‍ ضریب هوش مالی چیست؟
الف نون
 
 ‍ ضریب هوش مالی چیست؟

اغلب ما می‌دانیم فردی با ضریب هوشی ۱۳۰ باید باهوش‌تر از فردی با ضریب هوشی ۹۵ باشد. همین نسبت را می‌توان در ضریب هوش مالی در نظر گرفت. شما می‌توانید در حوزه‌ی هوش آکادمیک یک نابغه باشید، اما هوش مالی‌تان در حد یک ابله باشد.

اغلب از من می‌پرسند: فرق بین هوش مالی و ضریب هوش مالی چیست؟ پاسخ من این است، هوش مالی بخشی از هوش ذهنی ماست که در حل مشکلات مالی از آن استفاده می‌کنیم. ضریب هوش مالی، مقیاس سنجش این هوش یا نحوه‌ی تعیین کیفیت هوش مالی ماست. به عنوان مثال، اگر درآمد من ۱۰۰ هزار دلار است و ۲۰ درصد آن را مالیات می‌دهم، نسبت به کسی که ۱۰۰ هزار دلار درآمد دارد و ۵۰ درصد آن را مالیات می‌دهد، هوش مالی بیشتری دارم.

در این مثال، کسی که درآمد خالصش پس از کسر مالیات ۸۰ هزار دلار است، نسبت به کسی که درآمد خالص او پس از کسر مالیات ۵۰ هزار دلار است ضریب هوش مالی بیشتری دارد. هر دوی آن‌ها دارای هوش مالی هستند؛ اما کسی که پول بیشتری را برای خودش نگه می‌دارد، ضریب هوش مالی بیشتری دارد
 
 
 کاربرد ریزلحظه ها در بازاریابی

جری دیچر،معاون مدیر عامل شرکت می گوید: مصرف کنندگان میلیاردها بار در روز به سراغ گوگل می روند و سؤالاتی مثل چگونه می توان به ...رفت؟»، می خواهم بدانم چرا...»، چطور می توانم ...انجام دهم؟ و انواع و اقسام موارد دیگر را جست و جو می کنند و اغلب اوقات برای چنین کاری به سراغ گوشی هوشمندشان می روند.»

گوگل نامی برای این لحظات گذاشته است: ریز لحظه ها.

ریز لحظه ها در واقع زمان هایی بسیار کوتاه در حد چند ثانیه هستند که مردم برای برطرف کردن نیازی به خصوص به سراغ گوشی هایشان می روند و این پنجره کوچک موقعیت می تواند شرایط خوبی برای کسب و کار شما فراهم کند.
 
 فناوری اطلاعات و بهره‌وری کلان اقتصاد

دکتر حامد قدوسی

در ادبیات کلان مفهومی به اسم پاراداکس بهره‌وری هست که معمولا به جمله‌ای از رابرت سولو نسبت داده می‌شود که در اواخر دهه هشتاد گفت رایانه‌ها همه جا دیده می‌شوند غیر از آمار بهره‌وری کل اقتصاد!». وضعیت پاراداکسیکال هم از آن جا می‌امد که علی رغم رشد فناوری رایانه و روباتیک و گسترش کاربردهای آن، بهره‌وری کل اقتصاد در کشورهای پیشرفته ثابت بود یا پایین می‌رفت.

این مشاهده در تضاد با جهش بهره‌وری بود که اقتصاد در دوره‌های پیشین و در اثر ظهور فناوری‌هایی مثل ارتباطات الکترونیکی، انقلاب کشاورزی، تبدیل انرژی، فرم‌های جدید انرژی (خصوصا نفت و گاز)، حمل و نقل مدرن و بهداشت و پزشکی تجربه کرده بود.

بحث در مورد رابطه ضعیف بین رشد بخش فناوری اطلاعات و بهره‌وری کل اقتصاد تا امروز ادامه دارد و مقالات جدید نشان می‌دهند که شواهد قوی برای رشد بهره‌وری در صنایع تولیدکننده یا مصرف‌کننده فناوری اطلاعات وجود ندارد. دو مشاهده عینی به طور مستقیم به این پاراداکس مربوط است:

۱) بخش مهمی از رشد فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر در حوزه‌هایی بود که ربط مستقیم به بهره‌وری اقتصاد ندارد و بیش‌تر جنبه مصرفی دارند. مثلا رشد انواع و اقسام اپ‌ها و بسترهای شبکه اجتماعی مثل فیس‌بوک. نقد به این روند مثلا در موضع‌گیری کسانی مثل ایلان ماسک (مبداء شرکت‌هایی مثل تسلا) هم دیده می‌شود.

۲) سهم بخش‌های که ماهیت جمع صفر دارند در اقتصاد بیش‌تر و بیش‌تر می‌شوند و شوربختانه این بخش‌ها معمولا دست‌مزدهای بالایی هم دارند و به‌ترین استعدادها را جذب می‌کنند.

مثال‌هایی این حوزه را می‌توانیم مثلا در رشد تصاعدی حوزه‌های مثل تبلیغات و آگهی، دعواهای حقوقی بین شرکت‌ها، روش‌های بازاریابی نوین و امثال آن ردیابی کنیم. این مثال را قبلا هم زده‌ام که به‌ترین استعدادها در حوزه فیزیک و ریاضی که احتمالا در سال‌های قبل در حوزه‌های دیگری کار می‌کردند الان جذب صنعت فاینانس و حوزه‌هایی مثل تجارت الگوریتمیک و فرکانس بالا و امثال آن می‌شوند. اگر در ساختار این بخش‌ها دقت کنیم می‌بینیم که عمدتا ماهیت جمع صفر دارند و تاثیر جدی روی بهره‌وری اقتصاد یا رفاه کل اقتصاد ندارند.
 
 یکی از راه‌های شروع یک استارت‌آپ، جادوگر شهر اُز است
جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید