمان عقل و عقل کل عالم یعنی شارع مقدس باشند تا جنود عقل در نفس پدید آید. اگر سایر قوا به نحوی بر قوه عقل استیلا یابند جنود جهل پدید آمده و باعث تباهی انسان می­شوند.

4.     قوای باطنی منفصل را بیان کنید؟

امام زنده ملایکه و نیز وسوسه شیاطین قوای باطنی منفصل ما هستند که قرآن به وجود و کارکرد آنها توجه خاصی داده است. شیاطین وسوسه میکند جز ان کاری نمی تواند بکند خداوند راهکارهایی را برای مقابله با وسوسه ان معرفی نموده است. فرشته کارش الهام است و گاهی هم امداد. البته مشروط به آنکه قلب ادمی متذکر باشد و اعضای انسان در راه خدا استقامت کند.نقش امام هدایت انسان و رساندن الطاف خداوند به بشر البته بشرط ظرفیت آنان است. البته قوام عالم بوجود امام بسته است چه همه مخلوقات به برکت امام معصوم خلق شده اند.



 5.     عقل بیرونی چیست؟

آموزه های قرآن و هدایت انبیاء و ائمه اطهار علیهم السلام عقل بیرونی و حجت ظاهری هستند. عقل ما به کمک آنها بارور و توانمند میشود.

6.     ثقلین چیست و نبی اکرم صلی الله علیه وآله و سلم در مورد آن چه فرمودند؟

قرآن و عترت پیامبر  ثقلین است (ثقلین یعنی دو امر گرانبها) پیامبر فرمودند: در میان شما دو امر گرانبها را وامی نهم  یکی کتاب خدا قرآن و دیگری اهل بیتم و عترتم که همان ائمه معصوم هستند. فرمودند که اگر به آن دو متمسک شوید هرگز گمراه نمی­شوید. در عصر غیبت که گمراهی زیاد است تمسک به این دو منبع معصوم اهمیت بیشتری می­یابد.

7.     دو نمونه از ایات تربیتی قرآن را بیان فرمایید.

مثلا قرآن میفرماید با همسر خود با قول معروف سخن بگویید یا به والدین احسان کنید یا همدیگر را بد صدا نزنید. پشت سر همدیگر غیبت نکنید .

8.     اهمیت انس با قرآن تلاوت آن چیست؟

اساسا قرآن یعنی خواندنی. تلاوت قرآن در خانه و مسجد حضور در محضر نور است و باعث نورانیت قلب میشود مستحب است انسان در روز 50 ایه تلاوت کند. انس با قرآن موجب میشود که شیاطین در عالم نفس کم شده و زمینه عمل به قرآن فراهم آید. فرشتگان از آسمان خانه ای را که در آن قرآن تلاوت میشود بسان ستاره در شب روشن میبینند.

9.     عمل به قرآن چگونه ممکن میشود؟

اول احکام شرعی (که توسط متخخصان امر یعنی فقها که همه را از  از قرآن و سنت خدا برمیگیرند) و پس از آن عمل به آیات اخلاقی قرآن است که انسان را قرآنی میکند. قرآن در حقیقت همان امام معصوم است و البته باید همراه با پذیرش ولایت امام باشد.

 

10. چرا اندیشه های انحرافی بسیار و راه راست هدایت یکی است؟

برای درک مطلب میتوان خطی را درنظر گرفت که ما را به مقصدی رهنمون می گردد. حرکت روی خط بعنی صراط مستقیم و هر راه دیگر میشود راه انحرافی. صراط مستقیم راه اهل بیت (علیهم السلام )است که از گونه افراط و تفریط بدور است و هر راه دیگر گمراهی است.

11. جایگاه عام امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در هستی چگونه است؟

امام خلیفه خدا در زمین است. هر مخلوقات به برکت ایشان روزی میخورند. امام اعمال خلایق را میداند و تقدیر انسانها در محضر ایشان صورت میپذیرد .اما نقش امام مهدی از سایر امامان فراتر است. چون ایشان مامور پیاده کردن حکومت عدل الهی در زمین هستند و عصاره همه انبیا بوده و همه انبیا به شوق ایشان کوشش ابلاغ رسالات کرده و لذا باید برای رفع موانع ظهور ایشان تلاش کرد.

12. جایگاه خاص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف چیست؟

امام زمان علاوه بر دارا بودن همه شوون امام  دارای ماموریت خاصی هستند که سایر پیامبران و امامان دارای آن ماموریت نبودند.این ماموریت آن است که خداوند اجازه نمیدهد ایشان همچون سایر اولیای خدا کشته شوند و نتوانند حکومت عدل خود را در سراسر گیتی بگسترند. بنابر همین مساله  ایشان تا زمان فراهم شدن شرایط ظهور  غایب هستند  اگر چه بر امور اشراف دارند .اما پس از ظهور داد ستمدیدگان را از ظالمان ستانده و زمینه کمال مادی و معنوی بشر را بگونه ای فراهم میکنند که عدالت و عشق تا حدی که عالم مادی اجازه دهد به کمال میرسد و شیطان از صحنه هستی زایل میگردد.

13. چرا امام زمان غایب هستند؟

در باره فلسفه غیبت امام زمان مطالب زیادی بیان شده است و آنچه مسلم و قطعی است  آنست که در تقدیر الهی غیبت امام از آغاز افرینش وجود داشته است. اگر چه طول مدت غیبت همچنان شناور و قابل تغییر است. بطور عمده شرایط انجام ماموریت ورسالت امام ایجاب میکند که ایشان فقط در زمانی ظاهر گردند که جان ایشان در خطر نبود و بشریت ضرورت وجود امام معصوم را درک نموده و یارانی با ایمان واستوار اطراف ایشان را گرفته تا ایشان پس از تبلیغ معارف  دین خدا را به همه عرضه نموده و مستصعفان را به حق خود برسانند.



 14. مهدویت قائم مهدویت قاعد را تعریف کنید.

مهدویت قاعد عبارت است منتظربودن برای حضرت بدون هیچ تلاش در خور و قابل توجهی که اساسا بدعت و ضعف در دینداری است و مهدویت قائم یعنی توجه به این معنا که امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تنها راه نجات و هدایت بشریت از ظلمت خود است و لازم است انسانها بویژه شیعیان با تزکیه نفس و شناخت بیشتر امام و شناساندن امام و نیز تلاش در جهت تحکیم حکومت ولی فقیه به تشکیل جلسات دعا و تزکیه نفس و رفع موانع ظهور قیام جدی داشته باشند. ایشان را با تمام وجود بخواهند و از غیر او روی برتابند.امام زمان فرموده اند: اگر قلوب شما بر امر ما صادقانه اجتماع داشت و بر پیمان ما استوار بودید یک لحظه هم ظهور به تاخیر نمی افتاد.

15.   امام زمان (ع) در توقیع (نامه امام) خود که به شیخ مفید؛ می‏فرستند  چه می‏فرمایند؟

میفرمایند:

اگر شیعیان ما که خداوند انها را به اطاعت و بندگی خویش موفق بدارد در وفای به عهد و پیمان الهی اتفاق و همبستگی داشتند و عهد و پیمان الهی را محترم می­شمردند سعادت دیدار ما به تاخیر نمی افتاد و زودتر از این به سعادت  ما نائل می­شدند... آنچه که موجب جدایی ما و دوستانمان گردیده و آنان را از دیدار ما محروم ننموده مگر گناهان و خطاهایی که توقع نداریم از انها سر بزند.

 

16.   آیاظهور  تحصیلی است یا تحصلی ؟ توضیح دهید.

تحصیلی یعنی اینکه ما با تلاش و دعا وفا نمودن به امام و ایجاد شرایط ظهور میکوشیم که ظهور واقع بشود. تحصلی بودن ظهور یعنی ظهور خودش باذن خدا واقع میشود و کاری به اعمال و رفتار ما ندارد. با توجه به تاثیر دعا و امر کردن ما به دعا برای ظهور و بررسی علل غیبت (گناه  قتل امام و بی وفایی به عهد امام که افعال اختیاری بشر است) معلوم میشود ظهور تحصیلی است ونه تحصلی.

17.امام عصر خلیفه خدا و الگوی انسان کامل است چه گونه به او نزدیک شویم؟

با تقوا پیشگی و انجام واجبات و ترک کردن آنچه خدواند بر ما حرام نموده است و پیروی عملی و نظری از امام معصوم و کسب معرفت نسبت به امام  و توسل به وی میتوان از الطاف ظاهری وباطنی ایشان بهره برد و به ایشان تقرب جست.

18.حق الله چیست؟  حق الناس کدام است؟

حق الله عبارت است از وظایفی که انسان در برابر  خدا دارد مانند توحید و عبادات واجب مانند نماز و روزه و امثال آن و حق الناس عبارت است از حقوقی که انسانها بر گردن ما دارند مانند ارج به والدین و احسان به آنها  ارج مومنان  غیبت نکردن و رعایت حقوق مادی و معنوی مومنان وسایر انسانها بلکه همه مخلوقات. حق الناس در روز قیامت سخت گیری میشود چون چیزی نیست که بدون رضایت صاحب حق انسان از حساب آن خلاصی یابد.

19. عمل صالح چه نقشی در محکم شدن ایمان انسان دارد؟

انسانها ممکن است در مقام ادعا و تصور گمان کنند ایمان دارند. اما در بوته عمل است که انسان می تواند خود را بسنجد.قرآن کریم میفرماید: عمل صالح (مانند نماز روزه انفاق و ترک گناه و هر کاری که خوب باشد از نظر شرع وعقل) موجب بالا رفتن مرتبه ایمان است(سوره فاطر آیه 10).پس به طور خلاصه انسان بدون عمل خالص و صالح ایمانش محکم نمیشود.

  20. اخلاق بد و گناه چه نسبتی با شیاطین دارد و چه تاثیری در عالم نفس ما میگذارد؟

  گناه باعث میشود که شیاطین که دشمن قسم خورده ما هستند در جان ما رخنه و خانه کنند وکم کم کنترل ما را بدست گیرند شیاطین جز وسوسه قدرتی ندارند اما اگر نعوذ بالله پیروی آنرا کردیم در وجودمان خانه کرده و قدرت یافته و میتونند ما را شدیدا به هلاکت بیاندازند.

21. در مقابل مکر شیطان چه باید کرد؟

راهکاریی که قرآن و روایات معرفی میکند عبارتند از:

الف) تقوا تقوا تقوا

ب) زیاد  یاد خدا بودن

ج) از جاهایی و افرادی که گناه صورت میگیرد دوری کنیم

د) توسل به اهل بیت علیه مالسلام و کمک خواستن از آنها

ج)انجام اعمال صالح خالص که پشتوانه حفظ ما بشود

ه) استعاذه یعنی پناه بردن به خدا از وسوه شیطان مانند خواندن سوره های معوذتین: قل اعوذبرب الفلق و قل اعوذ برب الناس) در صبح وغروب (مثلا میتوانیم پس از هر نماز بخوانیم)
----------------------------------
نمونه سوالات درس اندیشه اسلامی
1-  متعلقات ایمان رانام ببرید.

2-  تفاوت عالم غیب وشهادت راتوضیح دهید

3-  درجات ایمان راباتذکرمثال توضیح دهید

4-  براهین اثبات خدارانام ببریدویک موردراتوضیح دهید.

5-  برهان فطرت براثبات وجودخداراتوضیح دهید

6-  فطرت راتعریف کنیدوبنویسیدامورفطری به چندبخش دسته تقسیم می شوند.

7-  برای فطری بودن خداشناسی 2دلیل ذکرشده است نام برده یکی راتوضیح دهید

8-  فطری بودن خداشناسی وخداپرستی راتوضیح دهید.

9-  انواع علت راباذکرمثال نام ببرید.

10-علت ومعلول راتعریف کنید(ازنگاه فلاسفه وعلمای طبیعی )

11-برهان علی راتعریف کنید

12-اصل علیت راتعریف کنید

     13-معلولیت عالم رااثبات کنید

14-ثابت کنید(دور)وتسلسل علل باطل است

15-نظم راتعریف کنیدوسه عنصراساسی سازنده آنرابنویسید

16-ساختارمشترک برهان نظم درعالم رابنویسید

17-برهان نظم رامی توان به سه صورت مطرح کردنام برده یک موردراتوضیح دهید.

18-برهان هدفمندی راتوضیح دهید

19-برهان نظم ازمواردجزئی راتوضیح دهید.

20-رابطه ایمان وعمل راباهم مقایسه کنید

21-رابطه ایمان واختیارراتوضیح دهید.آیاایمان اختیاری است .

22-چرابایدخودشناسی کنیم .توضیح دهید.

23- خوشناسی مقدمه جهان شناسی است یعنی چه ؟توضیح دهید

24-درباب حقیقت انسان چنددیدگاه وجوددارد.توضیح دهید

25-ادراک عملی ونظری راتعریف کنید

26-علم حضوری وحصولی راتعریف کنید

27-درمورددوبعدادراکی وگرایشی روح توضیح دهید

28-بحران معرفتی راتوضیح دهیدوراه حل دین رادرپاسخ به این بحران بنویسید

29-بحران های فراروی انسان مدرن رانام ببریدویک موردراتوضیح دهید

30-راه حل دین رادرحل بحران روانی توضیح دهید

31-معنای لغوی واصطلاحی ایمان چیست .؟توضیح دهید

32-ایمان ومعرفت چه رابطه ای باهم دارندوکدامیک بردیگری مقدم است ؟ باذکرمثال توضیح دهید

33-رابطه ایمان وعقل راتوضیح دهید

34-رویکرداهل حدیث دربحث ازرابطه ایمان وعقل چیست ؟

35-رویکرتشیع رادررابطه بین ایمان وعقل توضیح دهید.

 

     سایرنمونه سوالات باپاسخ اجمالی

36-شردرجهان ناشی ازچیست وچه فایده ای برای انسان دارد؟

جواب : شردونوع است شراخلاقی (مثل دزدی وقتل )وشرطبیعی (مثل زلزله وسیل )شرناشی ازآزادی انسان   جزئی نگری وجهل انسان به خداست وفوایدآن عبارت است از: 1- لازمه ذاتی عالم ماده است – 2- علت شکوفاشدن استعدادهااست – 3- عاملی برای بیداری ازغفلت است4-  – هدیه ای به بندگان خاص خداست – 5- آزمون الهی است .

37-نمونه های مشابه معاددرقران رانام ببرید

جواب : حضرت ابراهیم واحیای مردگان ( بقره 260) زنده شدن عزیر(بقره 259)اصحاب کهف (کهف 21)زنده شدن مردگان به دست عیسی (مائده 110)

38-تفاوت تناسخ ومسخ رابنویسید.

جواب : درتناسخ روح پس ازجدایی ازبدن به بدن دیگری تعلق می گیردولی درمسخ روح ازبدن جدانمی شودبلکه شکل وصورت بدن تغییرمی کندتاانسان تبهکارخودرابه صورت حیوان ببیندورنج ببرد. قران (مسخ )رابه عنوان عقوبت افرادگناهکارمطرح می کند.

39-درقران مرگ به چندنوع تقسیم شده است نام ببرید.

جواب : مرگ دشواروآسان 2- مرگ تن وقلب – 3- مرگ فردوجامعه 4- مرگ افتخارآمیز

40-گواهان روزرستاخیزرانام ببرید.

جواب : گواهان دونوعندالف : گواهان بیرون ازوجودانسان (خدا- پیامبران الهی – پیامبراسلام – فرشتگان – زمین – زمان – قران – نامه اعمال )ب : شاهدان درون وجودانسان ( اعضای بدن – پوست )

41-فوایدایمان را درزندگی بنویسید.



0
جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید